Familie: “Er zijn mensen die Yasmine erge dingen hebben aangedaan”

De naaste omgeving van Hilde Rens (Yasmine), weigert de schuld van het overlijden van Yasmine in de schoenen van Marianne Dupon te leggen. Integendeel.

“Er zijn mensen die Yasmine erge dingen hebben aangedaan”, Jan Martynowski, Karin Vanheusden, Gazet van Antwerpen, 03.07.2009

“Wij zouden de uitvaart van Hilde liever intiem beleven, maar het is sowieso onmogelijk om ziekelijk nieuwsgierigen op afstand te houden”, zegt de zwaar aangeslagen schoonbroer van Hilde Rens, Michel Clavareau. “Daarom, en ook omdat Hildes dood zoveel mensen heeft geraakt, heeft de familie beslist de uitvaart voor iedereen open te stellen.”

De uitvaartplechtigheid in het crematorium van Wilrijk start om 13.30 uur en is op groot scherm te volgen. Fans, pers en fotografen zijn welkom op het terrein, maar zijn niet toegelaten tot de gebouwen. Wel zal er één fotograaf in de ceremonieruimte zijn werk mogen doen. Ook kunnen radio- en tv-teams hun recorders installeren om het beeld en het geluid, dat via de videoschermen buiten het crematorium worden uitgezonden, op te nemen. Live uitzenden via internet of andere media is niet toegelaten.

Ziekelijk

Om begrijpelijke redenen kan Anita Claes, de moeder van Hilde Rens, ons nauwelijks te woord staan. “Ik heb het heel erg moeilijk en ik zou graag even met rust worden gelaten”, zegt ze snikkend.

“Yasmine was een bekend figuur”, zegt Michel Clavareau, echtgenoot van Inge, de zus van Hilde Rens. Hij wil wel even praten. “En heel veel mensen leven intens met ons mee. Maar er zijn ook anderen. Mensen die ziekelijk nieuwsgierig zijn en die zo’n intens moment,ook als je het zou verbieden, van op de eerste rij willen meemaken. Het zou voor ons veel gemakkelijker zijn dit in intieme kring te beleven, maar we moeten aanvaarden dat het gewoonweg niet kan.”

De families Rens en Dupon hebben de begrafenis samen voorbereid. “Wij hebben Marianne en haar familie niets te verwijten”, zegt Michel Clavareau nog. “Er is van alles gebeurd. Ik wil hierover niet meer kwijt, maar er zijn mensen die haar erge, onrechtvaardige dingen hebben aangedaan.

Tijdens de serene plechtigheid zullen vrienden en collega’s een tekst voorlezen. “Truus Druyts, Annick Ruyts, Peter Cockx, eindredacteur van De Rode Loper en enkele fans zullen een tekst voorlezen”, zegt Martine Prenen, die tijdens de plechtigheid ook iets zal zeggen. Yasmine bracht enkele dagen voor haar dood het weekend door bij het gezin van Martine Prenen.

27 Reacties

  1. Wat is het toch gemakkelijk om anderen met schuld op te zadelen. Hoe kunnen mensen zo klein zijn ? Yasmine was een schitterende vrouw, die groot was door haar simpele verschijning en haar openheid. Een schitterend talent dat we veel te vroeg van ons zien heen gaan. Wie heeft hier het recht om daarover veroordelend te spreken ? Ik wens ALLE families en
    zij die het geluk hadden haar persoonlijk te kennen
    veel sterkte toe.

  2. Als mensen verdriet hebben, zeggen ze soms domme dingen, mr. Clavareau.
    Een herkenbare fundamentele eenzaamheid, enorm veel respect en dankbaarheid hebben mij ertoe gebracht een laatste groet aan Hilde te brengen.
    Géén ziekelijke nieuwsgierigheid…
    Wat een arrogantie en totaal gebrek aan respect !
    Gij uw verdriet.
    Wij het onze.

    • ..en als een mens zoveel verdriet heeft, beste Mina, leest ie misschien niet heel goed wat de heer Clavareau precies heeft bedoeld. In geen geval voel ik mij aangesproken als ziekelijk nieuwsgierig, het was dan gelukkig ook niet op alle aanwezigen bedoeld en evenmin van toepassing.

  3. Liefste Marianne,

    Dit is mijn boodschap voor jou…. jouw immens verdriet moet onmeetbaar zijn. Geen enkel woord of gebaar is genoeg om jouw pijn nog maar een stukje weg te nemen. Hou je vast aan mensen die je onvoorwaardelijk steunen en laat de oppervlakkige mensen achterwege die je “veroordelen”…

    Koester jullie prachtige momenten samen… er komt ook voor jou een moment dat je hier in alle rust kan aan terug denken. En voor nu…. laat dit immens verdriet een deken zijn waar je lichaam op ligt, verzet je niet…. onderga en ooit komt er een moment dat jouw ziel en lichaam terug één zijn met elkaar…

    Ik wens je heel veel sterkte toe in deze donkere dagen… als je ooit een vriendin nodig hebt dan sta ik voor je klaar….

    Lieve Hilde…. rust zacht… ik hoop dat je eindelijk vrede en rust met jezelf hebt gevonden.

    Marijke

    • Marijke ik kan het niet beter onder woorden brengen
      Ik leef ook mee met marianne
      wat moet dit vreselijk zijn voor haar
      mogen de mensen die haar met de vinger wijzen eens zelf in hun achtertuin kijken

      veel sterkte marianne

      • Marianne

        Ik wens u en uw familie heel,heel veel sterkte ,jullie zullen het heel hard nodig hebben in die donkere dagen

    • Mensen die anderen beoordelen zouden best eens eerst
      naar zichzelf kijken.
      Liefde is tussen 2 mensen en daar heeft de maatschappij niets op te zeggen.
      Marianne, ik wens jou
      de famillie en de famillie van Yasminne
      erg veel sterkte toe in deze donkere dagen.

      ik ben hetro iemand
      wou gewoon mijn mening kwijt!!!
      Marianne,

      Koester je mooie momenten samen meis!

      groetjes

      Trissie

  4. Die schoonbroer toch! Hierboven het bewijs dat deze ” persoon” blijkbaar de ziekelijke is, en niet haar publiek dat haar broodwinning was.denk daaraan !Ook zijn uitlatingen aan haar werkgever(VRT) waren ongepast, geen wonder dat het meeste in het journaal er werd uitgeknipt.Ik denk dat die persoon veel meer weet (zoals hij zegt), het verborgen houden van bewijzen?Zijn verwijten over haar zelfmoord als het dan al zelfmoord was?

  5. […] Marianne Dupon, die was ingestort op het einde van de uitvaart van Hilde Rens, heeft overnacht in het ziekenhuis. […]

  6. Lucy op wie is al die agressie eigenlijk gericht , je komt als uitermate boos over , relaties gaan soms over niet iedereen heeft de zelfde waardes , als alles wat jij hier neer hebt gekalkt waar zal zijn dan nog valt marianne haar dood niet te verwijten Je kunt dan hooguit stellen dat Hilde zich heeft vergist , dat doen er meer zonder dat ze er een eind aanmaken en dat laatste was Hilde ‘s keus en van niemand anders.

    • Ik mag Lucy zeer. Ze is iemand met het hart op de tong. Ik vind het soms pijnlijk hoe ze vaak terecht wordt gewezen met een kalmeringswenk gekoppeld aan een leugen. Jammer toch hoe mensen met het hart op de tong, altijd in het gelid van de saaiheid worden geduwd en oogkleppen worden opgezet. Ik denk dat de realiteit onder ogen nemen, hoe pijnlijk ook, vaak helend kan zijn en ook proactief.
      Dus Lucy, ben heel blij dat je zo met hart en ziel opkomt voor Hilde.

      • thx Dieter,

        de mens is een roedel dier. en als er iemand is die niet wil volgen en niet die oog kleppen wil gaan aan is slecht persoon die geen respect kent!
        MET ANDERE WOORDEN JE MAG GEEN EIGEN MENIG HEBBEN, JE MOET GEWOON DE KUDDE VOLGEN EN GELOVEN WAT MEN JE VERTELD!!!!!!!!!!WAARHEID OF NIET

        ik heb mijn principes en ontrouw is nooit goed te spreken zeker niet in een huwelijk.mensen zouden wat minder snel moeten zulke beloften gaan maken.tenslotte leg je een belofte af voor leven! ik vraag me dikwijls af waarom mensen nog gaan trouwen als ze niet eens die willen nakomen. zelf ben niet tegen het huwelijk maar trouw pas als ik zeker ben dat ik voor de rest van leven bij die éne persoon wil blijven. blijkbaar beseffen de meesten mensen ook niet dat nu net deze principe ook door hilde op de zelfde manier werdt beleeft.ze geeft het wel verschillene malen in de pers laten verstaan.
        er zijn vele mensen die nog NOOIT in cafe de love geweest maar die blijkbaar het LEF hebben om te gaan zeggen dat mensen (net als ik) met eigen ogen marianne’s ontrouw gezien nu gaan zeggen dat wij leugens verkopen. wat me opval is dat het net nu de holebi zijn die dit vertellen. normaal zou je verw8 dat wij marianne een grote steun zouden gaan geven!we zouden normaal dat zeker doen maar we weten nu één malen zaken die HETERO’S niet weten.
        denk dat de heteros beter eens nagaan bij zich zelf of de bepaalde media wel de waarheid spreek of niet ? tensoltte zijn het eigelijk de holebi’s die hier de zo gezegte leugens verkopens.vergeet ook niet dat de ouders op reis zijn gegaan in veronderstellen dat hilde HEEL die tijd bij vrienden ging logeren!!!!!!!met anders woorden dat die ouders zich wel degelijk zorgen in hilde maakte.

