Jef Neve: “Kan zijn dat je op jongens valt, maar dat is nu gedaan”

Jef Neve (30) is de meest beloftevolle Belgische jazzpianist. Hij heeft enkele albums op zijn naam, verzorgde de soundtrack van de film Dagen zonder lief en toerde met Get Ready!. Sinds zijn 18de is hij nooit single geweest, want Neve wordt snel verliefd. Maar in december eindigde hij zijn relatie met een fantastische man. “Een noodzakelijke etappe”, vertelt hij in Zomer van liefde (De Standaard).

“We vormden een echte familie: ik bracht de kinderen ’s ochtends vaak naar school, ging hen weer ophalen, kreeg enorm veel liefde van hen. En toch begon het op den duur te knagen. Ik kreeg het gevoel dat ik niet genoeg met mijn muziek bezig kon zijn, dat ik niet voor de volle honderd procent mijn ding kon doen. Wat dat betreft, sluit ik weinig compromissen.”

Maar in de zes maanden dat Neve alleen is, heeft hij veel meer aan zijn carrière kunnen werken. “Als ik naga wat ik in dat halfjaar dat ik single ben, gerealiseerd heb, wat ik allemaal gecomponeerd heb, hoe vaak we met ons trio in het buitenland hebben gespeeld, dan denk ik: ik had dit nooit met die relatie kunnen combineren. Ik ben de voorbije maanden alleen in mijn appartement geweest om er te slapen als ik in België was. Ik zie mijn eigen straat, mijn eigen flat haast nooit meer: hoe zou ik dan daar kunnen zijn, móeten zijn, voor twee kleine kindjes en een partner die in mij investeert?”

“Maar het gemis doet nog altijd pijn. Ik weet wat liefde is, ik heb het meegemaakt, dus ik weet ook wat ik mis. Soms denk ik: ’t is een goede beslissing geweest. En op andere momenten vraag ik me af: wat heb ik in godsnaam toch gedaan?”

Bijna eerste kus (met een meisje)

Zijn eerste verliefdheid, was op een meisje in de kleuterklas. Zij speelde Sneeuwwitje, hij de prins. Maar op het moment suprême haakte Els af. “En misschien heb ik er wel zo’n trauma aan overgehouden dat het de rest van mijn leven zwaar heeft beïnvloed. (bulderlach)”

Eerste verliefdheid op een jongen

Jef werd voor het eerst verliefd op een jongen toen hij zijn middelbare school beëindigde. Maar toen was hij samen met een meisje, en die relatie moest hij eerst stoppen. Een hele zomer lang trok hij op met een vriend. “Zo vaak, dat ik na een tijd het gevoel kreeg: Jef, dit is niet meernormaal. En dat ik bij mezelf moest toegeven dat ik verliefd was op die jongen. Maar ik durfde hem dat natuurlijk niet te zeggen.”

Maar wanneer die kameraad een meisje kuste, was het sprookje uit. “Ik ben naar buiten gelopen, en hij is mij achterna gekomen om te horen wat er scheelde. Maar ik heb gewoon geantwoord dat ik niet in vorm was. We hebben nog wat gediscussieerd en nadien hebben we elkaar nooit meer gezien of gehoord.”

“Maar toen ik ’s avonds op mijn kot in Leuven kwam, heb ik echt gedacht: wat was dat allemaal, wat is er met mij aan de hand? En ik heb resoluut tegen mezelf gezegd: Jefke, het kan best zijn dat jij op jongens valt, maar dat is voortaan gedaan. En ik heb nog twee jaar lang ontkend dat ik homo was. Ik heb homo’s zelfs belachelijk gemaakt, met hen gelachen, zoveel mogelijk op hen afgegeven: allemaal dingen waaraan ik me bezondigd heb. En waarover ik me achteraf echt dood heb geschaamd. Maar ik was op dat moment nog niet met mezelf in het reine.”

Eerste vriendje

“Maar voor het eerst echt verliefd was ik op een jongen die met mij aan het Lemmensinstituut studeerde. Toen heb ik voor de eerste keer dat fantastische gevoel gehad, dat tegelijk ook hard en moeilijk kan zijn. Want voor je weet dat de liefde wederzijds is, ga je vaak door een hel. Toen ik op Koen verliefd werd, was hij nog met iemand anders samen. Het heeft een jaar geduurd voor we uiteindelijk een koppel werden, en dat hele jaar heb ik afgezien. Maar ik schuw dat soort gevoelens niet, op zo’n moment merk je dat je leeft. En Koen en ik zijn uiteindelijk vijf jaar samen geweest, ik ben zelfs bijna met hem getrouwd.”

Bekendheid

“Dat ik homo ben, maakt de dingen niet per se moeilijker. Wat ik de laatste tijd wel merk – en het klinkt grotesk – is dat ik niet meer weet of iemand oprecht in mij geïnteresseerd is of mij op een podium heeft gezien en denkt ‘dat is die Jef Neve’. Als ik vroeger met iemand oogcontact had en dat bleef duren, dan was de kans groot dat de interesse wederzijds was. Tegenwoordig is dat anders. En dat was toch wel even schrikken. Tot iemand me zei: ‘Potverdikke, Jef, hoe naïef kan je zijn. Wat had je dan gedacht.'”

Settelen ja, kinderen nee

Jef is klaar om zich te settelen, want hij beseft dat hij geen 20 meer is. Maar voor kinderen is hij niet klaar. “Ik vind dat andere homokoppels moeten doen wat hen het beste lijkt, maar zelf zou ik nooit voor een draagmoeder kiezen. Er zijn zoveel kinderen die we hier een betere toekomst kunnen geven, dan zou ik veeleer voor adoptie gaan.”

“Veel zal afhangen van mijn eventuele partner. Als het echte liefde is en hij wil dolgraag kinderen, dan wil ik alles overwegen. Maar zover is het nog niet. Eerst iemand tegen het lijf lopen die een even grote freak is als ik. Die even gepassioneerd met zijn ding bezig is als ik en waar een gezellige hoek af is. Ja, zo’n partner zou wel fijn zijn.”

“Deze ladder moet ik alleen op”, Griet Plets, De Standaard, 01.08.2007.

5 Reacties

  1. […] Jef Neve componeerde de muziek van de film Dagen zonder lief, en was vroeger de vaste pianist van Get Ready!. […]

  2. […] Jef Neve: “Homo’s niet creatiever” Geplaatst op januari 4, 2008 door Benjamin Homo’s zijn niet per se creatiever, stelt Jef Neve (30) in een interview met Cultuurweb. Hij is gekend als […]

  3. […] Talk-of-the-Town, Vereniging-vzw TotT: Jazzman Jef Neve: “Homo’s niet creatiever” ↓ Homo’s zijn niet per se creatiever, stelt Jef Neve (30) in een interview met […]

Geef een reactie

