Nabucco (Giuseppe Verdi) in Antwerpen, Oostende, Brussel en Hasselt

Music Hall brengt Nabucco van Verdi.

Persbericht: Verdi’s Nabucco komt naar Vlaanderen!

In Stadsschouwburg Antwerpen, Kursaal Oostende,
Vorst Nationaal en Grenslandhallen Hasselt

Nabucco, het geliefde meesterwerk van Guiseppe Verdi, komt naar Vlaanderen in een magistrale uitvoering door de befaamde Nationale Opera Sofia. Meer dan 160 medewerkers zorgen voor een visueel en auditief spektakel dat in november te zien is in de Stadsschouwburg Antwerpen, Kursaal Oostende, Vorst Nationaal en Grenslandhallen Hasselt.

Verdi en zijn Nabucco
Eigenlijk had hij gezworen nooit meer te componeren. Verdi’s tweede opera was een grote flop en Verdi aanvaardde zijn lot: hij was kennelijk niet als componist in de wieg gelegd.

De directeur van het operatheater La Scala in Milaan protesteerde en trachtte Verdi enthousiast te maken voor een nieuwe opera. Hierbij duwde hij Verdi een libretto in de handen: Nabuccodonosor (later afgekort tot Nabucco) van librettist Solero. Verdi bleef protesteren, maar ontkwam niet aan de belofte het libretto in ieder geval te lezen.

Het vervolg is bekend. De ontroerende liefdesgeschiedenis tussen Ismaele en Fenena tegen de achtergrond van de vrijheidstrijd van het Hebreeuwse volk, werd in een recordtempo één van de meest geliefde opera’s uit de geschiedenis. ‘Het Slavenkoor’ (‘Va Pensiera’) groeide in Italië zelfs uit tot een alternatief volkslied.

Nationale Opera Sofia
Deze uitvoering bewijst dat Nabucco meer is dan ‘de opera van Het Slavenkoor’. De muzikale juweeltjes zijn nauwelijks te tellen. Het gebed van Zacharias, slechts begeleid door een cello bijvoorbeeld, of de schrijnende aria’s van Nabucco, of het pijnlijke duet met zijn machtsbeluste dochter Abigaile.

Dirigent Georgi Dimitrov en regisseur Kuzman Popov herstellen dit meesterwerk, samen met 160 musici en zangers, in zijn oorspronkelijk vorm, zoals Giuseppe Verdi het bedoeld heeft.

Dirigent: Georgi Dimitrov
Regie: Kuzman Popov
Choreografie: Jelka Tabakova
Kooleider: Zdravko Lazarov
Decors en Kostuums: Ivan Savov

NABUCCO
6 november om 20.00u. – Stadsschouwburg Antwerpen
7 november om 20.00u. – Kursaal Oostende
10 november om 20.00u.- Vorst Nationaal
11 november om 20.00u. – Grenslandhallen Hasselt

Ticketprijzen (excl. reservatie- en verzendingskosten)
Golden Seats: € 65
Cat 1: € 55
Cat 2: € 45
Cat 3: € 35
Cat 4: € 25
Dinnerseats (enkel in Antwerpen): € 90

Info en reservatie tickets
0900 69 900
http://www.musichall.be

15 Reacties

  1. Nabucco? …

    ‘k Moest direct aan de hond uit de stripreeks van Urbanus denken. Nabucco Donosor.:mrgreen:

  2. Inderdaad, je bent niet de enige😉

  3. […] Geplaatst op november 7, 2008 door Benjamin Donderdag zijn we gaan kijken naar Nabucco, de succesopera van Giuseppe Verdi, in een uitvoering van de Nationale Opera van Sofia of Plovdiv State Opera (brochure en website […]

  4. Ik ben gaan kijken in Oostende en vond het jammer genoeg niet goed.

  5. Grenslandhallen in Hasselt was niet de geschikte locatie voor de voorstelling. Decor was pover, bovendien miste ik de boventitels. Een teleurstelling.

  6. Gisteren Nabucco gezien in Vorst én gestorven…!
    Groots waren mijn verwachtingen,des te grootser mijn ontgoocheling!
    Vannacht nog toen ik thuiskwam mailde ik een boze reactie naar Music Hall :
    1. beschamend en ongeoorloofd vind ik het dat het publiek het moest stellen zonder enige vorm van programmaboekje : …géén namen van orkest,koor, dirigent,solisten,regie… en dus ook geen korte beschrijving van de inhoud van de bedrijven en scènes. Met ons waren ook andere toeschouwers erg teleurgesteld! Stel u voor dat je als jonge operabezoeker voor de eerste keer opera komt zien…wat voor demotiverende indruk laat dit niet na ??!!

    2. en nog erger : géén tekstbalk met ondertiteling !
    Velen zoals wij hadden hun Wikipedia mee met beschrijving van personages en inhoud om zodoende toch nog iets te kunnen volgen van de voorstelling…Zoiets kan niet anno 2008. Bedankt Music Hall!

