“Sluit hiv uit, niet wie seropositief is”: Roel Vanderstukken, Freek Braeckman, Véronique De Kock, Elodie Ouedraogo, Brahim, Sofie Engelen

Wereldaidsdag, 1 december.

Solidariteitscampagne klaagt stigma rond hiv aan
Zes BV’s confronteren publiek met eigen vooroordelen

Omdat discriminatie van mensen met hiv problematisch blijft, lanceert Sensoa opnieuw de solidariteitscampagne “Sluit hiv uit, niet wie seropositief is”. Roel Vanderstukken, Freek Braeckman, Véronique De Kock, Elodie Ouedraogo, Brahim en Sofie Engelen dagen op affiches het publiek uit. Hoe zou je reageren mocht één van deze Bekende Vlamingen seropositief zijn? “Zou je me nog in de ogen kijken?” vraagt Roel, Elodie vraagt zich af om je om haar heen zou lopen en Freek of je hem anders zou bekijken? Ook de televisiespot met Francesca Vanthielen wordt hernomen. De vragen van de BV’s alluderen op de reden van hun bekendheid, maar kaderen ook het problematische van relaties voor mensen met hiv. Zowel communicatiebureau TBWA als fotografe Katrijn Van Giel werkten kosteloos of tegen verminderde (productie)tarieven aan de campagne mee. Ook voor de mediaruimte kon Sensoa rekenen op goodwill.

Stigma en discriminatie

Elke dag krijgen in België gemiddeld drie mensen te horen dat ze drager zijn van hiv. Het virus raakt vooral mensen uit de actieve bevolkingsgroep van 20 tot 45 jaar. Taboes, vooroordelen en onjuiste of onvolledige informatie over het besmettingsrisico en de toekomstperspectieven voor mensen met hiv kunnen leiden tot angst, onzekerheid, onbegrip en afwijzing. Uit de resultaten van de laatste Gezondheidsenquête uit 2004 blijkt dat in Vlaanderen 74% van de bevolking “één of meerdere discriminatoire houdingen tegenover seropositieve personen heeft”.
Concreet betekent dit dat zij minstens één discriminerende uitspraak beaamden. Het gaat dan over geen maaltijd willen gebruiken samen met een seropositief persoon of de kinderen niet in gezelschap willen laten van een seropositief persoon (kinderoppas, andere seropositieve kinderen). Of men gaat ermee akkoord dat een werkgever een werknemer mag ontslaan omwille van het feit dat hij of zij besmet is met hiv. Of men vindt dat als een van de collega’s seropositief is, zij daarvan, zelfs zonder diens toestemming, op de hoogte moeten worden gebracht.
Mensen met hiv proberen hun infectie dan ook vaak zo lang mogelijk verborgen te houden voor anderen. Uit onderzoek van Sensoa bij seropositieven blijkt dat slechts drie procent hun diagnose aan iedereen kenbaar maakt. Niet alleen algemeen is het voor mensen met hiv of aids moeilijk om met afwijzing of de angst daarvoor om te gaan. In sommige concrete situaties worden zij daadwerkelijk geconfronteerd met het stigma en de vooroordelen die nog steeds aan hun ziekte kleven. Zelfs medisch personeel reageert vaak afwijzend of met overdreven voorzichtigheid op patiënten met hiv.
Ook op relationeel vlak heeft een infectie met hiv zware consequenties. Het starten van een nieuwe relatie strandt vaak bij de bekendmaking van de hiv-diagnose. Maar ook bestaande relaties komen onder druk te staan. Soms zien mensen met hiv na verloop van tijd zo op tegen die teleurstelling dat zij afzien van nieuwe relaties. Ook de angst iemand te kunnen infecteren, is voor sommigen voldoende om een relatie met iemand die niet seropositief is, uit te sluiten. Zelfs vriendschappen en familiale banden zijn soms niet sterk genoeg om over de hiv-status heen te kunnen stappen.
Bekende Koppen
Met de campagne wil Sensoa het algemeen publiek wakker schudden en doen inzien dat uitsluiting op basis van het feit dat iemand seropositief is nog steeds gebeurt. Soms vertaalt zich dat in alledaagse handelingen en de campagne toont aan hoe onzinnig dat is. De methode die Sensoa hierbij kiest, is modeling.
Bekende figuren die een referentiefiguur vormen voor de beoogde doelgroep, dagen deze doelgroep uit om zijn of haar mening rond dit thema te herzien. Vlaanderen kent een sterke cultus van Bekende Vlamingen.
Bij de selectie koos Sensoa Bekende Vlamingen die verschillende doelgroepen aanspreken. Zo is Sofie Engelen als TMF-VJ van het populaire after school programma “What the F*ck”, kind aan huis bij jongeren. Elodie Ouedraogo spreekt met haar sterke prestaties op de atletiekpiste elke sportliefhebber aan. Brahim evolueerde van finalist van de eerste Idool-reeks naar gevierd R’n B-zanger en tv-figuur. Véronique De Kock presenteert diverse programma’s op VT4 en switcht makkelijk van een huizenprogramma naar een eiland vol verleiders. Freek Braeckman is niet alleen anker van het VRT televisiejournaal maar bewees ook dat hij zijn mannetje kon staan in “De Slimste Mens.” Roel Vanderstukken, tenslotte, maakt het mooi weer als acteur en zanger. Elk van hen werkte belangeloos mee aan de campagne.

De campagne
Het oorspronkelijk idee achter de campagne was het werk van TBWAParis in opdracht van het Franse Aides, de organisatie die werkt rond preventie en solidariteit met mensen met hiv/aids. TBWABrussel hielp mee de campagne naar een Vlaamse context te vertalen en ontwikkelde de opmerkelijke tv-spot. De fotografie van de Bekende Vlamingen was in handen van de fotografe Katrijn van Giel die haar sporen al verdiende met sprekende portretfotografie voor onder meer De Standaard.
Advertenties zullen verschijnen in onder meer De Morgen, Metro, het magazine van de Universiteit Gent, P-Magazine, Sensa, Maguza (Universitair Ziekenhuis Antwerpen) en beelden van de campagne zullen in diverse tijdschriften opduiken. In de stadsbeeld van Gent zal het gezicht van Freek meerdere malen op middelgroot formaat opduiken. Daarnaast worden in de Stadsfeestzaal van Antwerpen vier reuzenspandoeken met vier van de zes gezichten opgehangen.
Iedereen die een actie rond solidariteit of Wereld Aids Dag organiseert kan één of meerdere posters aanvragen bij Sensoa of de Jongeren Advies Centra.
De tv-spot met Francesca Vanthielen zal opnieuw te zien zijn, deze maal op TMF, in de wachtzalen van gynaecologen, op Belgacom Zoom en op OUTTV (Belgacom digitaal).

Via http://www.youtube.com/watch?v=Qr_4AqJQqtg&eurl=http://sensoa.be/3_5_5.php kan men de spot opnieuw bekijken.

Net als vorig jaar doet Sensoa ook een beroep op de Vlaamse bloggers om de campagne zoveel mogelijk weerklank te geven. We nodigen hen uit om de beelden van de campagne (eventueel samen met een gepersonaliseerde versie) en de tv-spot een plaatsje te geven op hun blog.

2008 met Wim De Vilder, Leki, Ann Van Elsen, Thomas Vanderveken, Sugar Jackson, Wim Oosterlinck, Francesca Vanthielen.
2007 met
Ben Crabbé, Roos Van Acker, Francesca Vanthielen.

Plaats een reactie