Vlaamse gay scene (niet) in staat van oorlog (ook via Facebook)

Hopla, hier gaan we weer. Eerst wilden we er niet over schrijven omdat na de zoveelste episode het nieuws eraf is, maar deze keer blijft de berichtenmolen wel draaien. Het zit weer bovenarms tussen sommige spelers van de Nederlandstalige homohoreca en -media. Nu wordt de ‘oorlog’ (sic) veel openlijker gevoerd.

Alle zetten opsommen is onmogelijk, want niet alles drijft naar boven. Dat sommige persoonlijkheden botsen, is geen nieuw gegeven. Frustraties, vermeende wanbetalingen, jaloezie, afspraken die niet worden nageleefd,… liggen aan de bron van deze nieuwe ronde welles-nietes.

Anti-GAYiD op Facebook

Deze keer was de aanleiding het buitenzetten van GAYiD-medewerkers tijdens NaviGAYtion 2008. GAYiD.eu kaartte de situatie aan en zo ging de bal aan het rollen. Op Facebook bestaat er nu een Anti-GAYiD-groep. Momenteel zijn er 250+ leden, en de 500ste krijgt blijkbaar een fles champagne in de Showroom. Maar ook bij de anti’s rommelt het. Niet iedereen is blij met de methode en sommigen verlaten al de groep.

De anti-GAYiD-campagne zou erg actief zijn. Zo zou GAYiD-eigenaar Alexander Dresen allerlei spam krijgen, en zou een Love Everyone-promoploeg zijn geweigerd in Showroom.

Er is ook een pro-GAYiD-groep uiteraard, maar Loving GAYiD heeft momenteel heel wat minder leden. Loving GAYiD linkt trouwens naar de Oldskool-versie van de community.

Hoezo ruzie?

Een heel ander geluid horen (eigenlijk: lezen) we op GayBelgium. Daar wordt gemeld dat de Nederlandstalige homohoreca is bijeengekomen om nauwer samen te werken. Jan Gorinsek (Think!), Dick Detré (Club Room, Showroom), Ludo Smits (Red & Blue, Popi, NaviGAYtion), Tim De Vuyst (Love Everyone, Splash!), Arne Daemen (G-Spot), Patrick Aertsen (Red & Blue, NaviGAYtion, Studio54 @ Sportpaleis, Only White) kwamen verleden donderdag hierover bijeen. D-club en La Démence waren verontschuldigd.

GayBelgium omschrijft de samenwerking zo: “Dat betekent natuurlijk niet dat er geen onderlinge concurrentie en meningsverschillen zijn. In een vrijemarkteconomie zullen er altijd uitdagingen en moeilijke denkpistes blijven bestaan, maar het is plezierig vast te stellen dat een meerderheid van de actoren die de Belgische gayscene vormen wel degelijk overleg plegen en zo goed mogelijk rekening willen houden met hun onderlinge besognes.”

Vraag en aanbod

Er zijn inderdaad steeds meer aanbieders voor een steeds moeilijkere, verwende markt. Als je elke gay party van betekenis moet afschuimen ben je elke maand een fortuin kwijt. Bovendien is er zoiets als de koopkrachtdaling (of die nu psychologisch of reëel is) en is de label gay niet bij iedereen zo populair tegenwoordig.

Het feit dat er iets georganiseerd wordt voor holebi’s is niet meer voldoende. Het is nogal vanzelfsprekend geworden, dankzij de pioniers. Maar nu is het argument “we doen tenminste iets” voorbij. Het publiek verwacht kwaliteit, service, originaliteit. En als het even kan tegen een lage prijs. Een onmogelijke opgave.

Anderzijds zijn onze homohorecamensen zelfstandigen. Als goede zelfstandigen horen ze nu eenmaal te klagen. De goede concepten zullen overleven, anderen zullen verdwijnen, nieuwe zullen opduiken. Zo zit de vrije markt ineen.

Communicatie

Communicatief is zo’n vergadering natuurlijk wel sluw gezien. Nodig GAYiD’s grootste concurrent uit voor een foto en straal zo eensgezindheid uit. GayBelgium schrijft letterlijk: “De vergadering werd bijeengeroepen naar aanleiding van berichten op zelfverklaarde media waarbij beweerd werd dat er heuse oorlogen plaatsvinden tussen de homodiscotheken en de gay party’s onderling. Daar leek echter weinig van aan, die roddels werden tussen pot en pint dan ook hartelijk weggelachen.” De woordkeuze, zelfverklaarde media, is natuurlijk ook weer een steek naar de concurrentie.

