Antwerp Pride zwijgt officieel over zelfmoord Yasmine, Café de Love party gaat door

Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten  was een practige locatie voor de openingsreceptie  van Antwerp Pride. Iedereen verwachtte het, maar het kwam niet: een woordje over de zelfdoding van Yasmine. Een bewuste keuze, zo blijkt. Het vrouwenfeestje Café de Love gaat ook gewoon door.

“Wat er is gebeurd, is dramatisch. Ik vind het verschrikkelijk voor de mensen die dicht bij haar stonden, maar het is nu niet aan ons om grote verklaringen af te leggen. We laten alle evenementen dit weekend doorgaan, ook de vrouwenfuif in Red&Blue die Marianne (Dupon, red.) en Ann (Van den Eeden, red.) organiseren. De dood van Yasmine is een groot verlies voor de homogemeenschap. Ze was een fijne, mooie vrouw. Dit raakt ons allemaal heel erg”, zegt Antwerp Pride-promotor Bart Abeel in Gazet van Antwerpen.

“Met Yasmine zijn we een icoon kwijt”, Inge Laurijssen, Gazet van Antwerpen, 26.06.2009.

Ook Ludo Smits, eigenaar van homoclub Red&Blue, is geschokt door de zelfmoord van Yasmine. “Ik wist dat ze het moeilijk had, maar dit had ik helemaal niet van haar verwacht. Yasmine was een icoon voor de holebi’s, en dan vooral voor jonge lesbische meisjes en vrouwen. Voor hen moet dit nu ook moeilijk zijn.”

De sfeer op de openingsfuif van Antwerp Pride gisteravond op de Draakplaats was niet echt uitgelaten.

De zelfmoord van Yasmine was er het gespreksonderwerp. De mensen van Het Roze Huis-Antwerpse Regenboogkoepel, dat de holebiverenigingen in de provincie verenigt, plaatsten als eerbetoon kaarsjes en een foto van de overleden zangeres op het plein.

Sven Pichal, presentator van het Radio 1-programma Peeters en Pichal en actief in Het Roze Huis, vernam het nieuws op de trein. “Een schok… Ik heb gehuild. Ik kreeg van collega’s te horen dat haar dood een schokgolf had veroorzaakt op de VRT. De omroepsters zijn meteen opgevangen. Ik was geen persoonlijke vriend, maar heb haar wel vaak ontmoet. Ze was een warme, correcte vrouw. Toen ze uitkwam voor haar geaardheid, betekende dat veel voor jonge lesbische vrouwen en de homogemeenschap in het algemeen. Ze liep er niet mee te koop, maar besefte toch dat ze als bekende lesbische iets kon doen voor de aanvaarding van holebi’s.”

21 Reacties

  1. Een gehele schokgolf doorheen de ANTWERP PRIDE 🙄
    Is dat Yasmine ❗
    ” …als bekende lesbische iets kon doen… ” 😥

  2. Een Vlaams homo icoon pleegt zelfmoord en de charmante gasten op de chique Antwerp Pride
    receptie zwijgen als vermoord…

    “Zwijgen” is nu dus blijkbaar voor sommigen een deel van de holebi “pride” geworden.

    Zodra het over (veel) geld gaat
    gaan alle emoties blijkbaar terug in de kast
    in het commerciële HOLEBI circuit.

    Mensen storten in, maar het holebi publiek danst vanavond alsof er absoluut niets gebeurd is. Cynisch, consumerend-narcistisch en koud.

    En heel voorspelbaar.

  3. volledig akkoord, ik vind het een schande dat ze door gaan met holebi pride + fuiven. Ze wou geen boegbeeld zijn voor de holebi maatschappij, nu blijkt dat ze wist waarom.

    inderdaad, narcistisch en koud vind ik het.

  4. zelfs haar ex die het organiseerde vind ik alles behalve. waarschijnlijk druk van holebi groep. nou ja! hoe kan je nu in godsnaam, daar staan fuiven, ? ik begrijp het niet meer.

  5. Ik kan er niet bij dat café de love gewoon door gaat,1 dag nadat je ex zich van het leven beroofd,wij zijn samen met een paar vrienden zeker niet gegaan uit respect voor Hilde…ook navigation hebben we niet gedaan…ik vind het niet kunnen dat café de love gewoon doorging… ze zou het zo gewild hebben…in Gods naam…hoe durven ze zo’n uitspraken te doen onder deze omstandigheden…dit getuigd van puur egoisme en drang naar geld gewin…dit schokt mij,wansmakelijk gewoon !!!

    • Denken jullie nu echt dat Marianne staan fuiven heeft in CDL? Komaan zeg, hoe stom kan je zijn?
      En denk je dat door de fuif niet te laten doorgaan Hilde terugkomt? Helaas niet! Als alle zelfstandigen die iemand verliezen hun activiteiten moeten stilleggen dan krijgen ze bovenop een hoop verdriet nog schulden ook! De fuif is doorgegaan zonder Marianne, zo simpel is dat! En al wie te dicht bij Hilde stond en ziek is van verdriet zal zeker niet aanwezig geweest zijn!

      • Ik wil toch even kort antwoorden op C.,tuurlijk zal Marianne daar niet hebben staan fuiven, dat zegt ook niemand,het gaat erom dat je op zen minst 1 dag de deur kan dicht houden,zeker als de feiten een dag daarvoor gebeurt zijn,daar zullen ze echt geen boterham minder voor eten,het gaat om het respect dat je betuigt voor iemand waar je jaren lief en leed mee deelde… en als je dat niet snapt dan vraag ik me af wie er een domme opmerking maakt .. en speitig genoeg krijg je Hilde niet terug wat je ook onderneemt … beetje rare opmerking van je ,nogal koud vind ik persoonlijk !

  6. Toen men het nieuws vlak voor de receptie bekend maakte werd verteld dat schepen Heylen een korte tussenkomst zou doen m.b.t. het overlijden van Yasmine. De organisatie zou verder het woord laten aan de Draakplaats.

    Of de schepen dat uiteindelijk gedaan heeft heb ik niet mee gekregen. Maar iemand betichten van commercieel geldgewin is niet correct. Zeker als je weet hoe zwaar er aan gewerkt is on de non-profit sector haar verdiende plaats te geven in de editie van dit jaar.

  7. @Pascal: en als Marianne nu bij de post zou werken? Denk je dan dat de post zijn activiteiten voor 1 dag zou stopzetten? Doe niet belachelijk en leer zonder fouten schrijven! Iedereen rouwt op zijn eigen manier en het is ongepast te zeggen hoe een ander dat moet doen!

    • Oh ja,spijtig is met lange ij ,tja als dat het maar is,ik ga hier niet te veel meer over zeveren,ieder heeft het recht op eigen mening , maar vreemd genoeg ben ik niet de enige die er zo over denkt,trouwens je geeft een slecht voorbeeld.de post wordt niet gerund door haar cdl wel, en waarschijnlijk is het niet haar beslissing geweest toch open te houden,toch is het spijtig dat de mede organisatoren het zo beslist hebben,het gaat gewoon om respect hebben …het spijt me,ik kan hier niet bij…hoe kan je dit nu rouwen op een andere manier noemen, ik ben de eerste om te zeggen , laat ieder zen ding doen,maar dit vond ik grof…mijn mening ,mag het ?

  8. @Pascal: het is niet alleen spijtig, maar dat heb je blijkbaar niet door! Ooit van een voltooid deelwoord gehoord?
    Ik heb geen enkel probleem dat iemand zijn mening geeft, maar “hoe durven ze zo iets te zeggen” is er voor mij teveel aan! Beoordeel niemand als je niet weet hoe de vork in de steel zit! Marianne is op dit moment waarschijnlijk niet in staat om gelijk welke beslissing te nemen, dus neem haar dan ook niets kwalijk. Al ooit iets dergelijks meegemaakt? Je hebt niet alleen verdriet om het enorme verlies maar je voelt je ook schuldig, je vraagt je af waarom, je bent kwaad,… Wat Hilde gedaan heeft is niet goed te praten, maar blijkbaar kon ze het echt niet meer aan. Ze is nu verlost van haar pijn maar heeft die pijn doorgegeven aan haar kind, familie en vrienden! Ik hoop voor jou dat je het nooit meemaakt!
    Rouwen doet iedereen toch op zijn manier hoor ook al denk je dat jouw manier de enige is!
    En inderdaad, Marianne leidt niet alleen CDL en er is ook nog het contract met R&B.
    C.

