Brugge: slachtoffer homofoob geweld niet eens homo

Arthur Fermaut (51) werd op 13 oktober 2007 zwaar in elkaar geslagen aan het Minnewaterpark in Brugge. De plek is berucht om zijn homobezoekers en één van de daders bekende uit homohaat te hebben gehandeld. Maar Fermaut is zelf niet homo. Dat vertelt de man in Het Laatste Nieuws.

De vier daders kregen zware celstraffen en geldboetes. Die nacht sloegen ze ook een tweede man, Rudy B., in elkaar.

Leden sadistische bende naar cel, Tomas Verbeke, Het Laatste Nieuws, 16.04.2008.
De 22-jarige Gentenaar Mathieu De Roeve (22), die zelf erkent een homohater te zijn, en Franky D’Hondt (33) uit Brugge kregen vijf jaar, Oostendenaar Frederik Vanhoucke (28 ) vier jaar en Bruggeling Dimitri Desmet (24) twee jaar. De vier moeten elk een boete van 550 euro betalen en twee burgerlijke partijen vergoeden. Slachtoffer Rudy B. kreeg 679,25 euro toegewezen en Arthur Fermaut 5.000 euro provisioneel. De vier werden na de zitting meteen aangehouden.

Magere ‘oogst’

«In de kranten stond dat de daders homohaters waren, maar ik ben geen homo en toch slaan ze mij kapot. Ze hadden het gewoon op iedereen gemunt en waren uit op geld, gsm’s en andere waardevolle dingen. Mij namen ze 30 euro, vier Keno-lotjes en mijn sleutels af. Dat vonden ze blijkbaar niet genoeg en dus bleven ze maar kloppen.»

«Die avond was ik in de stad een snack gaan eten en liep ik langs de Katelijnevest richting Katelijnepoort om dan naar mijn huisje in de Baron Ruzettelaan te wandelen», vertelt Arthur. «Plots sprong er een man vanachter een boom en klopte hij me keihard op mijn kin. Ik viel op de grond en toen kwamen zijn kompanen erbij om me onafgebroken in het kruis te trappen. Na de volgende slagenreeks gooiden ze me over een muurtje. Vier meter lager belandde ik tussen de struiken. Ik riep om hulp en werd door een jongen en een meisje uit Sint-Kruis recht geholpen. Zij bracht me op hun fiets naar huis en belden de politie. Onmiddellijk werd ik naar het AZ Sint-Lucas gebracht en de volgende ochtend kwam een inspecteur me vertellen dat ze de vier te pakken hadden.»

Toename geweld

Fermaut is nog niet bekomen van zijn letsels. Hij heeft vier operaties te gaan en is aan één oog blind. Ook durft hij ’s avonds niet meer alleen buiten te komen.

Arthur Fermaut hekelt tot slot de toename aan geweld in de maatschappij. «Jonge gasten krijgen veel te snel een leefloon. Ze zoeken zelfs geen job meer en lopen doelloos rond. Als ze dan nog eens drugs en drank gebruiken dan kunnen zulke dingen gebeuren.»

De verdediging overweegt in beroep te gaan tegen de zware straffen.

«Wij overwegen om in beroep te gaan tegen het zware vonnis», zegt meester Leliaert, advocaat van Mathieu De Roeve. «We hebben natuurlijk alle begrip voor de slachtoffers, maar zo’n zware effectieve celstraf ontneemt de jonge daders alle kansen voor de toekomst.»

2 Reacties

  1. Hij is steeds homo
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Mens
    Hij groet je…

    BBE – Seven days & one week: http://nl.youtube.com/watch?v=OR6PitynLd0

  2. wat een homo doet en laat interesseert me niet, maar ze moeten in het bos achter de baron ruzettelaan nie gaan poepen, in het bos zelve ligt het er vol met comdooms, zelf heb ik daar met 1 te maken gehad die zijn ding stond te doen trerwijl ik door het bos liep naar huis, heb het op camera maar niet genoeg voor de politie klaarblijkelijk, na aangifte ervan kunnen ze niks doen en zie ik hun bijna alledagen lopen, soms uren daar te staan, en altijd dezelfde, als de politie niks doet zal ik bewijzen verspreiden want dit is moreel en logisch nie juist

Geef een reactie

