Holebionderzoeker John Vincke (53) (UGent) overleden

Prof. dr. John Vincke van de Universiteit Gent is op 27 mei overleden na een jarenlange strijd tegen een zeer agressieve kanker. Vincke was decaan van de Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen en auteur of sponsor van talrijke holebionderzoeken. Vincke koos voor euthanasie. Hij werd 53.

Berichten over John Vincke.

Persbericht Holebifederatie: Pionier holebistudies overleden

Op woensdag 27 mei is prof. dr. John Vincke overleden. De Holebifederatie brengt hulde aan deze pionier die zowel op wetenschappelijk als maatschappelijk gebied de grenzen heeft verlegd voor holebi’s. De holebigemeenschap heeft veel aan hem te danken.

Dankzij het sociologisch onderzoek van de Gentse Hoogleraar kwam er meer objectieve kennis over de levensstijl en de seksualiteitsbeleving van holebi’s. Daardoor beschikten de Vlaamse holebibeweging en de Vlaamse overheid voor het eerst over concreet materiaal om een degelijk en onderbouwd beleid uit te stippelen.

Belangrijke resultaten van zijn werk zijn terug te vinden in de studies ‘Mannen met mannen – welzijn, relaties en seksualiteit’ (1991) ‘Over homojongeren en de media’ (1999) en het ‘Zzzip onderzoek over doelgroep holebi’s ‘(2006).

In 2000 publiceerde hij choquerende zelfmoordcijfers bij holebi-jongeren.
(terug tevinden in: Van Heeringen, C. & Vincke, J. (2000). Suicidal acts and ideation in homosexual and bisexual young people: a study of prevalence and risk factors. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 35 (11), 494-499.)

Ook in de strijd tegen hiv heeft John Vincke de bakens verzet. Yves Aerts van de Holebifederatie: “In de jaren ’80 was hiv een stigma dat als een zwaard van Damocles boven de holebigemeenschap hing. Decennia van emancipatiestrijd dreigden verloren te gaan. John Vincke schoof toen de stelling: ‘Aids is geen homoziekte, aids is een homozaak’ naar voor. Dit stimuleerde de holebibeweging om de strijd tegen hiv te voeren vanuit een perspectief van zelfrespect, weerbaarheid en solidariteit.”

John Vincke was ook een inspirerende mentor voor een nieuwe generatie onderzoekers die zijn werk voortzetten.

John Vincke vocht al een hele tijd tegen kanker. Hij besliste gisteren om de strijd te staken en voor euthanasie te kiezen. Hij overleed in het bijzijn van zijn echtgenoot, ouders en enkele goede vrienden. De Holebifederatie betuigt haar medeleven en wenst hen heel veel sterkte toe.

4 Reacties

  1. Ik heb Johny leren kennen als een enthousiaste, leergierige en gedreven medestudent in de kandidaturen. Na onze studies hebben we geen persoonlijk contact meer gehad, maar ik ben hem wel van op afstand met bewondering blijven volgen.
    Een verlies voor de UGent, een verlies voor de holebibeweging, een fidele man verdwijnt van het toneel.

  2. Ik heb John als lesgever gekend en ik heb hem in de academische werksfeer gekend.
    Een gedreven wetenschapper, een goed hart achter een sterk karakter. Een man met een moderne en rationele visie op de sociologie.
    Zijn veel te vroeg heengaan is een groot verlies.

  3. Ooit nog mee samengewerkt in het kader van mijn onderzoek. Hij was inderdaad iemand die altijd voor je klaar stond en je graag te woord stond. Ik schrok er dan ook van, vanmorgen, dat hij overleden is. Respect!

  4. Professor Vincke was de promotor van mijn thesis. Hij was de enige professor die mij de kans gaf om een literatuurstudie als thesis te schrijven in plaats van een empirisch onderzoek. Hoewel hij in dit jaar net decaan was geworden, heeft hij toch heel wat tijd vrijgemaakt om mij te begeleiden. Achteraf bleken zijn vele tips van cruciaal belang in de ontwikkeling van mijn scriptie.

    Toch zijn vooral zijn lessen mij het meest bijgebleven. Hij kon zijn passie voor sociologie enorm goed overzetten op zijn studenten. Professor Vincke gaf op een heel inspirerende manier les. Hij kon de leerstof echt tot leven brengen. Bovendien schuwde hij het debat allerminst.

    Nu ben ik zelf leerkracht en ik heb betrap mezelf erop dat ik bepaalde dingen van hem heb overgenomen.

    Professor Vincke, bedankt voor alles!

Geef een reactie

