Ria Van Even (Holebi FoKUSprijs 2008) zou homofoben bij hun nek pakken

Ria Van Even (75) kreeg van de Turnhoutse holebiverenigingen de HolebiFoKUSprijs voor haar jarenlange inzet voor de emancipatie van holebi’s. “Sommige mensen zou ik bij hun nek pakken door de homofobe uitspraken die ze doen”, zegt Ria in Gazet van Antwerpen.

75-jarige moeder ontvangt holebiprijs, Marian Michielsen, Gazet van Antwerpen, 26.04.2008.
Ria Van Even is al 75, maar blijft dé moeder van de Turnhoutse holebi’s. Al meer dan dertig jaar zet ze zich in voor hun rechten. Daarvoor krijgt ze de FoKUSprijs van de drie Turnhoutse holebiverenigingen. “Die prijs zie ik als bekroning op mijn carrière als kwade madam”, vertelt Ria. “Want zo is het allemaal begonnen: uit woede voor discriminatie, voor een maatschappij en een kerk die mensen uitrangeert en voor de domheid van de mensen.”

Sindsdien is Ria actief in de holebivereniging WHK, toen nog KWH. “De vereniging moest zichtbaar en bekend worden. Door toenmalig schepen van Gelijke Kansen Francis Stijnen (CD&V) raakten we het stadhuis binnen. En dankzij Walter Boogers mochten we ons voorstellen op de cultuurraad. Daar ben ik hen heel dankbaar om. Maar mijn stokpaardje is nog altijd: degelijke info geven. Daarvoor ben ik in talrijke scholen, verenigingen en op studiedagen gaan spreken als moeder van twee holebi’s.”

Bomma

“Sommige mensen zou ik bij hun nek pakken door de homofobe uitspraken die ze doen”, zegt Ria. “De paus en Bush zijn niet mijn beste vrienden.” In al die jaren ziet de mama wel verbetering. “In Turnhout zijn ze op de goede weg. En ook de bespreekbaarheid is groter door de outing van bekende Vlamingen. Maar toch is er nog veel werk. Er zijn nog altijd dokters die zeggen dat ze homo’s kunnen genezen. Of ouders die vinden dat hun zoon maar een goed lief moet vinden, dan gaat dat wel over. De jongeren mogen daar niet intrappen. Dat verwoest te veel levens en dat is niet nodig.”

Voorlopig blijft Ria vechten. “Er komt een moment dat je denkt dat je met pensioen moet gaan. Nu ben ik nog altijd met pensioen aan het gaan. Ik heb nog niemand gevonden die mij kan opvolgen. Maar de holebi’s hebben een jonge moeder nodig, nu is die moeder al een bomma.”

Meer over Holebi FoKUS, het holebi filmfestival van Turnhout.

Eén reactie

  1. Zoals men ook niet in andere vallen mag trappen.
    D’r zijn er heel wat… van JEzus tot holocaust …
    van trainer tot supporter…
    Hoor ze steeds brullen… op de vrouwenvoetbal ” Je moet bij je man blijven. “, maar de lesbo’s luisteren niet😛
    Nuja, vrouwen die ineens voetbal gaan spelen.

    Maar waarom roepen ze niet… bij je speler blijven.
    Jong(er)en deze bevooroordeeld holebi’s opzij zetten.

Geef een reactie

