Holebi Vlaanderen & omgaan met negatieve berichten

Open brief aan gay actoren

Beste Initiatiefnemers,

Initiatiefnemers? Ja, ik bedoel hier evenementenorganisatoren, (hoofd)redacteurs, eigenaars, verenigingsverantwoordelijken en anderen die (vooral) in Vlaanderen iets ondernemen dat gericht is op holebi’s. En ik maak hier geen onderscheid tussen commerciële en vrijwillige engagementen. Want uiteindelijk doen jullie, wij, hetzelfde: iets ondernemen voor holebi’s.

We, Vlaamse holebi’s, zijn rotverwend. Op wettelijk vlak zijn we vrij. Er bestaan nog enkele discriminaties, maar we zijn vrij. Qua ontspanning kan het ook tellen: verenigingen, homohoreca, partyconcepten, websites. Je noemt het, het bestaat. En we hebben ook keuze. Er zijn horecazaken voor ieders voorkeur. Er bestaan niet minder dan vier nieuwswebsites met nieuws als hoofdactiviteit. Bijna elk weekend is er keuze uit verschillende partyconcepten.

En dat is allemaal dankzij jullie, Initiatiefnemers.

Maar helaas kunnen dingen foutlopen. Dat gebeurt nu eenmaal. Artiesten die afhaken, projecten die niet tijdig voltooid raken. Beloofde acties die niet doorgaan. Initiatieven die falen, en zelfs onvrijwillige stopzettingen. Dat is jammer voor de Initiatiefnemer, en dat is jammer voor de Gebruiker (lezer, deelnemer, …).

Wat gebeurt er dan? Niets. Radiostilte. Maar natuurlijk doet slecht nieuws snel de ronde in een klein wereldje. Slecht nieuws onthoud je makkelijker, net als ouders die zich buizen herinneren maar niet de 10/10 voor wiskunde.

Een voorbeeld dat zich buiten de cocon van Holebi Vlaanderen situeert. Kylie Minogue liet het publiek in het Sportpaleis meer dan uur wachten. Zonder enige uitleg. Wat bleek, haar podium was te laat uit Parijs overgekomen. Kan gebeuren. Maar indien zij of de promotor uitleg had gegeven, dan hadden de aanwezigen begrip getoond. Nu zijn de reacties vrij unaniem: het wachten was er te veel aan.

De wereld in

Met vier nieuwswebsites, een handvol blogs en een hecht netwerk is het vaak slechts een kwestie van tijd tot het slechte nieuws bekend raakt.

De meeste Initiatiefnemers zwijgen dan, moffelen het nieuws weg. Sommigen klagen dan dat X openlijk anti-Y is. Of als Initiatiefnemer ontzeg je de toegang tot diegene die het nieuws wereldkundig maakte. Een ander dreigt met een rechtszaak. Of als Initiatiefnemer ontzeg je de toegang tot diegene die het nieuws wereldkundig maakte. Advocaten inschakelen is bij sommigen een sport.

Maar waarom, beste Initiatiefnemers? Waarom communiceren jullie niet proactief wanneer iets misloopt? Het is zo eenvoudig. Het is eerlijker tegenover je gebruiker en het is slimmer. Zolang je reactie in slechte tijden eerlijk en geloofwaardig is, zal de Gebruiker begrip opbrengen voor je tegenslag. Zwijgen en ontkennen zal alleen maar de roddels en de speculaties aanwakkeren.

Zeg ík dat? Neen, vraag maar aan professionele communicatiespecialisten. In tijde van tegenslag is proactief communiceren het beste. Zo vermijd je frustraties bij de Gebruiker. Als Initiatiefnemer is het je goed recht te zwijgen, maar wees dan niet gefrustreerd over de frustraties.

Een ander vaak gehoord commentaar is ‘de beste stuurlui staan aan wal’. Leuk spreekwoord, maar die ballon gaat niet op. In de 21ste eeuw heeft de Gebruiker wel recht van spreken gekregen. Als de Gebruiker geen commentaar mag geven op het Initiatief, dan moeten we meteen alle media sluiten. Moeten we politici vrij spel geven, moeten we zwijgen over mensenrechten in China en de Olympische Spelen. Want we staan dan als kiezer, burger, kijker, aan wal. Maar ik denk niet dat berichtgeving daarover zal stoppen.

Als medium kondigen wij op deze blog graag Initiatieven aan. We staan open voor persberichten, voor commentaren. Die zijn soms positief, soms negatief. En ja, we modereren soms commentaren als ze meer gericht zijn tegen de Initiatiefnemer dan tegen het Initiatief.

We staan open voor aankondigingen, maar negatief nieuws moet ook kunnen. Geen enkel Initiatief is 100% geslaagd, en wat misloopt hoeft geen geheim te blijven. Zelfs in het roze wereldje is het niet altijd rozengeur en maneschijn.

Aan jullie, beste Initiatiefnemer, om er goed en positief mee om te gaan. Het ABC van communicatie. Er bestaat voldoende literatuur hierover.

Met vriendelijke groeten,

Benjamin

4 Reacties

  1. als communicatiewetenschapper kan ‘k je enkel over zo goed als alles bijtreden..

    een sneer naar een welbepaald feestje waar zowel de dj’s als kate ryan niet kwamen opdagen? en waar als klap op de vuurpijl de beloofde gratis tickets voor een ander event niet werden uitgedeeld? 🙂

  2. Ik heb het geschreven met een hele reeks voorbeelden in gedachte, uit een recent en een minder recent verleden…

  3. Ikzelf vind ‘ towntalk ‘ een verademing na het lezen van heel wat internationale meestal negatieve berichten. 🙂

    Ja, holebi Vlaanderen is net zoals … Vlaanderen divers.

  4. http://www.midzomergracht.nl

    openingsfeesten niet op de gracht, maar op het Jacobskerkhof

    Herdenking van slachtoffers 😥
    http://www.holebifederatie.be/dossiers/zelfmoordpreventie/index.php

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: