Tolero dag 6: Mia De Schamphelaere vs. Mathias De Clercq

En vandaag is Mia De Schamphelaere (CD&V) het beu in verband gebracht te worden met de hele Actie Gezin vs. Tolero-affaire. Mathias De Clercq (Open Vld) krijgt wederwoord. Ook in lezersbrieven leeft het thema.

Mia De Schamphelaere, De Standaard, 23.04.2008.
Collega Mathias De Clercq moet zich beter informeren (DS 22 april) vooraleer een opiniestuk in te sturen. Tenzij het natuurlijk een bewuste strategie is om het maatschappelijke debat te vertroebelen met suggestieve veronderstellingen en vermeende argumenten. In tegenstelling tot wat hij laat uitschijnen, zijn ikzelf en nog minder CD&V de initiatiefnemers van de mail- en briefschrijfactie tegen de Tolerocampagne van Vlaams minister Kathleen Van Brempt.

Meer zelfs, ik had nog nooit gehoord van deze campagne, totdat de minister verleden week haar mailbox uitschudde in de publieke opinie. Wel tekende ik verleden jaar (zoals andere mandatarissen uit vijf verschillende partijen) het manifest van de Actie Gezin. Dit manifest roept op tot maatschappelijke en politieke ondersteuning van het gezin met onder meer een statuut voor opvangouders, het wegwerken van elke fiscale discriminatie, het wegwerken van discriminatie van mensen die opnieuw op de arbeidsmarkt komen, erkenning van de rol van de grootouders, verbod op draagmoederschap enzovoort.

Ook stemde ik in de Senaat tegen de adoptie van kinderen door holebi’s. Maar dit was geen uitzonderlijk of opvallend stemgedrag. Bijna de helft van mijn collega’s stemde tegen. De wet is er immers gekomen met één stem op overschot, na een debat waarin het belang van kinderen vooropstond. Dat Actie Gezin mijn parlementaire interventies en vragen publiceert op haar website vind ik een eerlijke werkwijze.

Het parlementaire woord is immers vrij en openbaar en voor iedereen in de samenleving beschikbaar. Voor het woord dat ik zelf heb gesproken ben ik graag verantwoordelijk. Respect is altijd mijn sleutelwoord geweest. Elke mens is uniek en verdient alle respect. Natuurlijk is het positief om tolerantie tussen hetero’s en holebi’s te promoten bij jongeren. Zeker nu onderzoek de noodzaak ervan aantoont.

Maar is een eerlijk debat over de wijze en stijl waarop dit best gebeurt nog wel mogelijk in onze ‘tolerante’ samenleving? Voor een open samenleving is meer nodig dan het uitschudden van mailboxen en het poneren van suggestieve veronderstellingen.

Mia De Schamphelaere is volksvertegenwoordiger voor CD&V.

Eén reactie

Geef een reactie