    En dan de uitvoering zelf: ronduit GEBUISD !
    Van bij de ouverture had ik het al gevoeld : een lome dirigent voor een loom orkest die me in slaap zou wiegen.
    Een koor en solisten die het af en toe moeilijk hadden zowel in de hoogte als in de diepte.
    Een oerouderwetse en saaie regie waardoor ik meermaals de indruk had naar een concertante uitvoering te kijken : er werd nauwelijks geacteerd.
    Een rommelige op- en afbouw van decorstukken, erg storend voor de toeschouwer én voor de acteurs die staan te wachten op het podium; een stuk scène vloer dat kraakte telkens een solist over die bepaalde plek stapte…mijn vrouw waande zich in een parochiezaal anno jaren 60. Een volgspot die niet volgde, …je moet het maar meemaken.
    En dit alles voor de prijs van € 68 .
    Besluit : amateurisme ten top – snel deleten en terugdenken aan La Forza dell destino van Verdi én van Dirk Tanghe.

  7. Is ’t dan anno 2008 niet ongehoord wanneer iemand zonder informatie een zaal binnentreed❗

    In deze tijden staan informatie websites ter beschikking.
    Met dank aan:
    – Google
    – Wikipedia
    – You Tube

  8. beste Sara, we waren wèl degelijk voorbereid via ons eigen opzoekingswerk, we kenden de rollen en de inhoud wel degelijk. maar is dat een reden om géén programmaboekje én géén ondertiteling ter beschikking te stellen…?

  9. Natuurlijk moeten er programmaboekjes ter beschikking gesteld worden.
    Dewelke had je dan graag gehad
    – beschrijving van personages
    – inhoud

    Zo snel mogelijk je versie op je palmcomputer.

    Een oerouderwetse en saaie regie …

    Tja, helemaal ten tijde😦

  10. Als ik thuis een cd opzet van een opera heb ik ook geen ondertiteling…..
    … is dat dan écht nodig om je in vervoering te laten brengen door hemelse muziek????

  11. beste Karin,als je de tekst van een aria niet kent,hoe kan je dan tenvolle genieten van de emoties die een acteur via zijn persoonlijke interpretatie vanuit zijn eigenste binnenkant , via zijn buitenkant ( = zingen & acteren)naar de overkant ( = publiek én mede-acteurs) brengt …?
    Een aria beluisteren zonder één woord te begrijpen kan inderdaad héél mooi zijn en je in vervoering brengen op zich, maar in opera zingt men teksten en niet enkel muzieknoten, ja toch?
    Wekelijks volg ik zangles individueel bij een leraar aan de academie die me leert hoe ik technisch moet zingen, en dat lukt me vrij goed,maar eenmaal hij me een lied laat zingen op een tekst van Grieg bvb. dan breng ik er helaas (nog) niet veel van terecht omdat het zingen nog veel te veel uit mijn hoofd komt en niet uit de buik, begrijp je? Zo waren er inderdaad mooie stukken te horen in Vorst, maar ze kwamen niet tot hun recht, enerzijds door het gemis aan ondertiteling en anderzijds omwille van de statische regie die lichaamstaal en mimiek aan banden legde, volgens mij althans.
    In elk geval respecteer en apprecieer ik jouw commentaar zeer zeker!

  12. Ja, Johan
    Een film heeft ook tekst❗

    Moet ook deze ondertiteld worden❓
    En hoeveel versies wil je als ondertiteling?
    Buitenuit de Nederlandse ondertiteling mbt Engels, Duits, Frans, …

  13. da’s simpel hé Sara : we gaan opera zien in Vorst dus we verwachten Nederlandstalige ondertiteling, en om geen communautaire problemen te hebben mogen ze van mij ook gerust Franstalige ondertiteling geven.
    heb ik gelijk of heb ik gelijk ?
    grtjs,
    johan

  14. Beste Johan,

    Ik begrijp jouw visie ook wel hoor.
    Maar ik hoef niet iedere letter te verstaan van een lied of een aria om te kunnen genieten tot in mijn kleine teen van prachtige stemmen en hemelse muziek.

    Ik kende het verhaal van Nabucco, had het opgezocht op internet (ook het libretto).
    Nu is het wel zo dat ik als ‘halve’ italiaanse redelijk veel kon begrijpen van wat er werd gezongen. Niet alles uiteraard, maar genoeg om de ‘rode draad’ te volgen.

    Ik ben ook al in de opera in Luik geweest, waar wel ondertiteling wordt gegeven, maar ik heb al gemerkt dat het mij afleidt van het gebeuren op de scène.
    Dus ik lig er echt niet wakker van of een opera al dan niet wordt ondertiteld.

    Zo zie je maar…. iedereen geniet op zijn manier ;o)
    Ik wens je nog veel succes met je zanglessen.

  15. hey Karin, ben blij dat we wat op dezelfde golflengte komen, …ja, ‘t moet inderdaad geen woord-per-woord-vertaling worden want dan geraak je inderdaad wat afgeleid zoals je zegt; ‘t is tof langs deze weg mensen te leren kennen die opera ( en klassieke muziek ?) appreciëren…
    Dankjewel voor je wensen naar mijn zanglessen toe, zing als tenor in koor Fa.Si.nant te Drongen, en volg nu ook eerste jaar notenleer in Gent + individuele zangles.
    Op Facebook jij ?
    Ik ben er alvast te vinden met heel wat info over mezelf.
    muzikale grtjs,
    johan

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: