The Simpsons Movie: 18 jaar wachten waard

Bart skatet poedelnaakt door Springfield, Lisa wordt verliefd op de jonge Ierse milieuactivist Colin, en Homer zorgt voor een milieuramp. De federale overheid plaatst een enorme glazen stulp boven Springfield. Hierdoor keert heel de stad, familie incluis, zich tegen hem en moeten de Simpsons vluchten. Maar ze keren terug, om hun thuisstad te redden van de ondergang. Dat is de plot die fungeert als katalysator voor de vele grappen in The Simpsons Movie (TSM).

OK, ik ben een grote The Simpsons-fan. Sommige afleveringen zal ik door de herhalingen misschien tien keer hebben gezien. De tv-reeks is steengoed. En de film? Die loste mijn verwachtingen in

Zo voorbij

TSM duurt 85 minuten lang, en raast zo voorbij. Andere recensenten spreken van een dip na de briljante eerste 20 minuten, maar ik ben niet akkoord. Het begin is weliswaar subliem, maar misschien een tikkeltje over the top. Zelfs naar Simpsons-maatstaven. Pas na de twintig minuten ontwikkelt het verhaal.

Psychologie

Een langspeelfilm laat toe de personages uit te diepen. Natuurlijk gebeurt dat ook in een 22-minutenaflevering. De humor blijft de hele film present, maar ook de geschifte familiedynamiek, met de moeilijke momenten, komt aan bod.

Dat het verhaal draait rond vervuiling, maakt TSM misschien iets minder stout dan gewoonlijk, maar ook de groene ijver wordt serieus op de korrel genomen. Geen paniek, Matt Groening & co blijven satire leveren.

Citaten en referenties

TSM refereert naar tal van afleveringen. Als kenner kan ik dat alleen maar appreciëren. Maar ik geloof wel dat wie de referenties niet doorheeft, niets zal missen. Een opsomming beginnen is onmogelijk na de film één keer te hebben gezien, is onmogelijk. Bovendien wil ik niet alles weggeven, maar sommige songkeuzes, dialogen, bewegingen, knipogen naar de tv-reeks.

Maar de film doet niet alleen aan incest. Wat dacht je van president Arnold Swchwarzenegger die stelt “I was elected to lead, not to read“? De parodie op Bambi en Sneeuwwitje? Op Fox Network? En ga zo maar door.

Conclusie

The Simpsons Movie is een must see deze zomer. In het Engels wel te verstaan, om alle grappen door te hebben. Het is de buzz waard. Blijf trouwens zitten wanneer de aftiteling begint…

4/5

De officiële site.
De officiële Belgische site.

9 Reacties

  1. […] Ik kon niet wachten, gisteren om 18 uur heb ik The Simpsons Movie (TSM) gezien in UGC Antwerpen. De recensie lees je hier. We waren er om 18 uur, om de gróte massa wat te ontwijken. Toch was de zaal behoorlijk vol. Niet […]

  2. […] ‘k Was sowieso van plan om naar ‘The Simpsons Movie‘ te gaan kijken. Maar door enkele teasers op verschillende blogs, hield ik het niet meer uit. Gisterenavond nog in de wagen gestapt en […]

  3. […] marketing rond The Simpsons Movie draait natuurlijk op volle toeren. Wat had je gedacht? Burger King en TSM bedachten dit […]

  4. Ik ben het niet volledig met je eens. ’t Was een plezante film, maar hij haalt (buiten de eerste 20 minuten), nooit het niveau van de beste afleveringen op tv. Van een film verwacht ik dat hij een beetje uitstijgt boven de reeks, grafisch doet ie dat soms, maar algemeen gezien is het gewoon een zeer lange episode geworden. (Die een beetje leentjebuur speelt met zijn eigen legendarische episodes als Who Shot Mr. Burns en die Cape Fear parodie)

    Ik heb eigenlijk ook nooit echt hardop moeten lachen, wat ik bij de reeks toch een paar keer per seizoen wel heb. En waar zat Mr. Burns (3 minuten screentime 😦 )?

    Soit, ik heb me wel vermaakt en constant gegniffeld. Voor de eerste 20 minuten moet je hem sowieso gezien hebben, maar een biosbezoek eraan spenderen. ‘k Weet niet. Mss wel om dat er momenteel niks anders bijzonders speelt (buiten een paar oudere releases als Zodiac die aan hun laatste run bezig zijn)

  5. Over geuren, kleuren en smaken… 🙂

    Burns is misschien wel ondergewaardeerd in de film… maar hij spreekt wel het leukste zinnetje uit: “I don’t believe in suicide, but it might cheer me up to see you [Smithers] do it”.

  6. vraag: wat is er gebeurd met het varken?

  7. SPIDER Pig krijgt een SPIN-off 😉

    In The Simpsons gebeuren wel meer rare dingen…

  8. […] Simpsons Movie in 6 minutes Het kon niet uitblijven. Verschillende scènes uit The Simpsons Movie zijn op YouTube te vinden. Hier een zes minuten lange clip. Pas op, het is een beetje een […]

  9. […] / Spidercochon / Spiderschwein Jump to Comments Een ode aan een hoogtepunt in The Simpsons Movie: Spider-Pig, does whatever Spider-Pig does! Leve Spidercochon, leve […]

Plaats een reactie