Families Yasmine en Dupon steunen elkaar: “Er zijn een paar mensen die Yasmine iets hebben aangedaan”

Misschien opmerkelijk, maar ook de familie Dupon (van Marianne, de ex van Yasmine), werd vernoemd op het rouwbericht in de krant. Voor de families was dit vanzelfsprekend.

“Wij hopen steun te vinden bij elkaar”, Annick Grobben, Het Laatste Nieuws, 02.07.2009.

Het overlijdensbericht dat de ouders van Yasmine (37) gisteren in een krant lieten plaatsen, is op hun vraag ook uitgegaan van de familie van Marianne Dupon. Toch opvallend, omdat Yasmine – die zich een week geleden van het leven beroofde – erg leed onder de liefdesbreuk met Marianne. “Wij hopen troost te vinden in de samenhorigheid”, zegt een gebroken Anita Claes, de mama van Yasmine.

‘De families Rens, Claes, Dupon en Heuvelmans melden u met droefheid het overlijden van Hilde Rens, Yasmine.’ Zo luidt de aanhef van het overlijdensbericht van de betreurde zangeres dat woensdag in De Morgen stond. Het bericht vermeldt heel uitdrukkelijk twéé rouwadressen: het adres van de ouders van Yasmine én dat van de ouders van Marianne Dupon, de vrouw die eind april met de zangeres brak na een huwelijk van zes jaar, en met wie Yasmine een dochtertje (2) kreeg. Het veelzeggende overlijdensbericht geeft al diegenen die menen Marianne Dupon met de vinger te moeten wijzen – op het internet wordt Yasmines ex-geliefde verre van gespaard – op een serene manier het nakijken. “Mijn man en ik en onze twee dochters hebben samen beslist om Marianne en haar familie bij het overlijden van Hilde te betrekken”, aldus Yasmines moeder Anita Claes, bijzonder zwaar aangeslagen door het verlies. “Ik heb de vader van Marianne opgebeld, hij is naar ons thuis gekomen en we hebben dat overlijdensbericht en de doodsbrieven sámen met hem opgesteld.”

Vanzelfsprekend

En nee, dat was niet makkelijk. “Het is voor ons allemaal een heel moeilijke situatie, maar: we hopen troost en steun te vinden in het samen verwerken van ons verdriet, in de samenhorigheid”, vervolgt de moeder, die haar hand naar eigen zeggen ook uitreikt vanuit een christelijk geïnspireerd gevoel. “Ik kan niet zeggen of we hieruit ook troost zullen kunnen blijven halen, maar ik hoop het zo…”

Of zoals Yasmines schoonbroer Michel Clavareau, getrouwd met zus Inge, het verwoordt: “Onze familie heeft geen enkele reden om Marianne iets te verwijten. Zij en haar familie hebben enorm veel verdriet, net zoals wij. Ik neem aan dat sommige mensen verrast zijn door de manier waarop dat overlijdensbericht is opgesteld, maar voor ons was het de meest vanzelfsprekende zaak dat we het zo zouden doen. Voor ons is het normaal dat wij hier als twee rouwende families sámen doorheen gaan.”

Clavareau refereert daarmee indirect aan de vele roddels en speculaties, alsof de zelfmoord van Yasmine uitsluitend het gevolg zou zijn van de liefdesbreuk met Marianne. “De extreme situatie waarin Hilde was verzeild, was niet het gevolg van één iets, maar het resultaat van een opeenhoping van verschillende dingen. Het enige wat ik daarover kwijt wil, is dat Hilde niet met onrechtvaardigheid om kon. Er zijn een paar mensen die haar iets hebben aangedaan. Maar ik ga hierover niet in detail.”

Rouwen op internet

Yasmines overlijdensbericht geldt ook als uitnodiging aan iedereen om morgen, om 13.30 uur, afscheid van haar te nemen in Crematorium Antwerpen in Wilrijk. Het liefst van al zouden de twee families in alle stilte afscheid nemen, maar ze beseffen dat dat moeilijk kan. “Wij zijn Hilde kwijt, maar de Vlamingen zijn Yasmine kwijt”, zegt Michel Clavareau. “Hilde was niet alleen de privépersoon die ze was voor ons, maar ook een publiek figuur. En dat moeten we respecteren.”

