Recensie: Carmina Burana (Music Hall Legendary Classics) (+ video)

Net als bij Nabucco schakelde Music Hall de Nationale Opera van Sofia in voor de voorstellingen van Carmina Burana (Carl Orff) in Vorst Nationaal. De Latijns-Duitse zangen hebben schwung, als is Vorst een verkeerde locatie voor zo’n spektakel.

Iedereen kent wel O fortuna, maar CB begint eigenlijk met een half uurtje überklassiek ballet. Pas na de pauze barst het neo-middeleeuwse geweld los. Eindelijk, denk je dan. Het komende uur kregen we opzwepende – ietwat foute jaren 1930 – muziek en dans.

Carmina Burana is een oerklassieke compositie, maar loont de moeite. Alleen was Vorst Nationaal ongeschikt voor zo’n culturele voorstelling. De zaal is gemaakt voor rock en pop. Opera en ballet horen in een opera- of tenminste een theaterzaal. Een spot die niet werkte, geen gordijn, hamburgers in de gangen. Dat past niet.

Bekijk de film hier.

Benjamin

2 Reacties

  1. Inderdaad, naast al mijn negatieve kritiek op Nabucco in Vorst ben ik nog vergeten aanhalen dat de stank van het hamburgerkraam in de gang (net tegen de zaal) ons biezonder stoorde !
    Het reukzintuig is nu net niet wat we nodig hebben bij een operavoorstelling en het viel des te meer op omdat onze andere zintuigen ook al niet getracteerd werden (zie vroegere commentaar)

  2. De Carmina Burana van Orff. Het was te doen in Vorst maar we zijn al in meerdere locaties naar de opera geweest waar we eerst van dachten dat dat niet goed ging komen, dus hadden we er alle vertrouwen in dat de tickets van 60€/st hun geld meer dan waard gingen zijn… Dus NOT. Het was een regelrechte ramp.
    1. begon het te laat
    2. bleven mensen tijdens het optreden binnenstromen alsof het de zoete inval was
    3. waren ze ondertussen aan het proberen een piepende deur te herstellen en toe te doen
    4. vonden de zaalwachters het nodig tijdens de voorstelling klapstoeltjes te voorschijn te halen en deze luidruchtig open te klappen om vervolgens te beginnen wiebelen met een zeer vervelend geluid als gevolg
    5. kon je de mensen in de coulissen horen alsook de security buiten de zaal
    6. moest de muziek worden versterkt waardoor de hoge noten vals en schel door de zaal weerklonken
    7. zong de zangeres zo vals als maar kon en haalde ze de hoge noten niet
    8. was de opera niet ondertiteld
    9. leek het alsof de dansers voor de eerste keer op het podium zaten en ik bij wijlen schrik had dat de mannelijke dansers de vrouwelijke dansers niet gingen kunnen houden. Of zoals een andere misnoegde gast het treffend verwoorde: boerenballet
    10. was er een zeer doordringende lucht van choucroute die in de zaal hing en ervoor heeft gezorgd dat ik mijn kleren in de was kon gooien
    11. and last but not least, rij 11 bleek rij 1 te zijn waardoor je niets zag, een zaalwachter heeft ons een andere plaats gegeven bij andere gedupeerden van dit slechte management, nl. achteraan de middenbeuk op wankele stoeltjes die er volgens ons snel waren bijgezet om mensen zoals ons toch nog te kunnen laten kijken naar de opera
    We zijn, samen met vele anderen, weggelopen na het 2de bedrijf omdat het gewoon schandalig was.
    Ons geld gaan we zeker en vast terug vragen. Moraal van het verhaal. Soms moet je je gutfeeling volgen en Vorst Nationaal gewoon links laten liggen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: