Abdellah Taïa: “Je mag homo zijn in Marokko, als je er maar over zwijgt” (+ video)

De Marokkaanse auteur Abdellah Taïa (35) schreef een nieuw boek over homoseksualiteit in Marokko. Na L’Armée du Salut (Broederliefde) is er nu Une Mélancolie Arabe. “Velen vinden het een schande, de een ziet me als een voorbeeld, de ander vindt mijn homoseksualiteit vooral ‘jammer’.” Taïa spreekt maandag in het CC Genk tijdens Nieuwe Stemmen, met Mustafa Kör, Rachida Lamberet, Nederlander Hassan Bahara en de leden van Union Suspecte.

“Je mag homo zijn in Marokko, als je er maar over zwijgt”, An Smets, Het Belang van Limburg, 30.04.2008.
Het boek ‘L’Armée du Salut’, dat voor zoveel opschudding zorgde, was Taïa’s derde boek. Ondanks het feit dat hij al eerder over homoseksualiteit schreef, werd Marokko plots opgeschud door het autobiografische verhaal waarin Taïa zijn adoratie voor zijn eigen broer omschrijft. “Het bleef rustig, tot een journalist me vroeg naar mijn geaardheid, en ik eerlijk antwoordde”, zegt hij.

Hoeveel impact had het interview, waarin je openlijk voor je homoseksualiteit uitkwam?

“Het heeft alleszins heel wat stof doen opwaaien. Ik was tenslotte de allereerste Marokkaan die erover durfde praten. Sommigen zien een voorbeeld in me, maar heel wat Marokkanen vonden het zonde. ‘Het boek is goed, alleen jammer dat ‘ie homo is’ (lacht). Als je als Marokkaan homo bent, houd je dat namelijk het liefst verborgen, trouw je met een vrouw en sticht je een gezin. Maar de mensen begrijpen het verkeerd: homo zijn betekent niet alleen dat je zin hebt in seks met mannen. Het gaat erom dat je echte liefde kan voelen voor een man.”

Was het een weldoordachte keuze om eerlijk te zijn over je homoseksualiteit?

“Als je bedoelt of het gepland was: nee. Ik heb nooit gedacht: ooit vertel ik het aan íedereen. Maar toen een journalist me de vraag voorschotelde, wist ik dat ’t het ideale moment was. Ik was het beu om als een schizofreen door het leven te gaan. Bovendien behoor ik helemaal niet tot de upperclass van Marokko: ik had dus weinig te verliezen. Klinkt allemaal mooi, maar ik was ook wel bang.”

Je wist wat zou volgen?

“Ik wist dat er íets zou gebeuren. Ik was erg opgelucht, eenmaal het eruit was. Maar ik besefte ook dat het moeilijkste eigenlijk nog zou komen, helaas. Ik zou reacties krijgen van de bevolking, mijn lezers, mijn familie… Voor hen was dit een schandaal. Niet omdat ik verliefd was geworden op mijn broer, nee. Je moet het boek niet opvatten als een fotokopie van mijn leven. Via mijn broer, die altijd mijn rolmodel is geweest, heb ik wel ontdekt dat ik ook andere mannen kon adoreren. Sommige lezers maken van die ‘broederliefde’ haast incest, maar zo trek je het verhaal uit zijn context.”

Waarom is het zo’n probleem om openlijk voor je geaardheid uit te komen?

“Marokkaanse mannen zijn echte macho’s, dat zit in de cultuur gebakken. Je kan er homo zijn zonder in de problemen te geraken: als je er maar niet over praat. Maar die stilte, dat is dodelijk. Voor jezelf, maar ook voor de hele maatschappij: stilte houdt evolutie tegen.”

Een achttal jaar geleden heb je Marokko verlaten voor Frankrijk. Wilde je er al lang weg?

“Ik wist al heel lang dat ik er niet kon blijven, als ik ooit vrede met mezelf zou willen nemen. Ik ben in Parijs gaan wonen omdat het een pure noodzaak was: ik zou nooit mezelf kunnen zijn in Marokko. Het was wel moeilijk en heel dubbel: ik hou van mijn familie en van Marokko, hoewel ze mij jarenlang heeft opgesloten. Ik wilde ook uit het hokje van de ‘arme Marokkaan’ kruipen: uit die lage sociale klasse breken en zijn wie ik wilde zijn.”

Heeft je ‘bekentenis’ iets betekend voor Marokko?

“Er is wel een positieve evolutie: de individuele vrijheid werd door veel mensen al als belangrijk gezien, maar sinds kort wordt ook homofilie tot die individuele vrijheid gerekend. Jammer genoeg bereikt die evolutie nog niet iedereen.”

An SMETS

‘Nieuwe stemmen’, op 5/05 om 20.15 uur in CC Genk.

Bekijk de video.

3 Reacties

  1. citaat:
    ‘Het boek is goed, alleen jammer dat ‘ie homo is’ (lacht).
    reactie:
    Als het geschreven wordt door een man, is dat dan jammer voor de mannen ?

    citaat:
    Maar de mensen begrijpen het verkeerd: homo zijn betekent niet alleen dat je zin hebt in seks met mannen. Het gaat erom dat je echte liefde kan voelen voor een man.”
    reactie:
    Ja, is dat alleen bij homo’s zo ?

    Holebi’s zien dat geheel anders…
    T-gender-hole🙄

  2. ‘ de homoseksuele daad een handeling is die je kan vergelijken met liegen ‘
    http://holebi.info/phpnews/kortnews.php?action=fullnews&id=4965
    Wat een onzin !

    Waar hebben ze ’t over ?
    Religiën zijn leugen boeken ?

  3. Ik ben een Hollandse gay. Ik ken vele Marokkaanse mannen, die hetero zijn !, maar die het ook lekker vinden met mannen. Ik heb er vele gehad, maar alles stiekum, jammer, dat je omtrent je afkomst en geloof je ongelukkig moet voelen.
    Als iedereen nu eens de mens respecteerd zolals die is, zal de wereld er een stuk vrediger uit zien, zowel voor hetero’s, gay en lesbo’s en het geloof.

Geef een reactie

