Parket beslist of hiv+ homo vervolgd wordt voor onveilige seks met Oostendse ex

Jean-Michel, nu 46, diende in 2007 klacht in tegen zijn ex Franco omdat ze onveilig seks hadden terwijl Franco wist dat hij seropositief was. Het parket beslist of de man vervolgd wordt. Toen volgfde een kleine discussie over de aanklacht.

‘Mijn ex hoort in de cel’, Bjorn Maeckelbergh, Het Nieuwsblad, 20.04.2009
Oostendenaar dient klacht in tegen seropositieve man die jarenlang besmetting verzweeg

OOSTENDE – Een 46-jarige Oostendenaar werd het slachtoffer van een opzettelijke hiv-besmetting. Zijn vriend verzweeg jarenlang dat hij seropositief was. ‘Die man leidt nog steeds een liederlijk leven’, zegt Jean Michel.

In Duitsland zit Nadja Benaissa, de 26-jarige zangeres van de populaire meidengroep No Angels, vast omdat ze met drie mannen onbeschermde seks had zonder hen te vertellen dat ze hiv had. Eén van de drie raakte besmet. Benaissa riskeert tien jaar cel wegens zware mishandeling.

‘Het is een wereld van verschil, de aanpak in Duitsland en die in ons land’, zucht Jean Michel. De man uit Oostende maakte hetzelfde mee, maar is gefrustreerd omdat zijn ex-vriend Franco nog altijd vrij rondloopt. En vooral: dat die opnieuw liefjes in zijn bed praat. ‘Hij is nu zelfs samen met mijn petekind. Tegen hem heeft mijn ex gelukkig wel op tijd opgebiecht dat hij besmet is met het hiv-virus.’

Jean Michel diende in mei 2007 bij het gerecht van Brugge een klacht in tegen zijn vriend Franco uit Namen. ‘Ik dacht hem zo te kunnen stoppen.’ Onderzoeksrechter Paul Gevaert heeft het dossier zopas na een grondig onderzoek afgerond. Nu moet het parket beslissen of er voldoende aanwijzingen van schuld zijn of niet. Daarna kan de raadkamer de seropositieve man doorverwijzen naar de strafrechter of zelfs naar het hof van assisen. ‘Zo omslachtig. Tijdens zijn eerste verhoor gaf mijn ex nochtans toe dat hij voor mij verborgen hield dat hij hiv-drager was. Die vent speelde met mijn leven.’

Nochtans hadden ze van bij het begin duidelijke afspraken gemaakt, zegt Jean Michel. ‘We spraken af om veilig te vrijen. In het begin deden we dat ook. Maar plots wou mijn vriend zonder condoom vrijen. Ik heb ingestemd. Naïef en dom, maar ik vertrouwde hem.’ Uiteindelijk liep hun relatie abrupt op de klippen. ‘Na al die maanden zei hij me vlakaf dat hij besmet was met hiv. Al járen, lachtte hij!’

Jean Michel zette de relatie met Franco meteen stop. Diezelfde avond nog liet hij zijn bloed onderzoeken. ‘Ik zal het ook wel hebben, dacht ik.’ De eerste resultaten waren ‘negatief’. Maar omdat de incubatieperiode van het virus zes maanden bedraagt, brak er voor Jean Michel een loodzware periode aan. ‘Wat ik meemaakte, wens ik niemand toe. Ik kon niet slapen en leefde continu in angst. Toen de dokter me na die zes maanden gezond verklaarde, kon ik het bijna niet geloven. Het was een mirakel.’

Voor zover bekend was de klacht van Jean Michel de eerste in zijn soort in ons land. ‘Ik denk dat mijn klacht de enige manier was om hem te doen stoppen. Ik hoop dat het parket hem van de straat haalt.’ Antoon Coucke, de advocaat van Jean Michel, zegt dat deze zaak een belangrijk precedent is voor ons land. ‘Het parket kan met deze zaak de doos van Pandora openen.’

Geef een reactie