Beeldvormingoperatie geslaagd, maar zal er concreet iets gedaan worden?

Conclusie

Als buitenstaander kan je drie dingen doen: je ergeren aan die niet meer zo interne ruzies, je er geen kl**t van aantrekken of genieten van de soap. Aan jou de keuze.

Benjamin

41 Reacties

  1. wel, ik ga voor de optie “ik geniet ervan”..

    bovendien, ik ga me snel aansluiten bij de anti-gayid-facebook-group..🙂

    wil diegene die achter deze actie zit zich bekendmaken? ik denk dat ‘k met die persoon graag eens een woordje wil wisselen op msn🙂

  2. waarom wordt ik zo triest van dit bericht…

  3. misschien word je triest van je dt-fouten?

  4. Wel, “Benjamin”, ik was namens GayBelgium aanwezig op die vergadering en ik kan je gerustellen: GayBelgium gaat de goede reputatie van haar redactie niet op het spel zetten om de horecabonzen gunstig te stemmen. Jij insinueert in je blog dat er inderdaad felle oorlogen woeden en dat men dat tracht tegen te spreken door een fotootje op GayBelgium te zetten.

    Zo is het dus NIET gegaan. Lees het artikel op GayBelgium grondig. Dan blijkt dat deze mensen wel degelijk concurrenten zijn, maar daarom hoeft er nog geen oorlog te woeden zoals anderen dat maar al te graag doen uitschijnen in de hoop medelijden te oogsten of gewoon als verdeel en heers-strategie.
    Als het oorlog is, hoe verklaar je dan de samenwerking op Navigaytion en Antwerp Pride? Een initiatief van Red&Blue, maar wie deed de openingsparty’s? En welke partyconcepten hadden een boot op Navigaytion? Voor zover ik het kan inschatten, en ik durf in alle bescheidenheid toch wel beweren dat ik daar goed toe geplaatst ben, is er GEEN oorlog tussen Showroom en Love Everyone.

    Jij zou “de collega’s” en hun stemmingmakerij nu toch al wel mogen doorhebben?

  5. @jupsss
    goh, tja, wat zal ik daarop zeggen? Sorry?

  6. Wel Stefan, ik begrijp je probleem met mijn post niet goed. Je schrijft toch zelf dat de vergadering is georganiseerd n.a.v. de berichten over ruzie en ‘oorlog’. (Ik schrijf niet dat er ‘oorlog’ ís, ik schrijf dat er geschréven wordt dat er ‘oorlog’ is).

    Wat stel ik vast: de horecamensen hebben jou op die vergadering uitgenodigd opdat je erover zou berichten. Natuurlijk doe je dat, waarom niet? Het is nieuws, en bovendien blijkbaar exclusief. Ik zou ook verslag hebben uitgebracht van die vergadering. Dat het exclusief is maak ik uit het feit dat andere gay site een week na de bewuste vergadering er niet over geschreven hebben.

    Wat ik wel schrijf is dat is dat het een sluwe zet is van de partymensen. Ze hadden toch evengoed achter gesloten deuren kunnen vergaderen? Maar neen, dit is veel efficiënter om de gewraakte berichten te counteren. Het is van hun kant slimme communicatie.

    Ik insinueer dus niet dat je je artikel publiceerde met als doel de horecabonzen gunstig te stemmen. Ik stel alleen vast dat ze GB, toch (minstens van reputatie) de grootste concurrent van GAYiD, hebben uitgenodigd om een statement te maken, om een boodschap de wereld in te sturen. Ze hadden evengoed iedereen kunnen uitnodigen, of GayLive, of Gayworld, of niemand.

  7. Beste,
    Even de puntjes op de i zetten,veronderstel ik.
    Promoteam van Love Everyone is NIET geweigerd in Room,enkel hun flyers.Tim en Peter maakte daar geen drama van,ze zijn zelfs binnen geweest,ze zijn trouwens al geruime tijd int bezit van een VIP card en hebben zich die avond wel geamuseerd,denk ik.Ik wil gewoon het logo van een bepaalde site (WAAR IK TROUWENS NOOIT ZAL MEE SAMENWERKEN) niet op mijn concept zien.Redenen kunt u terugvinden op anti ….facebook.Trouwens Peter en Tim hebben reeds 2 jaar mogen flyeren voor Splash aan Room.Nadat hun samenwerking was stop gezet met Kokkoricco hebben zij ook mogen flyeren voor Culture Club,,tot vorige maand.Lach fuif uit Stokrooie zijn ook vaste collega’s die komen flyeren,zelfs concept uit Brussel.Dus van oorlog is der totaal geen sprake.Wat ik erg vind is dat de mensen de laatste tijd de verhaaltjes maar horen van één kant en nooit die van de andere,SPIJTIG.Daarom doe ik het hier want hier wordt niets verwijderd als de mensen hun vrije meningsuiting gebruiken,hoop ik toch!!

