Geert Blanchart: ex-topsporter, ex-homo en kandidaat-lief van Phaedra Hoste

Een van de kanidaten in Wie wordt de man van Phaedra? is Geert Blanchart (41). Een oud-topsorter, maar ook een ex-geoute homo. Hij werd vice-wereldkampioen shorttrack (snelheidschaatsen op de korte baan), nam deel aan de Olympische Winterspelen 1992 in Albertville, maar ook aan de Gay Games IV in 1994 in New York. Nu is ie plots hetero.

“Ik was homo. Nu niet meer”
Tom de Leur, De Standaard / Het Nieuwsblad, 22.01.2008

Waarom heb je je ingeschreven?

Geert Blanchart: ‘Ik weet dat Phaedra relaties heeft gehad met Roger De Vlaeminck, Paul Okon en Pieter Loridon. Misschien zocht ze wel nóg een leuke en sportieve man, dacht ik.’

Niet dat het onze zaken zijn, maar was jij niet homoseksueel? Jij hebt je zo geout.

(zucht) ‘Ik heb lang gedacht dat ik homo was. Als je van je veertiende tot je zeventiende elk weekend door je neef bent misbruikt, weet je op de duur niet meer of je peper of zout bent. Pas jaren geleden zag ik op tv een reportage over jeugdschrijver Gie Laenen, die jarenlang kinderen had misbruikt. Toen besefte ik voor het eerst: wat die neef met mij deed, dat was verkeerd en heeft me totaal veranderd. Normaal gaat een mens van hetero naar homo, bij mij is het omgekeerd gegaan. Iets waar homo’s ook niet blij mee zijn, trouwens.’

Hebben ze je niet naar je seksuele geaardheid gevraagd bij de selectie van ‘Wie wordt de man van Phaedra?’

‘Ik heb een aantal heel intense vragen gekregen, ja. Ze vroegen mij ook naar mijn hiv-test. Weet je wat mijn antwoord was? Ik wist niet dat we meteen seks zouden hebben. Ik heb ze de resultaten van mijn test gegeven, hoor. Die was negatief.’

Hoe was het eigenlijk op die selectiedag?

‘Er liepen nogal wat clowneske figuren rond. Het was allemaal heel dubieus. Net op het moment van die selectiedag stond in een weekblad het verhaal over de oorlog tussen Phaedra Hoste en Ilse De Meulemeester, die beweerde dat Phaedra een relatie had met haar man. Ik heb dat aan al die mannen op die selectiedag laten lezen. Wat zitten wij hier eigenlijk te doen, vroeg ik me af. Als Phaedra al een man had, dan zaten wij er toch voor spek en bonen bij? Het verbaasde mij dat een aantal van die mannen het daar echt meende.’

Waarmee je zegt dat jij het niet ernstig meende?

(zucht) ‘Daar mag ik niets over zeggen, zeker? Of ik krijg de advocaat van Phaedra achter mij aan.’

Waar hou jij je vandaag mee bezig?

‘Ik werk in persoonsbeveiliging, gaande van artiesten in het Sportpaleis tot mensen van de Europese Unie.’

Ben je nog met sport bezig?

‘Bij het Belgisch Olympisch Comité geraak ik niet verder dan de receptie, vrees ik. Wellicht omdat ik grote baas Jacques Rogge zijn nieuwjaarskaart ooit aangetekend heb teruggestuurd. Ik hoor dat er twintig miljoen euro is om veertig Belgische atleten naar de Olympische Spelen in Peking te sturen. De helft van die veertig zijn profs. Twintig miljoen euro voor twintig atleten: ik vermoed dat we dit jaar héél veel medailles gaan meebrengen uit China. Toen we met achthonderd ex-atleten naar de Memorial Van Damme mochten, was ik enige die een zwarte vlag droeg om de dood van onze sport te herdenken. Ik denk niet dat de boodschap is doorgedrongen.’

Je had op de selectiedag van ‘Wie wordt de man van Phaedra?’ een mooie dame bij.

‘Ja, dat is Daniëlle, mijn beste vriendin, een model. Ik dacht: waarom geen leuke chick meenemen? Zij was die dag in het voordeel, trouwens: ze was er vroeger dan Phaedra en kon uit zestig mannen kiezen. Eigenlijk bleef voor Phaedra nadien slechts de tweede keuze.’ (lacht)

Wie wordt de man van Phaedra, ’s maandags om 20.35 uur op VTM.

5 Reacties

  1. Zijn beste vriendin een model!? How Gay!

  2. ’t Is er mss nog niet helemaal uit 😉

  3. Volgende maand: wie wordt de man van Emanuel. Kom maar af boys, and remember: het oraal examen is doorslaggevend!

  4. Er kan natuurlijk schamper over gedaan worden. Maar verandering is mogelijk

  5. Nu vraag ik mij jullie leeftijd wel eens af.
    want ik kan je verzekeren deze comentaar staat gelijk aan een mentaal niveau van een puber van 12 dat niet beter weet!
    Hebben jullie wel alles gelezen? daar staat wel degelijk in dat deze man misbruikt is geweest! dat kan een serieuze invloed op iemand’s leven hebben.
    Maar zo ver waren jullie duidelijk nog niet!

Geef een reactie

