Hiv-beschermende besnijdenis gevaarlijk voor aidspreventie

Besnijdenis als hiv-preventie is een hip onderwerp. Besneden mannen blijken (tot 60%) minder gemakkelijk hiv op te lopen, maar betekent dit dan ook dat besnijdenis gepromoot moet worden? Mark Sergeant (Sensoa) woonde in Mexico de Wereld Aidsconferentie bij, waar ook besnijdenis aan bod kwam.

Mark Sergeant: “Uit de verschillende onderzoeken blijkt alvast dat dit verhaal medisch correct, en dat de veronderstelden nadelen (meer seksuele dysfuncties, minder seksueel genot) wellicht slechts mythes zijn.  Bovendien zijn besneden mannen beter beschermd tegen HPV, wat dan weer minder cervixkankers tot gevolg hebben.”

Top-man

Besnijdenis biedt enkel bescherming voor de penetrerende man. Ook voor homo’s is het ‘voordeel’ van besnijdenis als hiv-preventiemiddel gering. Vaak zijn de MSM, mannen die seksen met mannen, niet opgenomen in de onderzoeken. Bij onbeschermde anale seks is het risico op besmetting al groter dan bij vaginale penetratie. Homomannen zijn bovendien meestal zowel top als bottom (en dus versatile).

Er zijn nog problemen aan besnijdenis als preventiemiddel gebonden.

  • Zo blijft het een dure operatie en de religieuze link kan voor een afwijzing zorgen in christelijke gebieden. Besnijdenis is immers een vooral joodse en islamitische gewoonte.
  • Besnijdenis is geen ongevaarlijke ingreep: is de zorg in ontwikkelingslanden wel voldoende?
  • De kans is groot dat onbesneden mannen na een tijdje meer onbeschermde seks zullen hebben dan voorheen, of meer partners, vermits ze redeneren dat ze nu zo al voldoende beschermd zijn. Volgens wiskundige prognoses zou de incidentie van hiv bij mannen nog dalen steeds wanneer het condoomgebruik bij besneden mannen zou terugvallen tot nul, en bij vrouwen wanneer het condoomgebruik van besneden mannen zou dalen met tweederden. Maar andere modellen komen tot andere cijfers.
  • Hiv riskeert in de perceptie een vrouwenziekte te worden: het zal haar (eigen) schuld zijn dat ze besmet raakt.
  • Wie moet er eerst besneden worden? Er wordt aangeraden eerst de seksueel actieve mannen te besnijden en pas later jongens voor seksuele intrede te besnijden, vermits het bij die laatste nog 20 tot 40 jaar duurt voor er een epidemiologisch effect kan worden vastgesteld.

Al die vragen maken dat besnijdenis als preventiestrategie alles behalve sluitend is.

5 Reacties

  1. Altijd contra besnijdenis geweest tenzij uit medische noodzaak. Voor nix goed dat ze uw jasje afnemen 🙂

  2. @ Emanuel:

    Hum, dan hebben eens een andere menig!
    Ik ben pro besnijdenis. Wel volledig losstaand van de religieuze en medische reden!

    Ik heb 6 jaar geleden “mijn jasje” laten verwijderen. (ik was toen al 27) 😯
    Neen, het was NIET uit noodzaak, maar ik wou dit gewoon. puur cosmetisch dus…

    Ik heb het me nog niet beklaagt. Ieder uur van de dag altijd proper en fris. 😉
    En ja… ook altijd LEKKER. 😀

  3. Ik kan me niemand voorstellen die nu morgen zegt: Hoera! ik laat me straks besnijden om veiliger te kunnen vrijen …

    Grappig hier al die spontane bekentenissen, altijd wel leuk om lezen :-).

    Wat ik dan moeilijk kan vatten is een besnijdenis uit ‘cosmetisch oogpunt’. Mij lijkt het enigszins beter om alles ingepakt te laten dan uitgepakt, hoe minder zichtbare onderdelen, hoe zachter ‘the look and feel’… Hangt dan van die piemel af ook misschien.

    Misschien eens tijd voor een opiniepeiling :-).

  4. @ Kevin:

    Je laten besnijden om veiliger te kunnen vrijen is inderdaad de reinste waanzin.

    Oké, het is een thema waar véél (of iets minder) over te discuteren valt. 😉

    💡 TIP: Over die opiniepeiling, misschien iets voor ‘Mensworld’ ❓

Geef een reactie

