Sarah Bettens maakte haarzelf zoveel wijs

“Als je leeft volgens wat je hart je zegt, win je op het einde van de rit. Je wint het geluk”

Het heeft lang geduurd vooraleer Sarah Bettens (34) (ex-K’s Choice) écht verliefd werd. Maar eens zover, kreeg alles een “gouden randje”, vertelt ze in de reeks Zomer van liefde (De Standaard). “Ik kon er plotseling van genieten met een intensiteit die ik niet kende. Zo groot is voor mij het contrast tussen mijn leven voor de liefde en mijn leven erna. Ik beschouwde mijzelf als de melancholische artieste die altijd wel over de grote levensvragen zou tobben: waarom leven wij, bestaat er een god, waarom is er ellende? Het woog op mij, maar het zat in mijn natuur, dacht ik.” Ze besefte pas op haar 27ste dat ze lesbisch is.

Het leven start op je 27ste

“Op je zestiende kan je je vriendinnen belangrijk vinden, maar voor mij was ze wel héél belangrijk. Toch heb ik dat afgewimpeld als experimenteren. Pas toen ik mijn vriendin heb leren kennen, op mijn 27ste, is mijn frank gevallen. Ook zij had er nooit bij stilgestaan, ze kende weinig lesbische vrouwen, ze had ook een hele grote kinderwens die ze direct ingelost heeft zodra ze getrouwd was. Ze had veel redenen om er niet mee bezig te zijn.”

Geen twijfelgeval

“Zodra ik het wist, heb ik het aan de wereld verteld. Ik heb er nooit tegen gevochten en nooit bewust een masker opgezet. Maar onbewust heb ik wellicht een groot gevecht geleverd, vanaf mijn tienerjaren al. Eigenlijk is het onvoorstelbaar dat ik het nooit zelf geweten heb. Ik was geen twijfelgeval. Er waren zo ontzettend veel tekens en wegwijzers. Ik was verliefd op een meisje toen ik 16 was, ik ben altijd een kwajongen geweest, heb altijd willen voetballen, broeken willen dragen, ga maar door, en toch besefte ik het niet. Misschien had het ermee te maken dat de tijd minder tolerant was. Nu is het in België bijna een non-issue geworden. Toch ervaar ik een groot gevoel van medeleven, een soort liefde, wanneer meisjes naar mij komen omdat ze met gelijkaardige problemen worstelen. Misschien is het te vergelijken met de sympathie die veel zwarten tegenover andere zwarten voelen, je hebt iets gemeen. Je wéét welke moeilijke jaren een meisje van dertien nog te wachten staan.”

Eerst getrouwd met een man

Bettens was nochtans getrouwd met een man, een vijf jaar oudere Amerikaan die door België reisde. Zijn visum ging verlopen. Ze trouwen om bijeen te kunnen blijven. “Ik hield het zeven jaar vol, ik heb veel doorzettingsvermogen. Als je geen ruzie maakt, kan je jezelf heel veel wijsmaken. Veel andere koppels hebben niet veel seks meer, en ook bij anderen ebt de passie weg.”

Ze vraagt zich af ho ze het zeven jaar lang kon volhouden. “Ik beschouwde mezelf als een heel zelfstandige, als iemand die wist wat ze wou, anderen zagen mij ook zo. En precies op dat aspect bleek ik een totale loser te zijn, ik voelde me altijd een beetje minder dan mijn ex, minder interessant, minder slim, minder sexy, hij gaf me nooit een goed gevoel over mijzelf. Ik kan bijna niet geloven dat ik dat zeven jaar getolereerd heb. Dat ik overeind bleef door de schaarse complimentjes die ik van hem kreeg. De drang om dat huwelijk te doen lukken, om van alles het beste te willen maken, maakte mij blijkbaar zo blind. Toch kijk ik er niet met spijt op terug omdat het mij gebracht heeft waar ik nu ben. Ik wil nergens anders zijn.”

Johnsonville, Tennessee

Sarahs vrienden heeft moeten vechten voor haar relatie. Ze ging scheidde van haar man, voor een Belgische rockmadame. “Het stigma was nogal, hoe zal ik het zeggen, overweldigend. Ze heeft gevochten om samen te zijn met mij. We zijn er niet zomaar lesbiennes, we zijn dé lesbiennes van Johnsonville, de enige openlijke. Veel lesbische koppels zijn het stiekem. We houden elkaars hand niet vast in de supermarkt, dat is gewoon te veel moeite, het schandaal dat we daarmee zouden schoppen.”

Iets meemaken

Bettens wil de ervaring, het ‘doorleefd’-gevoel. Dat verwacht ze ook in vrouwen. Meisjes van 23 vindt ze niet aantrekkelijk. “Ik kan heel passioneel over muziek denken, maar mijn geluk hangt niet meer af van mijn carrière. Ik kan er ongelofelijk veel voldoening uit halen, en er mij hard mee amuseren, ik kan me niet voorstellen dat ik iets anders doe dan muziek maken. Maar als je op het einde van de dag niet naar huis kan naar iemand die je graag ziet, betekent het eigenlijk niets. Alles begint en eindigt bij liefde. Je kan alles aan als je de liefde hebt gevonden. De rest is bonus.”

“Ik heb veel bonus. En ik wil allerminst beweren dat die bonus voor mij niet belangrijk is. Maar mensen die de liefde niet kennen, zijn armer. Absoluut. Ik heb het moeilijk om mensen te begrijpen die een carrière boven de liefde verkiezen of die kiezen voor het gemak binnen een liefdeloze relatie. Ik zou ze tegen de muur willen gooien en zeggen: je kan je niet voorstellen wat je krijgt als je je hang naar zekerheid laat varen.”

Kinderen?

Als Sarah nog kinderen wil, mag ze niet te lang wachten, want ze is er al 34. Maar nu heeft ze twee ‘stiefkinderen’, van 10 en 12. Maar bij belangrijke beslissingen is slechts nummer 3, na biomamma en biopapa. “Mijn leven is ideaal nu, ik heb twee kinderen die ik heel graag zie en die mij als een van hun ouders op hun lijst zetten, maar tegelijkertijd kan ik zonder schuldgevoel naar het buitenland vertrekken, want ze hebben nog een mama en een papa. Ze missen mij, maar niet hartverscheurend. Het is dus mijn ‘liefde’ voor mijn carrière die mij tegenhoudt. En de overweging dat we het momenteel heel goed hebben.”

Sarah Bettens brengt binnenkort Daddy’s Gun uit, van de plaat Shine. Bekijk de tourpagina.

“Je kan jezelf zoveel wijsmaken”, Karel Verhoeven, De Standaard, 02.08.2007.

5 Reacties

  1. ‘Maar als je op het einde van de dag niet naar huis kan naar iemand die je graag ziet, betekent het eigenlijk niets. Alles begint en eindigt bij liefde. ‘

    Dat is zo… Ik voel dat iedere dag weer opnieuw 😥 de grote eenzaamheid…

  2. Hangt ervan af hoe je die eenzaamheid ervaart. Als je met vrienden iets gaat doen, kun je ondanks alles met een goed gevoel thuiskomen…denk ik

  3. ‘Hangt ervan af hoe je die eenzaamheid ervaart. Als je met vrienden iets gaat doen, kun je ondanks alles met een goed gevoel thuiskomen…denk ik’

    Daar kan ik mezelf voor de 100% NIET in vinden 👿
    In een lege persoonlijke leefruimte op het einde van de dag 😥
    Daar heb ik geen goed gevoel bij hoor…
    Het doet mij gewoonweg zeer veel pijn… het gemis van knuffelen en warmte.
    Ook bij het slapen gaan… nog eens een persoonlijke babbel over de gewezen dag met je geliefde…
    Het doet gewoon zeer veel pijn… dit gemis

  4. Daddy’s Gun wordt absoluut een hoogvlieger. Net als de rest van de plaat trouwens… 🙂

  5. Daddy’s Gun
    op poepersdag 🙄
    https://towntalk.wordpress.com/2007/11/05/poeperkesdag-op-youtube/

    En in mijn buurt vind ik al Big Daddy (danscafé)…

Geef een reactie