    • Ik heb zitten zoeken achter men fout maar kan ze niet vinden,ik was ook niet zo’n krak in nederlands…maar goed je probeert me een beetje belachelijk te maken door me te pakken op schrijffouten…dat mag ,maar ik vind schrijffouten niet zo erg,voor mij is belangrijker hoe je je uitdrukt.Ieder doet wat hij wil ( ik laat Marianne zelfs volledig buiten beschouwing voor wat beslissingen betreft) het gaat niet om rouwen, en ook niet om mijn manier om daar mee om te gaan, maar om RESPECT …je kent het verschil toch, respect om de wanhoopsdaad van Hilde…,en wat nu haar daad is niet goed te praten…vind je dat een normale opmerking,ik geloof dat jij nog nooit wanhopig bent geweest , toch niet in die mate…het gaat niet om schuld hebben,vingers wijzen … het gaat over even bezinnen, stil staan,respect tonen … heel even ,1 f****g night …de dag erna …come on …get real… Niet Marianne maar…, zonder namen te noemen waar is hun hart ?.Als je nog wil antwoorden… je doet maar … ik in ieder geval niet meer..dit heeft geen zin … niet weten hoe de vork in de steel zit … you wish !! Salut dame of heer,van mij weet je in ieder geval dat ik een vrouw ben, of toch niet…Pascale is met e achteraan !Ik had het je thans voorgeschreven …

      • Je geeft niet om schrijffouten maar je reageert wel als ik je naam verkeerd schrijf! Raar niet?
        Ik vind elke zelfmoord een moord die niet nodig is! Het leven is het mooiste geschenk dat je kan krijgen. Helaas brengt het leven niet voor iedereen evenveel vreugde! Wat er in Hilde haar hoofd is omgegaan daar kan ik niet over oordelen.Vandaar de uitspraak de vork in de steel! Ik vind het enorm pijnlijk dat ze op die manier deze wereld verlaten heeft! Helaas weet ik uit ervaring wat het is om achter te blijven!
        Ik ben ook niet naar CDL geweest, maar enkel en alleen omdat ik me zodanig slecht voelde en helemaal geen zin had om in lawaai te staan. Dat is mijn manier om te rouwen. Als anderen dat wel willen doen heb ik daar geen enkel probleem mee!Ik vind dat je daar iedereen vrij in moet laten! Respect heb ik voor iedereen, dus ook voor degenen die wel naar CDL zijn geweest!
        Wat je schrijffoiuten betreft, daar heb je gelijk in, dat is niet belangrijk.
        C.
        PS: jij bent toevallig niet van Hemiksem?

    • Gij zijt écht een opgeblazen pretentieus varken.
      Zonder fouten schrijven is één zaak; onzin uitkramen is een andere zaak.
      Ik hoop dat jouw naam verkeerd gespeld wordt op je overlijdensbericht dat ooit zal komen.
      Get a life.

  9. Verdomme ik kan het toch niet laten blijkbaar om te antwoorden,haha…jij bent blijkbaar zo iemand die dat kan uitlokken,mmmm ok,nee ik geef niet om schrijffouten,maar wees je erop dat je er zelf een maakte,afin niet belangrijk,de toon is ondertussen wat milder,dat is ook al iets … in het geval van Hilde,denk ik te begrijpen dat het een momentopname is geweest,het kan zeer zwaar zijn als je zo diep zit, onmenselijk zwaar, dat weet ik uit ervaring, ik krijg liever fysiek een pak rammel dan het gevecht met de demonen in het hoofd,depressie is kan vreselijk pijn doen,zo pijn dat je het werkelijk fysiek voelt,je ziet het licht aan het eind van de tunnel niet(maar het is er wel, voor hen die kunnen volhouden)wat heb je nodig om erdoor te komen dat is voor ieder verschillend,ik vind het zeer pijnlijk als iemand zich van het leven beroofd, zeker als het is, omdat een ander je verlaten heeft,maar ik begrijp het niet kunnen dragen van dat gevoel wel,miss had ze het een dag , of zelfs een uur later niet gedaan…maar goed, het zijn vijgen na pasen,voor wat betreft de avond van CDL zijn het ook niet de bezoekers die respect moeten betonen, de meesten staan te ver af van Hilde of kennen haar alleen van televisie, ik bedoel de andere organisators van hun begrijp ik dit niet, zij hebben Hilde toch van heel dichtbij meegemaakt, ik weet dat niemand zijn broek scheurt als ze 1 avond dicht houden, 100 proc. weet ik dat zeker…en ik denk dat niemand daar onbegrip voor zou gehad hebben… wees nu eerlijk als je er heel even bij stil staat…donderdag Hilde stapt uit het leven,Marianne zakt in elkaar,vrijdag Ann laat gewoon deuren opengaan, pinten pakken mannen danske doen,komaan t leven gaat voort…we zijn wel in rouw, maar kom maar binnen en have fun!! Nee C. ik denk hier idd anders over , en dat recht heb ik, het zijn niet degene die komen fuiven die geen respect hebben, je begrijpt best wat ik bedoel… ik ga erover stoppen, en neen ik ben niet van Hemiksem, meer richting Wijnegem,ben ook lesbisch, en schrijf niet zonder fouten…maar dat wist je al…T beste zou ik zeggen.

    • Pascale, wat een depressie is of wat het teweeg brengt daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee. Ik heb me wel al ongelukkig gevoeld door tegenslagen op verschillende vlakken. Gelukkig heb ik altijd de kracht gevonden om te vechten en door te gaan. Het is spijtig dat Hilde ook niet die kracht gevonden heeft. Het moet echt iets onbeschrijfelijks zijn wat in haar hoofd is omgegaan. Wat het voor mij onbegrijpelijk maakt is dat zelfs de liefde voor haar kind haar niet heeft kunnen tegen houden. En wat voor trauma heeft haar zus opgelopen die even de kinderen haalt van school en merkt dat ze er niet meer is? Moest ze echt beseft hebben wat ze die mensen aangedaan heeft, dan zou ze zoiets nooit doen! Toch wil ik haar niet met de vinger wijzen omdat ik niet voel wat zij al een tijdje voelde! Het geeft een leeg gevoel nu zij er niet meer is. Ze had een enorme uitsraling, maar de laatste tijd zag ze er absoluut niet goed uit.
      Over CDL gaan we het niet meer hebben hé, daar valt niets meer over te zeggen!
      Ik hoop dat voor jou die zware periode van depressie voorbij is en ik ben blij te lezen dat jij het hebt overwonnen!
      Ik ben ook lesbisch, niet van Hemiksem of Wijnegem en schrijf meestal zonder fouten!;o)
      Het ga je goed!
      Christine

  10. Tnkx Christine, heb idd mijn demonen overwonnen … idd spijtig dat Hilde de hare niet heeft kunnen verslaan … de verslagenheid en het verdriet is groot,dus tijd voor sereniteit …

    Groetjes Pascale

  11. beste dames,
    ik vind het erg vreemd datjullie ruzie maken, ieder zijn mening, toch ?
    ik wil vooral reageren op C. die stelt , en ik citeer :”wat Hilde gedaan heeft is niet goed te praten”, einde citaat.
    Het moge duidelijk zijn dat u geen ervaring hebt met zware depressie. Het gaat hier wel degelijk om een ziekte en ; niet goed te praten , kracht vinden , beseffen wat je anderen aandoet , e.d. heeft hier helemaal niets maar dan ook niets mee te maken. Hilde was zwaar ziek en is uiteindelijk aan deze ziekte overleden. Ook de schuldvraag is dus totaal overbodig ( de ziekte is de enige schuldige) en het woord “moord” in de mond nemen grenst aan het onfatsoenlijke..
    Verder wil ik stellen dat u zelf schrijffouten maakt en dat uw zinsbouw , en ik wik mijn woorden, niet al te best is(“jij bent toevallig niet van Hemiksem” bijvoorbeeld, moet gewoon zijn : “ben jij van Hemiksem, misschien ?”), dit iemand anders verwijten is gewoon dom.
    Beste Pascale,
    Uw reactie kwam uit het hart, dus of u gebeurd nu met t of met d schrijft doet helemaal niets ter zake.

    Ik wens iedereen die, van ver of van dichtbij , iets met
    dit overlijden te maken heeft erg veel sterkte toe

    Eric

  12. @Eric,
    Eerst en vooral even laten weten dat ik geen taalknobbel ben.
    indien je alles wat de dames hebben gecshreven zou gelezen hebben,zou het je ook opgevallen zijn dat C. duidelijk schrijft dat ze geen ervaring heeft met depressies en dat ze weinig schrijffouten maakt. Ze heeft nooit beweerd er geen te maken! Trouwens buiten een typfout kan ik er echt geen vinden hoor!
    Deze dames hebben samen door te communiceren hun verdriet gedeeld! Eerst vurig daarna milder om mooi af te sluiten! Zoiets zie jij niet eens! Door zo’n gesprekken wordt er verdriet verwerkt ipv opgekropt!
    Je schrijft dat iedereen een mening mag hebben, waarom reageer jij dan op C. die vindt dat wat Hilde gedaan heeft niet goed te praten is?
    Lees trouwens eens wat ze verder nog schrijft!
    Pascale is hier duidelijk degene die wel kan meespreken over depressies en inzinkingen. Ze heeft C. hier iets geleerd. Mochten die 2 ooit vriendinnen worden zouden ze er zeer sterk uitkomen! Pascale haar gevoelige kant en C. haar harde kant (waarschijnlijk door bepaalde levenservaringen).
    Bemoei je de volgende keer niet met een gesprek tussen 2 dames!
    Werner

Geef een reactie