  8. Sorry mensen,
    MAAR jullie waren wel uitgenodigd ,heb persoonlijk een email naar jullie gestuurd,maar geen antwoord gekregen.Dus…..

  9. Alle gay sites waren op deze vergadering uitgenodigd, zelfs Talk of the Town, maar jullie reageerden niet op de uitnodiging. BeCute.eu deed dat wel.

    GayBelgium is de grootste gay site van het land en daardoor niet “van reputatie” de grootste concurrent van GAYiD. Die sneer was volkomen overbodig in jouw reactie.

    Tenslotte nog even dit:
    Om alle misverstanden te voorkomen, heb ik enkele dagen gewacht om dit artikel te publiceren zodat andere gay media met de “primeur” konden gaan lopen en ik berichten als hierboven niet zou moeten ontkennen. Het is gemakkelijk om een ander af te breken, zelf wat opbouwen en eerlijk en objectief proberen te zijn, is blijkbaar veel moeilijker🙂

  10. “Benjamin”, voor alle duidelijkheid wil ik er nog even aan toevoegen dat ik niet echt kritiek wou leveren op wat je allemaal schrijft op jouw blog. Maar ik ben al die insinuaties over oorlogen, ruzie, fraude en sabotage werkelijk KOTSBEU.

    Heel dit gedoe komt de gayscene heus niet ten goede. Het is fout heel de scene af te schilderen als een bende onnozelaars die zichzelf ongelooflijk belangrijk vinden! Er zitten effectief 2-3 rotte appels in de relatief kleine homowereld die maar al te graag vuurtjes aansteken, maar een veralgemening van al die kinderachtige “klootzakkerij” is negatief voor iedereen en daardoor krijgen mensen die dit compleet niet verdienen, een slechte reputatie.

  11. @Dick & Stefan

    Naar ons e-mailadres? redactie.talkofthetown[at]gmail.com? Helaas, die is niet aangekomen. Heb het net nog even gecheckt, ook in de spammap. We waren dus niet op de hoogte…

    Tja Stefan. je bent het misschien beu, en niemand wordt er beter van, maar het gebeurt wel openlijk…

  12. stefan, jongen, aub..

    ik ben absoluut anti-gay*d, maar ga je nu het licht van de zon ook ontkennen?
    Er is geen oorlog volgens jou? Sla google open en typ jouw en al*x’ naam in, en je weet precies wat de publieke (gay) opinie bedoelt met “oorlog”..

    [EDIT]

    Ok, men (int algemeen, niet jij persoonlijk) hoeft die vetes niet op te blazen, ik zou ook niet willen worden geassocieerd met al*x als zijnde de ruziepartner van dienst.. Maar dat jullie niet overeen komen en voor geestige communicatie in ’t rond zorgen kan je echt niet ontkennen..

    Maar doe maar zo voort.. We amuseren ons kostelijk.. En vroeg of laat hoop ‘k echt objectieve cijfers te kunnen zien waarin wordt aangetoond dat gaybelgium de grootste is..

  13. Misschien dat Stefan daarom al vooroverleg had met Ludo in de Popi vorige week?

    Mensen wat maakt het uit… iedereen weet dat je de goede vrede het beste kunt bewaren, in het algemeen ‘to make the world a better place for the entire human race’, en in het bijzonder met Ludo, of je moet willen dat je concept onthoofd wordt.

  14. En zo is het altijd wel iets. HotPink mocht niet in de Red&Blue worden gelegd omdat het D-Club als adverteerder op pagina 2 had en Red&Blue geen advertentie had gekocht. GayID was enkel geinteresseerd in de advertentietarieven en repte er verder geen woord over. Ook mocht het ook niet uitgedeeld worden in de Kokrocio, omdat het promotie voor Antwerpen was, etc. etc. Iedereen vecht voor zijn eigen keet, zelfs als er onder het mom van ‘Antwerp Pride’ geprobeerd wordt een gezamenlijk project op te starten.

  15. @ jupssss:

    Ik doe niet eens de moeite hierop te antwoorden.

    @ Wereldvrede voor iedereen:

    Vooroverleg om 23u NA de vergadering waarvan hierboven sprake? Welke bijdrage wil jij leveren in dit debat? Dat ik een gesprek had met Ludo in zijn homocafé nadat we een vergadering hadden? Dan moet je mijn agenda wellicht ongelooflijk boeiend vinden, want die staat vol met dergelijke ontmoetingen🙂

    @ Iedereen:

    Als jullie allemaal zo overtuigd zijn van jullie waarheid, jullie gelijk, waarom moet de verkondiging hiervan dan altijd allemaal anoniem gebeuren? Kom toch uit voor je overtuiging, of is er iets dat we niet mogen weten?🙂

  16. je bewijst keer op keer m’n punt, beste stefan.. bedankt hiervoor

  17. ohja, nogmaals, ik ben aangesloten bij de anti-gay*dclan op feestboek.. vergis je dus niet van vijand..

    [EDIT]

  18. Oh come-on guys. Dit is niet The X-files, met rendez-vous in donkere parkings ofzo…😛

    Dus back on topic graag.

  19. @jupsss,

    Sorry hoor ,maar van samenzwering was totaal geen sprake op die vergadering.Wij (concepten )zijn het gewoon beu dat wij door het slijk gehaald worden door één persoon.Wanneer ik persoonijk als gangster en pedofiel (op zijn site)wordt verweten door die persoon moeten we toch even redeijk nadenken,he.Wij zijn gewoon dat soort aantijgingen beu.

  20. Allez Benjamin,

    Jij die enige censuur niet schuwt als het over Alex en de zijnen gaat: waarom laat je die gratuite, ongefundeerde commentaren over mij hier staan? Dat ik de meerwaarde ervan niet zie, ligt zeker aan mij?

  21. Omdat ik nog nadenk hoe😉

  22. [EDIT]

  23. Er zijn verschillende opties:
    – Ik sluit de commentaarmogelijkheid, maar dan zijn de eerdere comments niet meer leesbaar
    – Ik wijzig commentaren
    – Ik laat jullie verder doen
    – Ik wis sommige commentaren

  24. [EDIT]

  25. @ juppss
    Vrede moet van 2 kanten komen,he.en zolang dit (neem een kijkje op anti… facebook bij de geplaatste foto’s) blijft duren ,en niet alleen bij mij,zal de witte vlag nog lang zoek zijn,denk ik

  26. jupssss, ik vergat dit nog te melden:

    Het is niet GayBelgium die verhaaltjes vertelt. Ik daag je uit om je beweringen hard te maken. Het is ook niet GayBelgium die valse, leugenachtige blogs over “de concurrentie” maakt. En het is niet GayBelgium die leugenachtige artikels over anderen publiceert.

    Benjamin, doe ermee wat ge wilt. Ik herinner me weer waarom ik niet van fora houd: iedere idioot kan er zomaar een ander onterecht komen afbreken of een mening verkondigen over iets waar hij eigenlijk helemaal niets van afweet.

    Adios🙂

  27. vrede moet er komen, maar de andere moet eerst ontwapenen.. zo komt men er nooit

  28. ik breek je niet af.. ik stel alleen maar vast dat beiden graag verhaaltjes over de ander vertellen.. mss n iet op je website, maar wel in commentaren op fora als deze…

    en neen, dat moe tje niet ontkennen, of moet ‘k je een aantal links doorsturen..

    [EDIT]

  29. Wanneer de ene een site heeft als oorlogswapen?????????

  30. meisjes….meisjes ……….. MEISJES!!!
    als buitenstaander begin je hier een artikel te lezen en naarmate je de pagina naar beneden scrollt, daalt het niveau.
    veronderstel dat jullie toch al 20+ zijn en toch al enige levenservaring hebben??? het komt allemaal zooooooo kinderachtig en onproffesioneel over pffff.
    Moet zeggen: concurrentie is er nu éénmaal en de partij die zich daarbij in het gat gebeten voelt, moet uit die “concurrentie” leren en sterker worden. van concurrentie kan je groeien. Dan bedoel ik in de positieve weg, natuurlijk. fout is gewoon geweest dat de één of andere profielensite, waar ik de naam niet van wil noemen, GAYID, een artikel van ‘niveau’ heeft geplaatst. waardoor ik btw mijn account meteen gewist heb want zulke dingen hoort zich niet. volgens mij is daardoor de bal nog iets sneller gaan rollen en botsen.
    OOOOOkk moet ik zeggen dat tot op de dag van vandaag, Gaybelgium de enige site is, die informatief en vertrouwelijk is. Nog nooit een slecht woord gelezen over concurrentie en dergelijke.
    een soort van ‘De standaard’ voor holebi’s.

