Afgelasting concert homofobe Bounty Killer overdreven?

5 voor 12 en Petrol hebben het concert van Bounty Killer afgelast na druk vanuit de politiek en vanuit de Holebifederatie. Maar is zo’n maatregel wel nodig? De meningen zijn verdeeld.

Muzikant en docent Gert Keunen ziet een pro en contra. Keunen doceert aan de Rockademie in Tilburg.

“Wie consequent is, moet veel verbieden”, Dominique Piedfort, Gazet van Antwerpen, 28.03.2008.
“Als je het mij persoonlijk vraagt, dan ben ik daar voorstander van, ja. Ik ben in een westerse cultuur opgevoed waarin elke vorm van homofobie verwerpelijk is. Je kan deze zaak ook vanuit een ander cultureel standpunt bekijken en dan wordt het iets moeilijker. In Jamaica geven ze homofobie met de moedermelk mee. Dat zit daar ingebakken in die cultuur. Homoseksualiteit is er zelfs wettelijk verboden. Iets tegen homo’s verkondigen, heeft daar dus een breder draagvlak. Als je het zo bekijkt, is die homofobie ergens begrijpelijk. Maar als je dan culturen bij elkaar gaat brengen, kan dat botsen. Bij zo’n concert hier kan je misschien een handleiding geven: dat het verwerpelijk is, maar dat de artiest daar zelf niet aan kan doen. Die stellen zich bij die homofobie geen vragen meer, dat is iets heel typisch”

Zo’n afgelast concert schept misschien wel een precedent. Want wat bijvoorbeeld met de meer dan seksistische hiphopacts? “Als je consequent bent, moet je veel gaan verbieden dat niet met onze culturele achtergrond strookt”, bevestigt Keunen. “Want wat is het verschil tussen iemand die vrouwonvriendelijk of homo-onvriendelijk is?”

Jan Maes van het Cameleonfestival in Turnhout verwacht van ‘zijn’ reggaezangers dat ze niet bewust voor homofobie kiezen.

“We vinden het belangrijk om een artiest te boeken die niet te veel homofobe praat verkoopt of er bewust niet voor kiest. Je moet een onderscheid maken tussen groepen die de harde lijn volgen en die er anders mee omgaan. Want homofobie hoort nu eenmaal bij de Jamaicaanse cultuur. Of het concert van Bounty Killer terecht of niet werd afgekeurd, spreek ik me liever niet uit. Je kan je inderdaad de vraag stellen hoe je dan om moet gaan met de vele groepen die geweld op het podium preken.”

Meer reacties dan verwacht

Concertorganisator Eric Smout had niet zo veel reacties verwacht (De Standaard, 28.03.2008). Voor de verontwaardiging heeft ook begrip. Voor het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR) volstond de schriftelijke garantie dat Bounty Killer op het podium geen homohaat zou prediken. Maar voor Cultuurschepen Philip Heylen en de Holebifederatie was dat onvoldoende.

“Geen excuses, geen concert”, Inge Schelstraete, De Standaard, 28.03.2008
“Het Centrum heeft een mandaat om de gelijke kansen van holebi’s te verdedigen”, zegt Eef Peeters van het CGKR. “Aanzetten tot haat of geweld tegen wie dan ook is wettelijk verboden. We kregen voldoende garantie dat dit niet tijdens het concert zou gebeuren. Het Centrum heeft niet om de annulering gevraagd: preventieve annulering zou verregaande censuur zijn.”

Gewraakte songs

Bounty Killer ligt onder vuur omdat hij in vier songs, schrijft de krant. ‘Mr. Wanna be’ (1999), ‘Another level’ (2000), ‘Man a badman’ (2001) en ‘Look good’ (2002) – heeft opgeroepen om homo’s te verbranden, te verdrinken, te stenigen of uit te roeien. In 2003 schrapte hij twee Britse concerten omdat de Britse holebifederatie Outrage daarom een proces had aangespannen.

Het was N-VA-er Piet De Bruyn, zelf homo, die het vuur aan het lont stak. Toch verwachtte hij geen afgelasting.

“Er was een schriftelijke bevestiging dat de artiest geen homofobe teksten zou brengen; wat mij betreft was het dossier gesloten. Kijk, Bounty Killer is bijzonder homofoob”, zegt De Bruyn. “Dat mag niet prettig zijn, maar het is niet illegaal. Dat hij in zijn teksten verder gaat en oproept tot geweld is wel illegaal. Ik ben een legalist: ik zou het natuurlijk prettig vinden als die man afstand nam van zijn standpunten. Maar zolang hij hier niet oproept tot geweld, heb je geen grond om juridische actie te ondernemen.”

Pink Wave

Paul Van Goubergen presenteert Pink Wave op Radio Centraal. Hij is gay en houdt van reggae.

“Ik zou absoluut niet naar Bounty Killer zijn gaan kijken, omdat hij muzikaal niet mijn ding is. Ik maak het onderscheid tussen ragga en reggae: de nieuwe stroming, ragga, is me muzikaal en tekstueel veel te agressief. Voor mij staat reggae voor vrede en verdraagzaamheid – wat helaas veel te weinig wordt belicht in de media.”

Ook hij neemt een gematigd standpunt in. “Ik ben tegen een Berufsverbot. Dat hij het pact heeft getekend waarin hij zich ertoe verbindt geen homofobe praat op een podium te spuien, vond ik voldoende. Maak je geen illusies: met dat soort houding worden artiesten in Jamaica wel superpopulair. Het is pas als ze in Europa of de VS optreden, dat dit niet wordt gepikt. En dan nog: als je concertorganisatoren erop wijst dat zo’n artiest een homohater is, is de eerste reactie gegarandeerd ‘ach, voor een paar homo’s die zullen protesteren…’.”

2 Reacties

  1. Ik ben een grote fan van Bounty Killer. Ik had graag Bounty Killer aan het werk gezien in de Petrol. IK wil wel zeggen dat ik me niet schik achter sommige teksten in zijn liedjes. Maar ik hou van de muziek. Is het niet racistisch dat je iemand verbied op te treden omdat hij opgegroeid is in een homofoob milieu?
    Moslims zijn ook homo haters? Of niet ?

  2. Bounty Killa maakte zich in het verleden schuldig aan het aanzetten tot geweld tegen homo’s. Dat is niet aanvaardbaar EN verboden in onze democratie. Jamaicanen zijn homofoob, dat zit ingebakken, hun voorvaders werden dan ook gemolestreerd door de slavenhandelaars. Bounty Killa tekende echter het charter dit niet meer te doen. Voor Piet de Bruyn, de volksvertegenwoordiger die de bel aan bond zou dit voldoende geweest zijn. Voor Antwerpse dorpspolitieker Heylen, die op de kar sprong is dit echter niet voldoende. Of is de wat Alternatieve en ook al eens stout-blowende in plaats van braaf-zuipende Reggaescene niet welkom in Vlaams en Katholiek Antwerpen ? De organisator moet buigen of verliest op zijn minst “de goodwill” van de dorps-schepen. Zo kennen we de tsjeven !
    Toch Big Respect voor organisatie Petrol en Big Respect voor de Holebis.
    o Respect voor hun “federatie” en voor “de twee cdenv-nva-proleten”
    Jammer dat er geen respect was voor de honderden concertgangers die zich maandag al een dagje verlof hadden genomen.

Geef een reactie

