Jonge homo Marokkaan in Maks!: “Homo zijn is een westerse ziekte”

Het schooltijdschrift Maks! sprak met Yassin, een 17-jarige allochtoon met Marokkaanse roots en homo.

“Homo zijn is een westerse ziekte”
door stijn (23/09 @ 12:12)

“Sinds vorige maand is het uit met mijn vriendje”, zucht Yassin (17) in MAKS!, “en het ergste van al is dat ik mijn liefdesverdriet niet kan tonen.” Voor zijn ouders, familie en de Marokkaanse gemeenschap is homo zijn onverenigbaar met allochtone roots. Dàt gelooft hij niet, maar zich outen als homo durft hij nooit.

“Op school zeggen leraren: Ben je holebi, dan kom je daar best voor uit. Maar dat gaat niet zomaar, als Marokkaan. Mijn familie verwacht dat ik trouw. Dat ik kinderen krijg, een gezin sticht. Als ik zeg dat ik homo ben, dan verstoten ze me gegarandeerd. En ik hou van mijn ouders, van mijn broers. Ik wil ze niet kwijt.” “Via internet leerde ik verschillende holebiverenigingen kennen, vond ik adressen van cafés waar veel homo’s komen, maar omdat het allemaal ‘Belgische’ initiatieven zijn die veel nadruk leggen op je ‘outen’, voel ik me er niet door aangetrokken. Gelukkig is er Merhaba, een verenining voor en door allochtone holebi’s. Ik ga sinds enkele maanden naar het maandelijkse praatcafé. Ik ontmoet daar veel allochtonen met dezelfde gevoelens en problemen.”

“Ik leer veel bij op dat praatcafé. Meer dan ik tot dan toe via internet had kunnen vinden. Op die manier sta ik sterker in mijn schoenen. En ook: ik kan er mijn liefdesverdriet even kwijt.”

Allochtone holebi’s of jongens en meisjes met vragen over hun seksuele identiteit zijn wekom bij Merhaba. Dat kan via de telefoon (in het Nederlands via 0487 55 69 38 en in het Frans via 0487 55 69 39), in de Merhaba gezelligheidscafés in Brussel en Gent of op de maandelijkse Merhabafuiven. Klik naar www.merhaba.be voor meer info. In Antwerpen organiseert ShoufShouf regelmatig thematische Soirees: www.shouf-shouf.be.

Lees hier het volledig verhaal hier, op p. 26.

3 Reacties

  1. En allemaal voor een god die misschien niet bestaat…

  2. Vanaf OKTOBER 2008 gaat er EEN nieuw initiatief van start in HET NIEUWE HUIS in Hasselt : het “TRUE COLOURS CAFÉ” !

    Het TRUE COLOURS CAFÉ zal ELKE LAATSTE DONDERDAG van de maand geopend zijn (vanaf 19 u.) Hopelijk tot ziens dus in Het Nieuwe Huis, op 30 oktober en/of 27 november !

    Rick & Bart hebben een blogspot hierover geopend.

  3. http://truecolourscafe.blogspot.com/2008/10/vanaf-oktober-2008-gaat-er-een-nieuw.html

    Het TRUE COLOURS CAFÉ is een (ontmoetings)avond voor holebi’s met een andere etniciteit ; of je nu inwoner van België bent of nog in afwachting van je verblijfsvergunning. Kom je uit (Oost-)EUROPA, (Noord-)AFRIKA, het (Midden-)OOSTEN of (Latijns) AMERIKA ? IEDEREEN IS WELKOM ! Ook tolero’s.

Geef een reactie