    Dus sluit a.u.b. deze hele discussie want dit haalt niks uit.

  31. *Drrrrrring* Speeltijd is gedaan.

    Ik had niet verwacht op een blog zo forummoderator te moeten spelen op een donderdagavond, maar soit.😉

    Ergens vind ik het goed dat er een debat is. Het toont dat de topic ondanks de verontwaardiging toch wel leeft.

    Ik probeer zo veel mogelijk mijn berichten te funderen. Ofwel, in geval van recensies, was ik erbij, ofwel haal ik mijn info uit bronnen. Vandaar de soms talrijke links.

    Sla ik de bal wel eens mis? Allicht. Ik ben de Almachtige niet, ik zit niet in het hoofd van andere mensen.

    Maar ik hou toch steeds wel rekening met een aantal factoren. Eerst en vooral dat initiatiefnemers weinig dingen doen zonder doel. In dit geval gaan ze niet zomaar vergaderen en de pers uitnodigen.

    Ook zijn onze actoren niet van gisteren: ze weten wel hoe een boodschap te vormen en overbrengen.

    Idd Stefan, dat fora, blogs en eigenlijk heel het internet een medium is om meningen te formuleren, en dat er veel zin en onzin is, kan frustrerend zijn. Maar deze zwakte is ook een sterkte: dankzij internet zijn er tal van uitwisselingen die leiden tot mooie (en minder mooie) dingen.

    Maar genoeg lyriek.

    Ik denk dat we kunnen gaan afronden. Ik mag hopen dat we volwassen genoeg zijn om te relativeren en te onthouden dat een geschreven woord in zulke reacties altijd harder aankomt dan dat het in werkelijkheid face to face zou aankomen.

    Een citaatje om af te sluiten?
    Good night, and good luck.

  32. Maar dan hopelijk wel zonder politieke signatuur!

    Blij dat er nog mensen zijn die objectieve vaststellingen kunnen doen. Al blijft het jammer dat ook dit anoniem moet gebeuren.

  33. familieeeeeeeeeeeee lalala weet ge wat grappig is… ik heb familie al 5 jaar niet meer gezien, en als ik da opzet kan ik nog altijd volgen en zo is da ook hier…
    [EDIT]

  34. [EDIT]

    is niet juist deze “ik heb gelijk en de rest niet, nah!”-mentaliteit de oorzaak van de vetes in gayland?? (naast uiteraard het de ander niet gunnen van het licht in de ogen)

  35. [EDIT]

  36. Ik heb me verwijderd van die Facebook groep.
    Heel dat gedoe komt me de strot uit.

    Volgens mij is een gaybedrijf het sterkst als het aan heel dit spel geen gehoor geeft. Ook omdat het zich dan verzwakt door de bewijzen die in de commentaren staan. Zwijgen is goud in dat wereldje.

    Foei dus Gaybelgium en andere tegenstanders.
    Laat u niet pakken door het slimme spel van den Alex. Het is een booswicht die maar al te graag de gemoederen oplaait. Ga daar dus niet op in.

    Bovendien doet dit alles me inzien dat niet gayid de grote schuldige is, maar wel alle relnichten die zich inleven in deze kleinzielige wereld.

  37. beste Sven,
    moet ik u nog meer bewijzen leveren???? [EDIT]

    [EDIT]Waarom? Gewoon omdat ik mij niet onder druk laat zetten om met hem samen te werken.Ik ben het gewoon beu dat die persoon denkt da de gay wereld aan zijn voeten ligt.Het gaat mij hier gewoon niet om geld maar ik wil de mensen gewoon een goed gevoel geven alsze bij mij komen feesten,Denk jij dat ik gelukkig ben met deze zever,die door één persoon wordt veroorzaakt???

    En geen gehoor geven aan die zijn grove leugens??
    Waar kunnen wij anders ONS VERHAAL kwijt????Op zijn siteteje????ik denk het niet,he.Geef ons AUB de kans om de kant van onze verhaal te horen,he

    [EDIT]Maar teveel is teveel,he.[EDIT].Alhoewel dat dit mijn ding niet is,ik ken mijn wereld.Maar ja dat kun je natuurlijk niet van iedereen zeggen.Sommige mensen weten wanneer ze te ver zijn gegaan.en sommige weten nooit DAT ze te ver zijn gegaan.[EDIT]

  38. En daarmee besloot Dick gister om kwart voor 5 in de ochtend deze discussie. Hulde en bravo daarvoor!!!

    THE END

  39. Tja Sebas,
    ik werk dag en nacht,he🙂

Geef een reactie

