Vlaamse poll: 89% kent mannenhandtas Murse niet, 48% wil het wel kopen

Screenager onderzocht zijn schoolvak reclame hoe het concept mannenhandtas of op z’n Amerikaans murse in de Vlaamse markt ligt. Uit zijn bescheiden enquête (128 respondenten waarvan 61% holebi), blijkt dat 48% wel zo’n mannenhandtas overweegt te kopen. Zo’n tas moet wel vooral praktisch zijn e niet te duur (<€50).

Resultaten reclameplan, Sven, Screenager, 19.06.2008.
Enkele cijfers:

  • 95% van de ondervraagden is een man. Het merendeel zijn jongemannen van 25 jaar of ouder. Opzet geslaagd, want onze doelgroep waren mannen tussen 25 en 40 jaar.
  • Haast iedereen kent holebi’s in zijn omgeving, 49% in zijn/haar vriendenkring
  • 67% denkt dat holebi’s modebewuster zijn dan hetero’s

Spullen die dagelijks worden meegesleurd:

  • 98% heeft steeds een GSM op zak, 58% een MP3-speler, 13% een zakcomputer, 47% een memorystick
  • 34% is van plan een multifunctional te kopen zoals een iPhone
  • 35% neemt deo mee naar school of werk, 40% lippenbalsem, 50% snoep/snacks/fruit, 38% mondverfrissers
  • 72% vindt het belangrijk om z’n portefeuille zo licht mogelijk te houden
  • 85% zijn niet-rokers

Peilen naar vrouwelijkheid, lichaamsverzorging en aandacht voor nieuwe trends

  • Meer dan 92% wast zijn haar meerdere keren per week, 33% elke dag
  • 60% gebruikt wax of gel
  • 79% scheert zich glad
  • 63,5% gebruikt andere lichaamsverzorging
  • 71% draagt een sjaal in de winter
  • 68% beschouwt zichzelf als modebewust
  • 21% zijn mac gebruikers

Kledingstijl:

  • 25% beschouwt zijn kledingstijl als modieus, 32% als neutraal
  • 52% gebruikt een rugzak om naar school of werk te gaan, 23% een schoudertas
  • 46% laat zich begeleiden bij het winkelen

Houding t.o.v. handtas voor mannen

  • 74% heeft al van het idee gehoord
  • 58% denkt dat er veel verschil is tussen een handtas en schoudertas
  • 35% vindt het iets typisch vrouwelijk, 48% zou het willen kopen
  • Het uitzicht is het belangrijkste, gevolgd door prijs, de ergonomie, de grootte en ten slotte de stevigheid
  • 77% vindt het praktisch nut belangrijker dan het stijlelement
  • 89% heeft nog nooit van de amerikaanse Murse gehoord
  • 70% gelooft niet dat de handtas voor mannen evenveel kan doorbreken als de schoudertas destijds.
  • 76% zou enkel een handtas zonder zichtbare merknaam kopen
  • 59% wil niet meer dan 50 euro voor de handtas betalen

Demografisch / Socio-cultureel:

  • 59% leest kwaliteitskranten (De Morgen, De Standaard, Metro)
  • 62% woont in een stad, 29% in een dorp
  • 74% is hooggeschoold
  • 23% is werkzaam in de IT
  • 33% heeft een jaarlijkse bruto inkomen van minder dan 30.000 euro per jaar, 35% heeft nog geen inkomen

De ploeg rond Sven moest ook een reclameplan ontwerpen. Meer details lees je op zijn blogbericht. Maar er is ook een Belgische murse-site gemaakt, en die vind je hier.

3 Reacties

  1. Murse? Murse?? Heet dat niet “manbag”? 🙂

  2. Ik had ook al Murse gehoord ze (Man+purse). Maar manbag is mss couranter

  3. […] Vlaamse poll: 89% kent mannenhandtas Murse niet, 48% wil het wel kopen […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: