Film: Cloverfield

AKA: de film waar je misselijk van word

Met een bende verschietachtige nichten gingen we naar de veelbesproken horrorfilm kijken. En het was me een samenraapseltje. Best te beschrijven als een mix tussen Armageddon, the Blair Witch Project en Godzilla. De meningen waren erg verdeeld: de één vond het een supergoeie film, de ander een goedkoop samenraapseltje. Enkelen onder ons moesten nog uit hun schocktoestand gehaald worden…

Manhattan mikpunt van ellende

Deze film volgt de trend van I am Legend: ook hier krijgt Manhattan de volle lading. We komen terecht op een afscheidsfeestje in een trendy New Yorkse loft. Als een soort van memento mogen alle bezoekers een woordje tegen de handycam zeggen. Rond de personen die het dichtse bij onze filmmaker staan zal de film plaatsvinden. Na een hevige aardschok verdwijnt de stad even in het donker om enkele minuten later in een vuurzee doorspekt met chaos te ontwaken.

Niet voor gevoelige zieltjes

De stad staat onder aanval, maar het is niet direct duidelijk wat het veroorzaakt. Wolkenkrabbers vallen, auto’s vatten vlam en een grote stofwolk bevangt enkele burgers. All hell breaks loose! Onze gastheren en vrouwen hebben nog maar een doel: overleven! We volgen hen Blair Witch-gewijs de stad doorhollen en nog trachtten een andere vriendin te redden. Ondertussen zie ik vanuit mijn ooghoek een van mijn vrienden met zijn knieën in zijn nek vliegen! Hilariteit alom.

Uitstekende cast, inhoud kon beter

Hoe de film eindigt verklap ik uiteraard niet, maar de kaskraker krijgt al zeker een vervolg. Over de acteurs, volkomen onbekende cast, geen klachten. Erg professioneel en daadkrachtig acteertalent: alle hevige emoties die een ramp uitlokken komen érg realistisch uit. De inhoud daarentegen voelt nogal herkauwt aan: volgende keer minder monster, meer diepgang! I am Legend wint in het genre Manhattan-rampen-horror-drama-film…

p.s: de misselijkheid viel goed mee, Amerikanen zijn flauw 🙂

rating: 6,5/10 (imdb: 7,9/10)

11 Reacties

  1. Ik ga passen denk ik 😛

  2. Best 😉 ’t zou slecht zijn voor je hart

  3. Ik had er ook al van gehoord, maar dankzij jouw bespreking ga ik de film toch links laten liggen 🙂

  4. Lees ik VLAM ?

    Daarjuist reed …
    http://www.brandweer-maasmechelen.be/
    achter mij… brrrrr…

    en niet alle ‘vlammetjes’ blussen 🙄
    http://www.devlam.eu

  5. herkauwd, niet herkauwt

  6. ik snap niet dat al die mensen deze film zo kraken
    hij is gewoon goed
    gewoon je verstand op -50 zetten dan istie wel leuk

    en die amerikanen op imdb zijn een stellettje !@#$%^&*(
    die kraken ook echt alles

  7. Hmmmm…
    Ben helemaal voor HARdT
    maar herkauwt misschien misplaasd
    en
    ‘word’ is dan weer correct 🙄

  8. hoeveel “god””oh my god”…hebben ze gebruikt? Kan een vrouw echt zo lang schreeuwen ? en camera voortdurend in beweging !! ach een 2/10

  9. Cloverfield gisteren gekeken en ik vond de film wel aardig…special effects mogen er zeker zijn, vond het begin wat langdradig met dat feestje, maar dat wordt nadien gecompenseerd. Wat mij het meest fascineerde (na internet afgespeurd te hebben) is dat er schijnbaar op het einde van de film (na de credits) nog een geluidsfragment te horen is, dat (achteruit afgespeeld) schijnt te zeggen: “It’s still alive”. Bovendien is er op het eind van de film (Als je stukjes ziet van Beth met Rob die romantisch op Coney Island vertoeven enige tijd voordat het drama zich voltrekt) te zien dat er iets in het water valt…….Het einde is ook niet geheel bevredigend, maar je weet dat hier een vervolg op komt…..

  10. wat vinden jullie hier zo slecht aan?? die film is echt één van de beste films die er ooit zijn gemaakt vind ik. er valt indd iets in het water wanneer rob en beth op coney island zijn. Zo proberen vele fans te achterhalen wat er vooraf allemaal is gebeurd.
    Hopelijk komt er een vervolg…

  11. Een vervolg?? natuurlijk. Iemand heeft de videoband gevonden en de video op internet gezet. het probleem is het elektrische net weer up krijgen?!?. Maar alles komt goed.
    hun einde: te veel water en niet genoeg olie. Ja deze beesten hebben ook brandstof nodig.
    Wat slecht is: er wordt op die beesten geschoten maar er gebeurt niets…de camera kan niet zoomen op de monsters… de acteurs zijn alleen maar slachtoffers.->vervolg

Plaats een reactie