Mister Gay Belgium Lionel Grégoire: “Interpol wilde Mr. Gay Europe annuleren”

“Het is jammer hoe bijna onbestaande de media-aandacht voor de gebeurtenissen in Boedapest is”, vertelt Mister Gay Belgium 2008 Lionel Grégoire (23, Wemmel) aan de telefoon. Hij en 19 collega’s uit andere landen streden om de titel van Mister Gay Europe 2008 in Boedapest. Maar het homofoob geweld zette een zware domper op het feest.

Nochtans heerste er een ambiance bon enfant, vertelt Lionel. Een torenhoog cliché, maar de groep was close. Van concurrentie was er geen sprake. “De show werd heel professioneel voorbereid. In totaal hadden we misschien 1,5 uur vrije tijd. Als een van ons hulp nodig had, dan hielpen we graag. Zo leenden we elkaars kleren.”

Dreiging

Het goed humeur kreeg het hard te verduren. “Interpol contacteerde de organisatie een eerste keer om te melden dat onze veiligheid tijdens de Budapest Gay Pride niet gegarandeerd was. We werden geviseerd, onze planning en verblijfplaats waren bekend. Indien we toch wilden gaan, moesten we alle verantwoordelijkheid op ons nemen.”

Nadien verzocht Interpol de organisatie om de verkiezing te annuleren. “Initiatiefnemer Morten Rudå was in zak en as. Maar hij wilde niet zomaar toegeven. Dat kon hij niet maken tegenover de deelnemers, de sponsors en het publiek. In 24 uur hebben we dan een alternatieve locatie gevonden. Een bouwwerf, met een podium van 20m².”

Een heel verschil met de vijfsterrenlocatie en het groot podium dat voorzien was. “De verkiezing ging door in het geheim. Honderden agenten beschermden de omgeving en we kregen elk een lijfwacht. Een helikopter patrouilleerde boven de omgeving.”

Aandacht? Sponsoring?

Lionel is verwonderd over de zeer geringe aandacht van de mainstream media. Maar voor hij vertrok had hij al geproefd van de zwakke impact die de titel van Mister Gay Belgium 2008 heeft.

“In de korte tijd die ik tussen mijn examens en mijn vertrek had heb ik een vijftiental ondernemingen aangesproken om me te sponsoren. Helaas nemen die Misters niet au sérieux. Ik was al blij wanneer ik überhaupt een antwoord kreeg. Bovendien kreeg ik geen hulp van mijn manager. À propos, ik wacht nog steeds op het fototoestel dat aan de MRGB-titel verbonden is.”

Toekomst

Maar soit, la vie continue. Lionel heeft al bij al genoten van het Hongaars avontuur. Deze zomer gaat hij goed studeren voor zijn tweede zit. “De eerste tweede zit in mijn leven.” Een modellencarrière ambieert hij niet echt. “Ik heb wel een contract met Dominic Models en ik kijk naar de mogelijkheden, maar ik ga niet actief zoeken. Ik heb mijn studies en intussen heb ik werk (in de Franstalige audiovisuele sector, red.).”

Lionel won geen prijs in Boedapest. De 19-jarige Spanjaard Antonio Pedro Almijez werd MGE 2008.

5 Reacties

  1. aandachtzoekers

  2. Alé, die kan terug naar de bar van La Demènce😛

  3. ah, ’t is er zo eentje🙂

  4. […] Mister Gay Belgium Lionel Grégoire: “Interpol wilde Mr. Gay Europe annuleren” […]

  5. […] Een opstoot van homofobie deed de show verhuizen naar een geheime locatie en de deelnemers kregen lijfwachten. Niet meteen aangenaam te noemen. In Madrid is de kans veel kleiner dat zoiets zal […]

Geef een reactie