  7. inge

    http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=GOM2CBSRI

    leest eerst dit artikel.vader dupon licht hier zelf het dekseltje van het potje! wel helemaal lezen en in jouw achter steeds blijven houden dat hij zijn dochter wil beschermem!
    die collega’s zaten wel in de aula!!!
    nu de begrafenis achter de rug hoef de man niet meer zwijgen.
    hilde en marianne waren getrouwd en hadden een belofte aan elkaar aflegt. sorry é maar leg geen belofte af die je niet KAN of WIL na komen.marianne had die kunnen nakomen door haar gevoelens voor een andere te onderdrukken.niemand vrij van gevoelens voor een andere te krijgen .gevoelens heb je niet hand maar wel wat je er mee doet!indien ze niet ware was deze zaak in mijn heel anders!

  8. Normaal gezien reageer ik nimmer ofte nooit op het doen en laten in andermans leven…Want wie ben ik ?Waar ik het echter wél moeilijk mee heb en wat stemt tot nadenken bij het lezen van de open brief van vader Dupon die het heeft over een eventuele “tijdelijke?” scheiding : Al iemand gedacht aan die nieuwe partner van Marianne ? Is zij er op “proef” of zo ?? Waarom kies je al voor iemand “nieuw” als je ergens in je achterhoofd nog zit met het idee (of hoop?) dat de scheiding tijdelijk kan zijn? Hoe zal die persoon zich hierbij voelen? Begrijpe wie begrijpen kan.

    • vader dupon moest er iets over zeggen vandaar ‘tijdelijk scheiding. dat kan nog alle kanten op é!ik wist zelf niet dat ONTROUWD een therapeutisch werking geeft! ne mens leer alle dagen bij!dat nieuw lief was blijkbaar op proef. ging het niet,dan kon ze nog steeds terug bij hilde. die zou toch JA gezegt hebben . want de liefde voor mairanne van hilde was wel ECHT. waar ik me mateloos aan ergerd is die DONKERE KANT van hilde! ik zelf vond het juist haar mooiste kant!sorry é maar dit was wel de serieuze kant.een kant vol principes!!!!dus iedereen die serieus in leven wil staat geeft dan een slechte eigenschap. dus ik ook!amia waar gaat de wereld naar toe?

  9. De pijn die ze meedroeg door de messteken die ze van bepaalde collega”s had gekregen moet enorm zijn geweest. Hilde was een heel gevoelig iemand iemand die al door naar je te kijken kon voelen of zien dat er iets mis was met je, ze zette dan haar eigen pijn opzij om een ander te helpen. Haar vertrouwen in alles waar ze zo voor heeft gewerkt, over droomde werd heel hard met de grond gelijk gemaakt door hen het zo goed met haar meende ( bende muilentrekkers zijn jullie)
    Ze had al zoveel vertrouwen verloren in mensen , maar haar grootste pijn moest nog komen, en dat was het bedrog van marianne
    Ik heb totaal geen medelijden met haar en laat ze maar goed beseffen wat ze heeft misdaan. Als je iemand bent die niet kan trouw zijn in een relatie, blijf dan verdomme alleen en maak voor de zoveelste keer geen mensen kapot. Ik weet wel dat ik hier reacties ga op krijgen , maar verdomme , ik weet en wist beter
    Hilde had inderdaad een donkere kant, maar is het niet zo dat je elkaar moet nemen zoals je bent
    Ik ga het hier bij laten , word bozer en bozer op heel die bende smoeltrekkers en zeker op hen die yasmine ontrouw waren
    Hoop dat jullie het de rest van jullie leven mogen meedragen wat je hilde hebt misdaan

    • “de messteken die ze van bepaalde collega’s had gekregen”

      Kan je dat even toelichten?

    • je denk nu toch niet je bericht ook maar iest hen gaat doen zeker. leven gaat verder en daarbij ze hebben het te drukkkkkkkkkkkkkkkk daarvoor!enkele van die smoeltrekkers zaten wel aan de koffie tafel!

    • Ik ben het volledig met je eens. Marianne mag de beslissing nemen om weg te gaan voor een verliefdheid, maar ze moet wel de gevolgen dragen van deze beslissing.Ik hoop voor haar dat die andere partner het waard is, want anders is de dood van hilde volledig zinloos geweest, En wat ga je doen marianne als je een volgende maal verliefd word? Weer dumpen.

      • Marianne mag idd de beslissing nemen om weg te gaan voor een ander. Maar wat is verliefdheid? Ik vind ook als je al zo lang samen bent met iemand denk dan eens 2x na. In elke relatie komt er wel eens een moment dat het iets minder goed gaat. Maar toevallig ken ik de nieuwe liefde van Marianne en die persoon heeft kinderen en heeft haar echtgenoot destijds laten vallen voor een vrouw. De relatie die Marianne nu heeft met die andere voruw is gedoemd om te mislukken! Trust me!

      • stephanie

        geeft marianne het verstand niet had om dat lief haar (eventueel tijdelijk,zoals papa dupon zo kunnen zeggen )C4 te geven?

  10. […] Familie: “Er zijn mensen die Yasmine erge dingen hebben aangedaan” […]

  11. Ik kan absoluut geen medelijden hebben met Marianne. Tuurlijk heeft ze dit niet gewild, maar ze heeft er wel serieus toe bijgedragen. En na 8 jaar zou ze wel mogen weten hoe haar vrouw functioneert en reageert ….

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

