Meetjesland: niet voor mietjes – bewoner dient klacht in tegen promocampagne

De slogan Meetjesland: niet voor mietjes, bedoeld om kinderen warm te maken voor de Oost-Vlaamse regio, schoot in het verkeerde keelgat van een inwoner. Die diende klacht in bij het provinciebestuur. De Holebifederatie vindt de formulering kwetsend, maar wil niet op elk ongelukkig woordgebruik reageren. Want zo riskeer je het omgekeerde effect, redeneert woordvoerder Yvan Brys.

Campagne ‘Niet voor Mietjes’ stuit op protest, Eline Bergmans, Het Nieuwsblad, 06.04.2009
Holebi-federatie betreurt kwetsend woordgebruik

‘Meetjesland: Niet voor Mietjes’. Met die slogan wil Toerisme Oost-Vlaanderen de regio promoten, maar de Holebi-federatie is daar niet over te spreken.

Toerisme Oost-Vlaanderen en Toerisme Meetjesland lanceerden vorige maand de campagne ‘Meetjesland: Niet voor Mietjes’, gericht op kinderen van acht tot elf jaar. Op de website kunnen ze via tekenfilmpjes en grappige pagina’s kennismaken met de meest kindvriendelijke attracties van de streek. ‘Bij een campagne op kindermaat hoort een hippe slogan,’ zegt Julie Clément, communicatieverantwoordelijke van de provincie Oost-Vlaanderen. ‘Meetjes en Mietjes vonden wij een grappige woordspeling.’

Maar dat vindt niet iedereen. Een Oost-Vlaming diende zelfs klacht in bij het provinciebestuur omdat de slogan stigmatiserend en discriminerend zou zijn voor holebi’s. De klacht werd onderzocht, maar de provincie oordeelde dat de slogan mag blijven. ‘De titel is in geen geval kwetsend bedoeld,’ zegt Julie Clément. ‘ “Niet voor mietjes” is volgens ons een geijkte uitdrukking, die goed past bij deze campagne. Een beetje uitdagend misschien, maar zeker niet beledigend.’

De Holebi-federatie betreurt dat de klacht verworpen werd. ‘Woorden als ‘mietje’ en ‘janet’ hebben een negatieve connotatie,’ zegt Yvan Brys, woordvoerder van de Holebi-federatie. ‘Ze zijn kwetsend. Zeker bij een overheidscampagne als die van het Meetjesland, vind ik zulke woorden ongepast. Het klopt wel dat wij op een bepaald moment zelf dergelijke woorden hebben gebruikt, maar dan eerder als geuzennaam. Vergelijk het met jodenmoppen: het maakt een groot verschil of een jood of een Vlaams Belanger ze vertelt. Het is balanceren op een dunne koord. Dat maakt het voor reclamejongens niet gemakkelijk.’

Eind vorig jaar paste Proximus na een gelijkaardig bezwaar wel zijn radiospotje aan. In het spotje was te horen hoe een beller die door een andere man naar zijn gevoelens gepolst werd, zei: ‘Zeg, stop daar eens mee, janet’. De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) ontving daarover een klacht en noemde het spotje stereotyperend. Daarop paste de telefoonoperator de radiospot aan. Het zinnetje werd vervangen door: ‘Zeg, stop daar eens mee jongen.’

Voor alle duidelijkheid: in beide gevallen kwam de klacht van een particulier en diende de Holebi-federatie geen klacht in. ‘Als je op iedere slak zout strooit en dus op alles reageert, bereik je het omgekeerde effect,’ zegt Yvan Brys. ‘Dat is ook gebeurd bij de Joodse gemeenschap tijdens hun aanvaringen met de VRT. Wij pleiten wel voor een voorzichtig gebruik van denigrerende termen, maar alleen als een situatie duidelijk in strijd is met de antidiscriminatiewetgeving, zullen wij als federatie een klacht indienen.’

2 Reacties

  1. […] Meetjesland: niet voor mietjes – bewoner dient klacht in tegen promocampagne Geplaatst op april 6, 2009 door Benjamin […]

  2. […] wat van ironie. In hun Franstalig persoverzicht van de Nederlandstalige kranten vermelden ze de kritiek op de campagne Meetjesland: niet voor mietjes. Het woord ‘mietje’ is not done, vindt een anonieme klager. Ook de Holebifederatie […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: