Brazilianen lusten geen homo’s, maar zweren bij anale seks

“In de schaduw van het kruis”

Brazilië: enerzijds de grootste katholieke natie, met 70% inwoners die zich rooms-katholiek noemen. Anderzijds is Brazilië het land van de carnaval, met lustige avonturen, wulpse dansen en de ‘losse moraal’. Brazilië, waar homofobie wijd verspreid is, maar anale seks het toppunt van seksuele verbeelding is.

Een op de vijf jonge Braziliaanse mannen en een op de veertien vrouwen noemt holebi’s nog steeds “ziek”. Dat schrijft Lode Delputte in de De Morgen-zomerreeks Seks de wereld rond. Het land wordt beheerst door het christendom, als bestaat er een degelijke scheiding tussen Kerk en Staat. Maar hoewel de Rooms-katholieke Kerk aan invloed verliest, zijn het andere christenen, de evangelisten, die de verloren schaapjes opvangen.

Geloof

In het parlement duiken dus ook regelmatig typisch religieuze en homo-onvriendelijke wetsvoorstellen op. “Zozeer zelfs dat de overheid er onlangs op het punt stond subsidies te verlenen aan kerken die door middel van gebeds- en andere technieken homo’s ‘weer’ op het heteropad beloofden te krijgen. De Federale Raad van Psychologen moest hemel en aarde bewegen tegen evangelische confraters die resolutie 01/99 ongedaan wilden maken. Die verbiedt psychologen de beroepseer met dergelijke experimenten op de helling te zetten.”

San Sebastian

De bisschoppen moeten officieel de homo’s niet. Rio de Janeiro is een van de meest conservatieve steden en regio’s van het land, maar het is ook de stad van de samba, van de carnaval. Maar de Carioca (= van Rio, red.) kerkleiders zullen wel zwijgen wanneer tal van homo’s mee in de Sint-Sebastiaanprocessie opstappen. Sint-Sebastiaan is de beschermheilige van onder andere de (boog-)schutters (veel schutterijen dragen zijn naam), soldaten, jagers, steenhouwers, tuiniers, kleermakers, brandweerlieden en de internationale homobeweging. Seb is dus een gay icoon.

Maatstaf voor openheid

De mate waarin holebi’s worden aanvaard is een van de maatstaven voor maatschappelijke openheid. “Recent onderzoek onder leiding van antropologe Maria Luiza Heilborn bij vijfduizend jongeren tussen 18 en 24 jaar in Porto Alegre, Rio de Janeiro en Salvador da Bahia leerde dat 66 procent van de vrouwen geen bezwaar hadden tegen ‘personen die seks hebben met personen van hetzelfde geslacht’. Het percentage valt echter tot de helft terug bij mannen, tot 38 procent zelfs bij de jongens die nog maagd zijn en om die reden bang zijn om met homo’s verward te worden”, schrijft Delputte.

“De cijfers zijn gemiddelden, want 90 procent van de hoogopgeleide vrouwen zegt niets tegen homo’s te hebben, terwijl mannen in dezelfde categorie zich voor 69 procent tolerant noemen. Op de keper beschouwd noemen een op de vijf jonge Braziliaanse mannen en een op de 14 vrouwen homo’s en lesbiennes echter nog steeds “ziek”. Katholieke of jongeren zonder religieuze aanhorigheid blijken de homoseksuele medemens overigens zichtbaar milder gestemd dan hun evangelische leeftijdsgenoten, zeker als die laatsten Pinksterkerkbezoekers zijn.”

Homofobie op school

“In een Unesco-enquête kwam Mary Castro tot de vaststelling dat de homofobie wijdverbreid is op Braziliaanse scholen. Aan de onderzochte instellingen bleek 41 procent van de jongens geen homo’s in de klas te willen. Bovendien werd de discriminatie van holebi’s met veel minder schaamtegevoel beleden dan de raciale. De mannelijke leerlingen vonden een homo aftuigen ook minder erg dan drugs gebruiken of een verboden wapen dragen.”

“Een leerling uit de achtste graad (tweede middelbaar) vertelde zelfs in doodse ernst dat, als hij in een shoppingmall een homokoppel zou zien, hij zich met een stok in de parkeergarage zou verstoppen tot ze daar voorbijkwamen,” stelt Castro.

Regeringscampagne

De regering lanceerde wel een grote campgne tegen homofobie, al verwijten evangelisten die campagne dan weer ‘heterofobie’. “In wolkenkrabberstad São Paulo vond in juni de grootste gaypride ter wereld plaats, meer dan twee miljoen deelnemers – maar luttele dagen daarvoor had zich op dezelfde Avenida Paulista de evangelische Jezusparade voltrokken, met evenveel belangstellenden. Het ethische tweerichtingsverkeer in zijn extreme versie.”

Toch moet je de gay pride positief bekijken, hamert Sérgio Carrara van de Staatsuniversiteit van Rio (Unerj). “Aan mijn instelling ontvangt de partner van een homoseksuele docent diens pensioen als hij komt te overlijden. In São Paulo kregen enkele homokoppels onlangs van de rechter gelijk toen ze kinderen wilden adopteren. Na een proces tegen een homofobe tv-presentator op Record TV (het kanaal van de erg invloedrijke Universele Kerk van het Rijk Gods of IURD) werd de zender gedwongen het bewuste heerschap de deur te wijzen en de homobeweging 200 miljoen reais [76,4 miljoen euro, red.] schadevergoeding te betalen.”

Waslijst

Delputte: “Een heuse waslijst kan Carrara opsommen: dat de recente winnaar van de Braziliaanse versie van Big Brother gay was; dat er haast een volksopstand uitbrak toen het machtige TV Globo in de telenovela América plots besliste om de sinds maanden door miljoenen kijkers verwachte kus tussen twee homoseksuele personages toch maar niet uit te zenden; of nog, dat in het zo gewelddadige Rio de politie een succesvolle samenwerking met de homogroepen begonnen is. In de grootsteden hebben de eerste evangelische kerken hun deuren intussen voor holebi’s opengezet – zonder hen tot de heteroseksualiteit te willen bekeren of hun het recht op een seksleven te ontzeggen.”

Macho, machoman

Waarom is Brazzilië geobsedeerd door homoseksualiteit? Door het heersende machogedrag. “Haantjesgedrag waar vrouwen de dupe van zijn, maar vooral ook de mannen zelf. Het is een bekend feit dat alleen al in het door drugsgangs geplaagde Rio de Janeiro dagelijks meer gewelddadige doden vallen – doorgaans mannen – dan in Israël, Gaza en de Westelijke Jordaanoever samen. Domineren om zelf niet gedomineerd te worden, dat is de kunst.”

Anale seks is top

Anale penetratie wordt vaak geassocieerd aan homo’s, maar het standje is erg populair onder de Braziliaanse macho’s. 60% van de ondervraagde jonge mannen hebben er ervaring mee. Ter vergelijking, slechts 26,6% van de hun Franse leeftijdsgenoten hebben anale seks al geprobeerd. De asymmetrie die het onderzoek tussen man en vrouw onthult, wijst misschien op over- of onderrapportering, maar alleszins op een gapende genderkloof, aldus de academici. “Anale seks,” besluit Heilborn, “is de praktijk die het best de onderworpenheid van de vrouw aan de man illustreert in de Braziliaanse seksuele verbeelding. Machogedrag dus.

“Brazilië, in de schaduw van het kruis”, Lode Delputte, De Morgen, 07.08.2007.

Eén reactie

  1. wat is er zo anders dan in Nederland ? Ik denk dat de percentages niet ver uit elkaar liggen, in de hedendaagse maatschappij met voor nederland oude en nieuwe religies

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

%d bloggers like this: