Voetballers reageren op ‘7/10 profvoetballers tegen homo’s in eerste klasse’

Bijna 7 op de 10 profvoetballers willen geen homo’s in eerste klasse. Een straf cijfer. Hoe reageren verenigingen en betrokkenen? ” Een hoog percentage, al willen de voetballers het een en ander nuanceren: de lange vragenlijst werd vaak in groep ingevuld en ‘niet iedereen heeft even lang nagedacht over zijn antwoorden’. Toch verbaast de uitslag hen maar matig”, schrijft De Morgen.

Stijn Stijnen

Homo’s blijven op de bank zitten, Marjan Justaert, De Morgen, 10.06.2009.

‘Er is nood aan rolmodellen’, betoogt communicatiestrateeg Huub ter Haar. “Hey, loop eens wat harder, ge zijt toch geen janet?” Hoe vaak moeten voetballers niet tonen dat ze viriel zijn, stoer en sportief? Toen Ricky Begeyn, ex-doelwachter bij Cercle, vier jaar geleden in Humo zei dat “homo’s er onverbiddelijk uitgekegeld zouden worden” en “hij zichzelf niet op zijn gemak zou voelen onder de douche naast een homo” kreeg hij een golf van protest over zich heen. Begeyn excuseerde zich, maar het was een publiek geheim dat hij uitgesproken had wat velen dachten.

[…]

“Kijk, voetbal is een echt mannenwereldje”, vertelt Stijn Stijnen, keeper van Club Brugge.”Als iemand te verwijfd doet, wordt hij daar wel mee geplaagd. Daarom is hij nog geen homo. Zelf heb ik niets tegen homo’s. Iedereen doet wat hij wil, maar het zou wel raar zijn in de kleedkamer.”

Stijnen is in zijn hele carrière nog geen enkele voetballende homo tegengekomen. “Mocht iemand zich morgen outen, zou ik daar geen problemen mee hebben.” Ook David Destorme (nu nog Dender, straks KV Mechelen, MJ) denkt er zo over. “Ik respecteer ieders geaardheid, maar ik denk dat het voor homo’s heel lastig is in het voetbal. De eerste die zich out, zal sterk in zijn schoenen moeten staan.”

[…]

“Toch ben ik verbaasd dat zeven op de tien Belgische profs zeggen dat homo’s geen plaats hebben in het voetbal”, zegt Ter Haar, “want uit mijn ervaringen blijkt dat voetballers er zelf niet zo’n probleem mee hebben, maar eerder de supporters. Homoseksuele voetballers zijn als de dood voor spreekkoren en pesterijen van het publiek.”

Roze schoen

Ook de dwingende ‘machocultuur’ in de voetbalwereld speelt een grote rol, weet Ter Haar. Alles wat afwijkt van het klassieke manbeeld beschouwt men er als carrièreondermijnend. “Zo is er het verhaal van de Duitse speler Marcus Urban, die zijn geaardheid angstvallig verstopte door extra mannelijk te spelen en zo heel wat gele kaarten kreeg. Die jongen ontspoorde zodanig dat hij uiteindelijk gevlucht is naar Italië.”

De oplossing? Voor Ter Haar is het duidelijk: “De voetbalcultuur heeft dringend nood aan openheid, zodat elke speler zijn eigenheid kan ontwikkelen. Voorwaarde is een goed klimaat.Ik denk dat dat pas kan als één of twee voetballers zich outen én trainers en bestuurders het voortouw nemen in de aanvaarding. Zolang er geen rolmodellen zijn, zal er altijd homofobie zijn”, besluit de communicatiestrateeg.

Holebivereniging Wel Jong Niet Hetero (WJNH) ijvert al jaren voor meer tolerantie op het voetbalplein. Yvan Brys: “Vorig jaar hebben we een campagne opgestart in amateursportclubs, die heel goede feedback heeft gekregen.De ‘roze schoen’ van StuBru (Tomas De Soete zocht een homoseksuele topvoetballer voor zijn wedstrijd, maar vond er geen in de hogere klassen, MJ) was daar een mooi vervolg op. Maar er blijft een gebrek aan rolmodellen en aan inspanning van de sportbesturen.”

Jean-Marie Philips, Voetbalbond.

Homofobie teistert eerste klasse, Steven Berghmans, Het Belang van Limburg, 10.06.2009.

HASSELT – 68% van de voetballers uit eerste klasse vindt dat er geen plaats is voor homo’s in het voetbal. Dat is het opmerkelijkste resultaat uit een enquête van Sport/Voetbalmagazine die vandaag verschijnt. Bijna 7 op de 10 spelers uit eerste klasse heeft dus ernstige bedenkingen bij homo’s in het voetbal. De Holebifederatie reageert geschokt en roept de homoseksuele spelers op om zich te outen.

[…]

“Dat 7 op de 10 spelers zegt dat er geen plaats is voor homo’s in het voetbal, is dan ook choquerend”, zegt Yvan Brys van de Holebifederatie. “Het is niet verboden om zulke zaken te vinden of te zeggen, wel onwettig wordt het als clubs om deze reden spelers zouden uitsluiten. Aanwijzingen daarvoor hebben we wel niet.”

De Holebifederatie roept alle homoseksuele spelers op om het taboe te doorbreken. “Wij vragen hen om zich te outen. Aan de clubs vragen we om de spelers hierbij te steunen. Tot hiertoe kwam nog geen enkele homoseksuele voetballer bij ons aankloppen, zelfs niet anoniem. Het voetbal blijft een machowereld waarin de spelers maar wat graag in de boekjes pronken met hun vrouwen. Toch zouden de homoseksuele voetballers er goed aan doen om uit de kast te komen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt immers dat deze mensen minder goed functioneren op het werk, simpelweg omdat ze zichzelf niet kunnen zijn. Als een speler slecht presteert bij zijn club, zou dit wel eens de oorzaak kunnen zijn. Wij gaan nog bekijken wat me nu, met deze cijfers, gaan doen. Misschien ondernemen we nog een actie, specifiek voor het voetbal, want dat er homoseksuele voetballers bestaan is een zekerheid.”

Voetballers die uitkomen voor hun anders-zijn: ze bestaan nochtans. In januari reageerde een vijftiental voetballers op de oproep van Studio Brussel om zich te outen. Wim Wouters werd na een quiz de winnaar en kreeg naar analogie met de Gouden Schoen uit handen van presentator Tomas De Soete de eerste Roze Schoen overhandigd. “Het was een ludieke actie maar ik ben enorm blij dat ik eraan heb meegedaan”, zegt Wim Wouters nu. Hij speelt in Gent bij het liefhebbersverbond. “Ik wilde eerst niet meedoen, maar kreeg zoveel sms’jes van vrienden dat ik niet kon weigeren. Sinds de Roze Schoen waren de reacties louter unaniem positief. Op het veld roepen ze nog wel eens janet naar mij, maar daar lach ik eens mee én mijn ploegmaats ook.” De Roze Schoen reageert verrast op het feit dat 70 procent van eerste klasse zich vragen stelt bij homo’s. “Dit is voer voor sociologisch onderzoek, al begrijp ik het ergens wel. Er is sprake van haantjesgedrag én bovendien leven zij samen met verschillende nationaliteiten.” Wim Wouters meent dat het taboe vooral in de hogere reeksen leeft. “Absoluut. Alleen al in mijn eigen reeks ken ik vier homo’s. Op lager niveau word je niet door een heel stadion uitgescholden.” En ja, ook de Roze Schoen heeft zijn voorkeur. “Wie ik een knappe voetballer vind? Kaká van Real en cliché maar wel waar: Cristiano Ronaldo. Uit België vind ik ex-Gouden Stud Jamaïque Vandamme wel wat. Veel voetballers vinden Bjorn De Wilde een knappe, maar ik vind hem over the top.

De bond ondertekende onlangs een charter tegen homofobie maar nu blijkt bijna 70% van de voetballers uit eerste klasse te vinden dat er geen plaats is voor homo’s in het voetbal. Hallo, bond? “Wij hebben in dat charter inderdaad beloofd dat wij maatregelen zouden nemen als er sprake is van homofobie maar wij kunnen spelers niet verbieden om hun persoonlijke mening te uiten, hé”, zegt CEO Jean-Marie Philips. “Dat neemt niet weg dat wij als bond tegen elke vorm van discriminatie zijn, of het nu over godsdienst, huidskleur of seksuele praktijken gaat. De KBVB is zelfs de meest open instelling als het over homoseksualiteit gaat. Bij ons is iedereen welkom, al moet ik toegeven dat ik in al die jaren nooit een homo heb ontmoet in het voetbal.” Wat vindt Philips zelf van homo’s? “Iedereen doet in zijn privéleven wat hij of zij wil. Van mij mogen die mensen op straat hand in hand lopen. Zolang ze mij niet aanvallen, heb ik er geen probleem mee. Homoseksualitiet is geen ziekte, hé. Al vind ik wel dat folklore niet in de sport thuishoort. Homo’s moeten nu ook weer niet gaan provoceren, zoals in de Gaypride wel eens gebeurt. Daar heb ik wel problemen mee.”

Blijft de vraag of de bond iets met de cijfers gaat aanvangen? “Wat kunnen wij doen?”, vraagt Philips zich af. “Slogans naast het veld zetten met homo’s welkom? Zij die niet open staan voor homoseksualiteit, kun je toch nooit overtuigen. Neen, de enige actie die de bond kan ondernemen, is blijven benadrukken dat homofobie niet door de beugel kan.”

Sportcommentator Dirk Musschoot en voetballers Geert De Vlieger, Martijn Monteyne, Mark Volders, Denis Viane, Kevin Roelandts, Didier Dheedene, Koen Daerden, Frederik Boi

Onverdraagzame voetballers, Dirk Musschoot e.a., Het Nieuwsblad, 10.06.2009.

Gisteren, op de dag dat in Nederland een christelijke school van de rechtbank het recht kreeg om homoseksuele leerkrachten te weigeren, maakte Sport/Voetbalmagazine bekend hoe voetballers bij ons denken over hun homoseksuele collega’s.

Eerst even die school in Nederland, die we vriendelijk verzoeken ons te laten weten op basis van welk christelijk principe ze holebi’s weigert.

En dan naar de grasmat. Als zeventig procent van de voetballers uit onze eerste klasse zegt dat er in de voetbalcompetitie geen plaats is voor homoseksuele spelers, dan moeten we even lachen. Als blijkt dat die voetballers menen wat ze zeggen, maakt de lach plaats voor ongeloof.

Men gaat ervan uit dat vijf procent van de bevolking holebi is. Kijkt u maar eens rustig om u heen: vijf procent van de mensen die u in de supermarkt ziet lopen, vijf procent van het publiek in het theater, vijf procent van uw collega’s, vijf procent van de kinderen op school. En dus ook – min of meer – vijf procent van de voetballers op het veld. So what? Daar denken de heteroseksuele voetballers dus anders over. Zij vinden hun holebi-collega’s een probleem. Wat het probleem is, zeggen ze er helaas niet bij. Worden ze misschien lastiggevallen in de douches? Of gaat het om ‘het idee alleen al’?

Het toont nog maar eens hoe intolerant we bij momenten toch zijn en hoe moeilijk het is – vele sensibiliseringscampagnes ten spijt – om de mensen tot andere gedachten te bewegen. Het nieuws dat hun collega’s hun geaardheid niet op prijs stellen, zal holebi-voetballers nog meer doen aarzelen om zich te outen. Dat ze het al niet deden, zegt vooral veel over de heteroseksuelen: de spelers op het veld en de supporters ernaast.

Geert De Vlieger, doelman-met-brains van Club Brugge, slaat in deze context de nagel op de kop: ‘Kunnen voetballen, dat is wat telt. Geef mij maar een spits die homo is en er elk jaar veertig binnenschiet.’ Welke trainer, speler of supporter kan daar nu tegen zijn?

Martijn Monteyne, GBA: ‘Zelf heb ik er geen probleem mee, maar ik denk wel dat homo’s moeilijk aanvaard zullen worden in het voetbal. Ze zijn een gemakkelijke prooi voor de supporters, omdat voetbal meer een echte mannen-sport is.’

Mark Volders, Excelsior Moeskroen: ‘Ik zou er geen heel groot probleem mee hebben mocht een van mijn ploegmakkers zich outen. Maar het zou wel raar zijn. We zitten toch met dertig man samen in de kleedkamer. Misschien is apart douchen een oplossing. Maar als een groep beslist dat er geen plaats is voor een homo in de ploeg, dan is dat zo.’

Denis Viane, Cercle Brugge: ‘De seksuele geaardheid van een speler heeft in principe niets met voetbal te maken. Als je de enquête bekijkt, vind ik het normaal dat ze er niet voor uitkomen. Die mensen zijn bang voor negatieve reacties. Uiteindelijk is het toch niet vreemd dat sommige spelers homo zijn? Het is een weerspiegeling van onze maatschappij.’

Kevin Roelandts, Zulte-Waregem: ‘Die enquête verrast me niet. Homoseksualiteit blijft een taboe in het voetbal. Zelf heb ik geen problemen met homo’s, als ze discreet zijn en niet in het openbaar zoenen of zo. Ervoor uitkomen mag natuurlijk. Maar ik ken geen homo’s in de voetballerij.’

Didier Dheedene, GBA: ‘Ik heb er geen probleem mee. Het is al moeilijk genoeg voor homo’s om zich te outen, laat staan in het voetbal. Het zou nefast zijn voor hun carrière, omdat het nog steeds taboe is. Er mogen van mij gerust homo’s op het veld, zolang ze zich in de douches maar gedragen.’

Koen Daerden, Club Brugge: ‘Het verbaast me niet. Voetbal is nog altijd een machobedoening en daarbij heeft zich zelden of nooit een homo geout. Zelf ken ik er geen, maar ik kan me voorstellen dat de persoon in kwestie wat vreemd bekeken zou worden. Het blijft een taboe.’

Frederik Boi, Cercle Brugge: ‘Voetbal is nog steeds een mannenwereld, allemaal vrienden onder elkaar. Spelers die vinden dat er geen plaats is voor homo’s in eerste klasse hebben een bekrompen mentaliteit. Het verbaast me niet dat er zoveel tegen zijn, maar mij kan het niet veel schelen. Laat hem maar naar mijn kont kijken.’

Philippe Clement

«Elke match gejend worden als ‘janet’, kan niemand aan», Stefan Vandxerstraeten, Het Laatste Nieuws, 10.06.2008.

En onze topvoetballers zelf? De overgrote meerderheid is op vakantie in het buitenland, maar Philippe Clement van Club Brugge was wel bereikbaar. «Ik zou geen problemen hebben met een homoseksuele ploegmaat», klinkt het. «Waarom zou ik ook? Ik heb enkele kennissen die andersgeaard zijn en dat zijn gewone mensen zoals u en ik. Bovendien kan ik me moeilijk voorstellen dat de kleedkamer van Club Brugge een homofiele speler zou verstoten. Als iets verdraagzaam zou moeten zijn, is het toch wel een voetbalploeg met zoveel verschillende huidskleuren en nationaliteiten.» Of Clement trouwens zelf al homoseksuele voetballers kent? «Bij sommige spelers heb ik vermoedens, maar niet meer dan dat.»

Reactie van fans kan snoeihard zijn

Enkele jaren geleden toonden de supporters van Germinal Beerschot waartoe een outing als homo zou kunnen leiden. Met het spandoek ‘Goor, we know what you did on Sunday’ (‘Goor, we weten wat je deed op Sunday/Zondag’) probeerden ze de toenmalige Anderlecht-voetballer Bart Goor uit zijn concentratie te brengen. Volgens de geruchtenmolen toen zou Goor – intussen trouwens bij Germinal Beerschot – iets gehad hebben met collega-voetballer Sunday Oliseh. Iets wat Goor (gisteren met vakantie, red.) destijds afdeed als «belachelijke onzin. Ik ben vader van vier kinderen.»

5 Reacties

  1. […] 11, 2009 bij 01:37 · Ingedeeld onder Levensbeschouwing, Talk-of-the-Town Voetballers reageren op ‘7/10 profvoetballers tegen homo’s in eerste klasse’ Posted on juni 10, 2009 by Benjamin 68% Belgische profvoetballers wilt geen homo’s in […]

  2. […] Voetballers reageren op ‘7/10 profvoetballers tegen homo’s in eerste klasse’ […]

  3. […] Voetballers reageren op ‘7/10 profvoetballers tegen homo’s in eerste klasse’ […]

  4. […] Voetballers reageren op ‘7/10 profvoetballers tegen homo’s in eerste klasse’ […]

Geef een reactie

