CD: Andrea Corr – Ten Feet High

Een van de knapste vrouwen ter wereld en stem van de muzikale familie Corr bracht net haar eerste soloplaat uit: Ten Feet High. En wat een plaat, een hele andere richting dan de folkgeïnspireerde popmuziek die ze met The Corrs bracht. De plaat vergt enkele luisterbeurten om volledig door te dringen, maar balanceert de hele tijd op juist genoeg of net te veel composities en instrumenten…

180° ommezwaai

De eerst single, Shame On You (to keep my love), is gedipt in triphop en heeft een catchy brug en refrein. In de clip zien we Andrea voor grote schermen met o.a. oorlogsbeelden dansen. Natuurlijk is dit een aanklacht tegen al de dingen die fout gaan in de wereld, maar tussen de regels lezen we ook de strijd die ze met zich voert om zich te binden aan een man of niet. Een onderwerp dat we doorheen de cd terugvinden.

Ja of nee

In ‘I Do’ bezingt ze haar ja-woord en droomt ze van haar sprookjeshuwelijk op de tonen van een schattige muziekdoos, een kort maar heel liefelijk nummer. In ‘Ten Feet High’ horen we Andrea’s stem volledig tot uiting komen en heeft ze ons te pakken als ze de pijn van slijtage op een relatie ontleed. Muzikaal gezien is dit nummer ook enorm goed gearrangeerd, je hoort dat ze haar zegje hier in duidelijk gehad heeft.

Lachen met de zusjes

Andrea vertelt dat het album een geweldige ervaring was, ze hoopt natuurlijk dat het goed verkoopt maar is vooral tevreden dat ze zich volledig heeft kunnen uitleven. Dat plezier is voelbaar in het zomerse nummer ‘Champagne From A Straw’. Je zou denken dat ze met haar gesettelde zusjes lacht en blij is dat ze nog geen druk huishouden heeft, de tekst spreekt voor zich:

I’ve got my all over tan
and my tummy tuck,
my two babies boy and girl.
Big house in the country
with expensive bags
for my scary little dog.

Eenvoud siert

In ’24 Hours’ geeft ze zich volledig aan haar grote liefde, een leuk poppy deuntje maar niet echt uitzonderlijk. Dan heben we liever ‘This Is What’s It’s All About’ dat op een simpele acoustische set drijft en voorrang geeft aan Andrea’s zwoele, volle en soms breekbare stemgeluid.

Stoeipoes Andrea

Het wil niet zeggen omdat ze 33 is dat ze versleten is. En dat laat ze duidelijk wezen in ‘Take Me I’m Yours’ en ‘Hello Boys’! Twee dansnummers waarin ze haar stem én haar sexyness gebruikt zonder in sletterigheid te vervallen. Wanneer ze helly boy, what’s your name of see me walking down the avenue, I look like a waitress, but I don’t serve anything you’ve ever tasted zingt, zou ze elke homo rond haar vinger kunnen draaien. Ze weet te verleiden!

Met een goei glas wijn

Haar wilde geest vangt ze dan weer in ‘Stupidest Girl In The World’, een liedje dat ons vaag wat doet denken aan Old Town van de landgenoot Phil Lynott doet denken. Een fantastisch luisternummer dat net als de afsluiter ‘Ideal World’ enkele tristesses van het leven bezingt met een zweem melancholie en een glimlach.

Als solodebuut kan de schijf zeker tellen, een grote ommezwaai van haar werk met de The Corrs. En… voor degenen die niet houden van dit nieuwe geluid, geen zorg, The Corrs komen nog terug!

8/10

Plaats een reactie