Vaderdag: vader en zoon, beiden homo

Morgen zondag is het vaderdag – niet vergeten! – en Nina vroeg zich af het zit in gezinnen met twee vader. Zo is er Johnny (44) uit Deurne. Hij en Carmo (45) vormen al zes jaar een koppel. Johnny heeft twee kinderen uit een eerste huwelijk: Anaïs (19) en Dennis (20). En Dennis, die is ook gay. Niet evident.

Twee broers die homo zijn, komt zelden voor, Maar vader en zoon nog minder. Het is ook niet eenvoudig, want beschuldigingen volgen snel. Vader die zoon ‘besmet’, of het is de schuld van een slechte opvoeding. Dat soort verwijten.

Johnny: “Dennis en Anaïs hebben er nooit problemen van gemaakt [van Johnny’s geaardheid, nvdr]. Toen Dennis me kwam vertellen dat hij ook homo is, was ik daar echt niet blij mee. Ik wilde niet dat mijn zoon met dezelfde vooroordelen zou kampen als ik. Mensen zouden hem niet aanvaarden, vreesde ik, en ze zouden hem over één kam scheren met sterotiepe, verwijfde homo’s. Ik had al jaren een vermoeden over zijn geaardheid. Daarom heb ik Dennis op katateles gestuurd, en ik leerde hem dat hij hard moest zijn.”

Dennis: “Gelukkig valt dat allemaal wel mee. Op de unief kijkt niemand me scheef aan omdat ik homo ben. Op de middelbare school, in een kleiner dorp, heb ik wel bewust verzwegen dat mijn vader van een man houdt. Ze zouden het vast niet begrepen hebben. Natuurlijk heb ik daar zelf geen problemen mee. Het is handig, papa wist perfect wat ik voelde toen ik uit de kast kwam. Maar in het begin was ik er toch niet goed van. Homoseksualiteit, dat paste niet in het papa-plaatje. Een vader, die moest gewoon hetero zijn. In het begin heb ik me fel afgezet tegen Carlo, net als tegen mijn mama’s nieuwe vriend.”

Bron: Mijn papa houdt van een man, Mirella Verbeken, Nina, Het Laatste Nieuws, 07.06.2008.

Geef een reactie