Hoe enorm geliefd Yasmine als zangeres en Eén-presentatrice was, blijkt onder meer uit tal van Facebook-pagina’s en andere sites op het internet. Alleen al de Facebook-groep ‘R.I.P. Yasmine’ telt intussen meer dan 21.000 leden, de ‘We zullen je missen Hilde – Yasmine – Rens’-groep telt er al bijna 8.000. Het rouwregister op de website van televisiezender Eén is al door meer dan 2.500 mensen ondertekend en op de speciale website inmemoriam.be, met eveneens duizenden berichtjes, prijkt Yasmine net onder Michael Jackson.

16 Reacties

  1. […] Families Yasmine en Dupon steunen elkaar: “Er zijn een paar mensen die Yasmine iets hebben&nbs… […]

  2. wat ik bij deze nog altijd niet weet is of marianne de dag nadien op haar fuiffeest was of niet,zoals
    door verrschillende mensen beweert wordt die haar op de fuif hebben gezien de dag na de dood van yasmine,klopt dit nu of niet ???

  3. Beste Ronny,
    met alle respect , maar blijkbaar hebt u bovenstaand artikel niet helemaal begrepen.
    BEIDE families vragen om te stoppen met roddels, geruchten, insinuaties, verwijten, enz.
    bij deze
    veel sterkte aan ALLE betokkenen .
    eric

  4. […] Families Yasmine en Dupon steunen elkaar: “Er zijn een paar mensen die Yasmine iets hebben&nbs… […]

    • ik wens de familie en Marianne heel veel sterkte toe.
      Marianne,voel je aub niet schuldig,jij kan er niets aan doen.Het is yasmine haar keuze geweest om hier weg te gaan.Heel veel sterkte meisje.

  5. […] Families Yasmine en Dupon steunen elkaar: “Er zijn een paar mensen die Yasmine iets hebben&nbs… […]

  6. Martine Prenen, Martine Prenen, overal Martine Prenen als het over Hilde Rens gaat; ik word er wat ongemakkelijk van.
    Martine en de mediageile ‘vriendinnen’ van Yasmine zijn dringend aan een bezinningsperiode toe !
    Podium nodig ?
    Maak er zelf één !!!
    ‘Get a life’, of hoe zei Yasmine dat ook alweer ??

    • het potje moet gedekt blijven!
      ”hilde ging het wat rustig aan doen in media wereld”
      hilde haar ontslagbrief lag klaar!
      iedereen die yasmine’s muziek kende wist dat ze daar niet echt 100% van kon leven.vandaar dat ze ook tv werk deed!

    • Martine Prenen verdient het niet om zo aangepakt te worden want zij heeft wel haar best gedaan om Yasmine hierdoor te helpen.
      Nu probeert ze de kritiek op Marianne haar schouders te verminderen.
      Het is normaal dat mensen Marianne als de oorzaak zien van Yasmine haar zelfmoord.

      Zelf ben ik ook niet voor de BV-wereld.
      Als er iemand miss België wordt dan is het snel gedaan met haar relatie.
      Telkens wordt er een kind miss België die over lijken zou durven gaan want voor hen mag hun vriend zich aan een touw hangen.
      Dan zijn er uitvluchten dat ze te weinig tijd hebben voor elkaar maar om met een andere persoon van een hogere klasse iets te beginnen hebben ze wel tijd.
      Hebben wij nu echt niemand die volwassen is om naar een miss World verkiezing te sturen?

      Het gaat niet alleen om de miss België verkiezing.
      Ik heb al lang de indruk dat de hele BV-wereld, een wereld is die over lijken durft te gaan en daar geef ik eigenlijk geen geld meer aan uit.

  7. laat die mensen gewoon met rust het ziijn tenslotte ook meer mensen alleen hebben ze één groot nadeel dat ze bekent zijn das al .
    iedreen veel sterkte en vooral de kleine en hopen dat marianne de sterkte krijgt om aan ella l te vertellen dat haar moeke hety leven niet meer aan
    kon

    groetjes Natascha

  8. ik vind het heel erg dat mensen marianne beschuldigen, is het de bedoeling om haar ook de dood in te jagen???? ik heb hetzelfde meegemaakt sorry ik vind het laf van die mensen echt, als ze ni weten hoe de vork in de steel zit moei je dan met uw eigen leven, niemand is perfect, get a life, marianne ik wens u en uw familie en hilde’s familie heel veel sterkte toe, je hebt je dochtertje nog he, never give up, time wil change

    groetjes kim

  9. Ik heb de laatste 12 jaar zelf 5 vrienden, collega’s of ex-klasgenoten verloren die zich van het leven hebben beroofd.
    Allen om dezelfde reden, dat ze door hun partner laten vallen zijn.
    Geen enkele van hen heeft professionele hulp gezocht om zijn problemen op te lossen en bij allen is hun daad onverwacht gekomen.

    Ik vind het wel laf om andere mensen de schuld te geven dat zij Yasmine iets hebben aangedaan.
    Iemand die een depressie doormaakt kan wel minder verdragen maar dit is zeker niet de hoofdreden van haar ziekte en zelfmoord. Het is uiteraard niet goed om aan een depressief persoon negatieve kritiek te geven of tegen deze persoon uit te vliegen.

    Iedereen heeft hier schuld aan.

    Yasmine had openlijk voor haar problemen moeten uitkomen. Zolang zij het niet toelaat mogen vreemde mensen zich niet met haar problemen bemoeien.
    Ook dubbele shifts draaien om aan haar problemen te ontsnappen was zeker niet aangeraden.

    Marianne had haar niet moeten verlaten.
    Het is niet omdat voor haar de liefde voorbij was, dat dit ook voor Yasmine zo is.
    Mensen zijn geen wegwerpprodukt.

    Yasmine haar dokters hebben ook gefaald.

    Haar vrienden,collega’s en familie hebben hun best gedaan om voor afleiding te zorgen maar waarschijnlijk hebben ze in hun onervarenheid voor Yasmine alles nog erger gemaakt.
    Rust was voor Yasmine veel belangrijker geweest dan afleiding.

    Zelf heb ik dit ook doorgemaakt.
    Bekijk het alsof je hoofdpijn hebt maar dat je deze hoofdpijn maanden aan een stuk, dag in dag uit, moet doormaken.
    Hoofdpijn en misselijkheid ben je na een nachtje slapen weer kwijt.
    Bij een depressie voel je de pijn in de borststreek en deze voel je van ’s morgens tot ’s avonds en dit alle dagen, maanden aan een stuk tot het ondraaglijk wordt.
    Toen was ik wel gevaarlijk voor mezelf.
    Professionele hulp heb ik nooit gezocht en nooit heeft iemand aan mij iets gemerkt.
    Toen ik thuis kwam van mijn werk kroop ik wel in mijn bed. Uren heb ik in mijn bed gelegen en na een jaar ben ik mij beter gaan voelen.
    Na 1 jaar dagelijkse depressiviteit was ik nog 2 dagen per week depressief gedurende een half jaar maar ik was niet meer gevaarlijk voor mezelf.

    Graag wil ik dit ook nog kwijt en hierdoor ga ik op veel mensen hun tenen trappen.
    Er zijn 2 nummers van haar dat ik graag hoor, namelijk “Suzanne” en “Diep in mij”.
    Ik was zeker geen fan van Yasmine en ik vond haar helemaal geen sterke vrouw.
    Yasmine was wel een verstokte rookster en mensen die niet kunnen weerstaan aan drugs, overmatig alcoholgebruik of roken, vind ik zeker geen sterke mensen.

    Hiermee wens ik iedereen veel sterkte.

  10. zelfs mensen die van partner veranderen zoals van schoenen zijn ook geen sterke mens laat ons ophouden en noem een kat een kat weg met die komedie ….. ze kon de scheiding niet aan!!!

  11. Wat een diepzielige, lullige opmerkingen van E. en lu! Wat kan ons dat in hemelsnaam schelen dat je van die goede artieste Yasmine maar 2 liedjes goed vond, E. ? Zelfs al zou je geen onbenul zijn, wat ik voor jou hoop, dan heeft daar toch niemand een boodschap aan. Yasmine was, zoals al duizenden keren terecht gezegd dezer dagen, een grote dame, in alles wat ze deed. Er zijn er maar heel weinigen die zich aan haar kunnen meten, dus: wat kunnen ons jullie negatieve, onbenullige opmerkingen over haar schelen? Geen haan die er naar kraait. Je vindt mensen die roken niet sterk? Ach meisje toch, wat een achterlijkheid. Te oordelen naar alles wat Yasmine in haar korte leven heeft gepresteerd, was ze wel degelijk sterk. En tegelijk fragiel. Maar goed, gelukkig zullen we van E. en lu niet veel meer horen, maar des te meer van Yasmine.

Geef een reactie

