Dirk Van den Broeck wil niet de homopriester zijn die opkomt voor holebi’s

Dirk Van den Broeck schreef in Mag ik Anders zijn? over zijn homoseksualiteit. Maar Kerk en homo-zijn gaan niet al te best samen. Maar Van den Broeck vreest de reacties niet. “Heb ik iets verkeerds gedaan? Neen, toch! Waarom zou ik dan de reacties van mijn parochianen of van de Kerk moeten vrezen?”, laat hij optekenen in Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

“Ik heb mijn gevoelens lang opgevreten”, Stijn Janssen, Gazet van Antwerpen, 28.05.2008.
“Ik heb mijn gevoelens jaren opgevreten”, geeft hij toe. “Ook dit boek is er in één keer uitgekomen tijdens een weekje uitzieken. Ik had het verhaal al honderdmaal in mijn hoofd geschreven. En ja, nu voelt het aan als een opluchting. Ik wilde mijn ervaring delen met andere mensen, vooral met jongeren, omdat homoseksualiteit ondanks alle openheid nog steeds zeer moeilijk bespreekbaar is.”

Mag ik anders zijn? is een fictieverhaal, maar wel sterk autobiografisch. “Al zijn vrienden dwepen met meisjes, maar zelf wordt hij niet verliefd. Net als ik droomde hij van zijn vriendje dat naast hem lag. Toen is mijn frank gevallen.”

Al die jaren hield Van den Broeck die gevoelens voor zich. Zelf de pastoor met wie hij samenwerkt en -woont, weet nog van niets. Al zal dat door de media-aandacht wel veranderd zijn.

“Ook tijdens mijn seminariejaren hing ik het niet aan de grote klok. Ik heb het wel stilletjes gelost en ben er dan ook van overtuigd dat heel de kerkelijke hiërarchie er weet van had. Maar niemand heeft me ooit tegengehouden om priester te worden. Sommige mede­priesters vroegen me wel het potje gedekt te houden en beloofden voor mijn genezing te bidden.”

Maar de priester aanvaard de standpunten van de Kerk over het celibaat. Hij wil zich niet opwerpen als pastoor die voor holebi’s opkomt. Alleen hoopt hij dat zijn boek jongeren helpt bij hun coming out.

Mag ik anders zijn? is te bestellen bij Boekscout.

6 Reacties

  1. “Ik heb mijn gevoelens jaren opgevreten”, geeft hij toe. “Ook dit boek is er in één keer uitgekomen tijdens een weekje uitzieken.

    Gevoelens opvreten ?
    Dat kan niet gezond zijn, wat als je je gaat vergrijpen aan een misdienaar ?
    Dat moet dan allemaal onmogelijjk worden gemaakt. Er mag geen contact mogelijk zijn.
    Een priester moet in afzondering.

    Zie ook reactie op ‘ Vlaamse homopriester Dirk Van den Broeck schrijft boek over zijn jeugd ‘.
    &
    Joke Weckesser, coördinator Het Roze Huis

    Sommige mede­priesters vroegen me wel het potje gedekt te houden en beloofden voor mijn genezing te bidden.”.

    potje gedekt

  2. De kerk vindt dat wanneer discriminatie niet meer mag volgens de grondwet, de rechten van de anderen ook moeten beschermd worden. Daardoor is een holebi Pride illegaal omdat ze tegen de goede moraal zijn en tegen het traditionele familiemodel zijn. Homoseksualiteit is volgens de kardinaal tegen de natuur en tegen de wetten van God.

    Dat discriminatie op grond van nationaliteit, taal, ras, kleur en andere neutrale zaken niet kan, is normaal, maar niet om op grond van een verkeerde moraal. Dat zou betekenen dat minderheden zoals homoseksuelen, drugsverslaafden, alcoholverslaafden, … zouden moeten aanvaard worden.

    Kardinaal wil holebi Pride van Letland illegaal laten verklaren.
    28 May, 2008 by RockyKido
    http://www.holebi.info/phpnews/kortnews.php?action=fullnews&id=5110

    Het hetero-huwelijk een moraal kwestie.

    Hoe voelt dat zo levenslang in een hetero-huwelijk ?

    Alternatieven halen onvoldoende ?
    http://fiscus.fgov.be/interfaoifnl/Vragen/ipp/ipp3.htm#Welke%20personen
    biologische kinderen ten laste en wonen (appartement, …)

  3. […] Dirk Van den Broeck wil niet de homopriester zijn die opkomt voor holebi’s […]

  4. […] towntalk.wordpress.com: Spreekverbod voor homopriester Dirk Van den Broeck Dirk Van den Broeck wil niet de homopriester zijn die opkomt voor holebi’s Vlaamse homopriester Dirk Van den Broeck schrijft boek over […]

  5. Waarom zijn er nog altijd mensen die denken dat elke homo naar kinderen grijpt.
    Men vergeet echter steets dat 99 % van de pedofielen hetero’s zijn (voorbeelden genoeg). Moeten we de ‘normale’ priesters dan ook afzonderen van meisjes?
    Mochten de misdienaars allen vrouwelijk zijn geweest dan mag je er zeker van zijn dat ook zij vaak het slachtofer zouden geweest zijn. Als homo zijn zo onnatuurlijk is dan vind ik celibaat even onnatuurlijk.
    Mocht er geen celibaat zijn zouden er meer hetero’s priester worden want te vaak worden homo’s priester door dat celibaat, niemand stelt zich dan vragen waarom ze nog geen vrouw hebben. En tss ( ), 12 mannelijke appostelen steeds samen eten, drinken, slapen, de liefde verkondigen en daarna elkaar verraden dmv een kus…klinkt redelijk gay als je het mij vraagt… Zij die onschuldig zijn werpe de eerste steen…

  6. Jim, op mei 30th, 2008 bij 2:30 pm Said:

    Mocht er geen celibaat zijn zouden er meer hetero’s priester worden want te vaak worden homo’s priester door dat celibaat, niemand stelt zich dan vragen waarom ze nog geen vrouw hebben.
    ‘k zou zeggen geen holebi’s, hetero’s in prioesterschap.
    Priesterschap is weggelegd voor

    Aseksualiteit (zie ook frigide) is een term die gebruikt wordt voor individuen die geen gevoelens hebben op het gebied van seksualiteit. De verlangens en lusten die normaliter opgewekt worden wanneer individuen worden blootgesteld aan seksuele prikkels worden door hen niet herkend. Aseksuelen zijn echter wel in staat om verliefd te worden of om liefde te voelen voor iemand anders. Aromantische aseksuelen kunnen ook niet verliefd worden.

    Gaat een deskundige prostituee ’t nodige onderzoek doen ?

Geef een reactie

