Google killed redactional creativity?

Een citaat in De Morgen van vrijdag 19.10.2007 viel me. Eentje van Dirk Wauters, gedelegeerd bestuurder van de VRT en verplicht te besparen. “En een krant als de Financial Times vraagt zijn redacteurs minder grappige titels te kiezen, omdat Google News die anders niet terugvindt.” Is dat zo?

Voor een nieuwswebsite is goed scoren in Google en Google News niet onbelangrijk. Hoe meer bezoekers, hoe beter je je product kan verkopen aan adverteerders. Mooie webstatistieken zijn bovendien ook leuk voor het ego van de auteurs en webmaster. Dat het soms een heikel punt is, toont deze opmerking. Het is één voorbeeld uit vele anderen.

Geven we te veel toe aan Google?

Bij het verzinnen van een kop voor een bericht kan je verschillende kanten uit. Je bent descriptief. Bijvoorbeeld: Verkeerd Geparkeerd breekt wereldrecord Twister. To the point, zegt wat bedoeld wordt. Je hoedt eigenlijk niet meer te lezen want je kent de clue.

Het tegengestelde is een prikkelende, zelfs provocerende kop te gebruiken. “Homoseks om hogerop te geraken” of Foei, Jelle Cleymans rookt wel eens een sigaar. Tja, in een wereld waar er overdaad is aan berichten, wil je wat opvallen.

Maar ik geef toe, soms denk ik bewust aan Google bij het bedenken van een titel. Neem nu Coming out in De Jeugd van Tegenwoordig: de boerenstiel. Zo wil ik vermijden dat het bericht verzuipt in zoekresultaten voor De Jeugd van Tegenwoordig als muziekgroep. Is dat zo stout van me?

Medium apart

In het citaat van Wouters, “En een krant als de Financial Times vraagt zijn redacteurs minder grappige titels te kiezen, omdat Google News die anders niet terugvindt”, lees je een verwijtende ondertoon.

Is het niet tijd dat we internet als volwaardig nieuwsmedium beschouwen? En niet louter als online verlengstuk van radio, televisie of gedrukte media? Schrijven (want zelfs een YouTube-clip heeft een titel en beschrijving) voor internet is anders dan schrijven voor een krant of voor tv. En dus zijn er andere ‘opvalregels’ dan bij een krant.

Aan de heren van de Financial Times en al hun collega’s zeg ik: blijf leuke koppen bedenken voor je krant, en bedenk ook een alternatief voor de website. Gebruik misschien zelfs beiden. Dan zal Google de creativiteit en humor niet doden. Je zal andere grapjes moeten bedenken.

Benjamin

PS: het volledig citaat:

“Op seminarie bij de BBC ontdekte ik dat Google News daar als derde meest betrouwbare nieuwsbron wordt ervaren door de bevolking. En een krant als de Financial Times vraagt zijn redacteurs minder grappige titels te kiezen, omdat Google News die anders niet terugvindt. Ik vind dat er in deze internettijden een gids moet zijn en dat de openbare omroep daar een belangrijke rol in moet spelen.”

2 Reacties

  1. visit my post about google. In the post I discuss the policy change of google.
    http://hoozi.wordpress.com/2007/10/23/what-google-is-doing-and-what-google-must-be-doing/

  2. […] Ja, blogs worden ondergewaardeerd. Ze doden zelfs humor, de snoodaards. En dat uit angst voor commentaar. Is dit geen vicieuze cirkel? Als niemand ervoor […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: