Generatie M grijpt de Macht

M van Multimedia, Millennium, Multitasking, maar ook voor Mondig en… Mama

Na Generation Y (geboren tussen 1974 en 1989), grijpt nu Generation M de macht. Deze kinderen en tieners zijn in of na 1989 geboren en hebben multimedia met de paplepel meegekregen.

Communicatiegoeroe en trendwatcher Fons Van Dyck (think/BBDO, Het Merk Mens) legt het uit in De Standaard en Het Laatste Nieuws. “Ik weet niet of de meesten nog akkoord zullen gaan met een klassiek bedrijfscontract, en zou me perfect kunnen voorstellen dat ze zelf hun voorwaarden oplijsten, en desnoods op zelfstandige basis aan de macht kunnen. De M-generatie is in elk geval competitief ingesteld, wat voor een deel ook te danken is aan al die computergames: ze hebben geleerd dat ze moeten winnen om de beste te zijn, maar tegelijk hebben ze allemaal ervaren dat ze soms verliezen.”

Screenager

De screenagers hebben de Berlijnse Muur niet gekend, kunnen niet zonder gsm, zijn multimediaal en doen tien dingen tegelijk: MSN, mail, netwerken (zie Google Zeitgeist), … Maar de M-ers komen ook buiten, naar de jeugdbeweging.

Marketing

Uiteraard komen ze nog buiten. Anders is generatie M niet interessant voor marketing en merken. M-tieners zijn ook mondig. Van Dyck verwijst naar de Nederlandse scholierenprotest. Hopla, weer een reden om Sywert van Lienden aan te halen. De ultieme M wordt binnenkort minister-president. Hij is jong, mondig, geëngageerd en netwerkt als geen ander. Een ‘schoolvoorbeeld’ dus.

Mama

Maar wat mis ik in het rijtje? Mama, want zonder mama is de jeugd van tegenwoordig helemaal het noorden kwijt. Jongeren blijven langer in Hotel Mama logeren. Moeten ze drie weekjes van huis, is dat een drama. En wie wast hun zoveelste hoodie van H&M? Jawel, mama. Maar dat is minder interessant voor marketeers.

Benjamin

10 Reacties

  1. Screenagers zijn ook van Generatie Y ! 🙂

  2. We’re getting old! Die jeugd van tegenwoordig, tssk, tssk, tssk 😛

  3. och we hebben ook een blog, dat is toch al iets 😎

  4. Ik ben van de Generatie X maar kan heel goed en mondig mulitasken 😉

  5. We zijn nog niet afgeschreven 🙂

  6. De zwaartekracht is anders ongenadig voor jou 😛

  7. @jlajo: das waar, we pretenderen ons nog jong en hip hihi

  8. Beste redactie,

    Blijkbaar ergeren er zich meer mensen aan de copy paste door Van Dijck uit het boek Generation M, Epo, 1999.

    Graag tot gauw,

    Nathalie

    http://www.ladda.be/bladda/?p=218
    generatie m!?

    jongeren in generaties steken, ik heb daar altijd een dubbel gevoel bij.

    vorig jaar sprak carolijn domensino (de fish) over de generatie smarties, HUMO had het dit jaar over generatie braaf, nu komt fons van dijck (think/BBDO) af met generatie m.

    in Het Laatste Nieuws lees ik vandaag dat volgens van dijck deze generatie geboren is na 1989. Ze stippelen een eigen (professioneel) traject uit, zijn opgegroeid met computers, schermen, gsm’s, iPods, Wii’s, Nintendo’s, mp3’s en zijn uitgesproken netwerk-makers (zowel via internet als ‘in real life’). een signaal als ‘computergames hebben jongeren geleerd dat ze moeten winnen om de beste te zijn’ ondersteun ik. fijn trouwens dat games eens op een positieve manier benaderd worden ….

    maar hebben we niet reeds eerder gehoord van generatie m?

    het adviesbureau Bekx heeft in 2000 deze term reeds gelanceerd voor een generatie jongeren geboren na 1970:

    “Een generatie opgegroeid in tijden van crisis. Zij benaderen volgens het onderzoek van Bekx&X recessies niet als een eindpunt, maar als een start. Een crisis is een uitdaging, het biedt mogelijkheden tot creativiteit en verandering. Geld blijft belangrijk, maar de kansen tot zelfontplooiing, teamsfeer, overlegstructuren, … worden prioritair. Dit wil niet zeggen dat de generatie M liever lui dan moe is. Ze willen zich waarmaken, maar de aandacht is verschoven naar hun eigen project. Voor de generatie M is de uitdrukking ‘Me, Myself and I’ van belang. De jongeren zijn zelf marketeers geworden, ze weten welke technieken een merk hanteert. Deze kennis gebruiken ze om zichzelf te branden, om zichzelf te profileren. De nieuwe media kan hen hierbij enorm helpen. Zo is een eigen website maken, niet langer voorbehouden voor de financieel krachtige jongeren. Iedereen kan zijn eigen stek maken, de creativiteit is het enige onderscheid. Een hele generatie marketeers heeft tevens tot gevolg dat merken geen holle woorden of een leuke slogan moeten gebruiken, jongeren trappen daar niet meer in. ‘Me’ is het merk geworden van de jeugd, niet de grote fabrieksmerken. Deze jongeren zijn opgegroeid met de groei van media, ze kunnen er allen goed mee omgaan. In de toekomst kan dit leiden tot een tweerichtingscommunicatie systeem. Jongeren zullen reageren tegen media, en omgekeerd. Jongeren hebben een mening, en zullen die aan de hand van de nieuwe communicatie technieken ook verkondigen. De periode dat een merk zo maar iets kan lanceren, vanuit het idee ‘baat het niet, dan schaadt het niet’, is ten einde. Als een merk een slechte reclamecampagne lanceert, zal het de gevolgen moeten dragen.” palmaerts

    fons van dijck ziet zijn generatie m opgroeien in een periode zonder crisis, terwijl bekx het heeft over een crisisperiode. los daarvan zijn er wel gelijkenissen tussen beide ideeën: kennis, kracht en mogelijkheden van nieuwe media.

  9. […] in generaties (Generatie X, Generatie Y, Generatie M, Generatie iPod) of in stijlen (Yuppie, Nieuwe Man, Metroseksueel, Überseksueel, NuRoMan, […]

  10. @ Nathalie: je denkt echt dat je dat zelf hebt uitgevonden he 😀

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: