Restaurant Dôme

Wie het over een sterrenzaak heeft, spreekt niet over de favoriete bistro van Jean-Marie Pfaff, maar van een restaurant die door Michelin bekroond wordt. Dôme, aan de rand van de Zurenborg-wijk, krijgt van de Franse gids één ster. Van Zone 03 vijf, maar de schaal is lichtjes erg anders. Wij wilden eens weten wat er van aan is.

Mijn tafelgenoot M. is maître d’hôtel in een Oost-Vlaamse topzaak. Ons laatste gastronomisch diner samen, in De Cocotte, viel hem toen zwaar tegen. Van Dôme-chef Julien Burlat (34) verwachten we beiden veel meer.

Het art nouveau huis (Jos Bascourt, 1893) is voorzien van een erg gezellige witte koepel (vandaar de naam), een vloer met mozaïek en relatief weinig tafels in warm donker hout met ‘hemdsblauwe’ linnen. De ontvangst is hartelijk, maar misschien wat hautain. Genre, “wat doen die snotapen hier”. Maar bon, zo’n reacties krijg je elders ook wel.

In zulke zaken moet je openstaan voor de keuzes van de chef. Daar betaal je toch voor. We nemen de menu carte blanche met aangepaste wijnen (€ 93 p.p.). Een ‘wandeling door de kaart’. Er wordt ons gevraagd of er iets is wat we niet willen eten. Erg attent voor wie iets niet lust of een allergie heeft.

Carte blanche

Beginnen doen we met een Sloveense schuimwijn methode champenoise en huisgemaakte crussini met brocollimousse. Op een vlot maar zeker niet gehaast tempo volgen de gerechten. Tapenade van scheermesjes (couteaux), dagkervelsoep met mosseltjes, sint-jakobsnootjes, zeeduivel met Vandouvan curry, melklamzadel, een sorbetje voor M. en een stukje kaas voor mij, dropsorbet met aardbeien in hibiscussaus en als afsluiter een huisgemaakte chocoladetaart met vanilleroom.

De aangepaste zijn steeds fijn gekozen. Leuk detail: de uitleg krijg je steeds ná je gerecht, zodat je objectief de wijn proeft en hem niet lekker vind omwille van de naam of het jaar.

Afsluiten doen we met een theetje. Acht gangen vormen een gevulde maaltijd, maar toch voelden we ons niet overeten. Het was allemaal zeer lekker en goed bedacht. Alleen was het voor mijn smaak nogal zout.

Dôme is niet goedkoop, maar in die context nog best doenbaar. We waren beiden zeer tevreden en ik geef dan ook graag een 9/10.

Spin-off

Wie van Dôme wil proeven voor minder centen, kan terecht bij Do^me sur mer of huisbakkerij Domestic.

Dôme
Grote Hondstraat 2
2018 Antwerpen
Tel. : 03 239 90 03

Benjamin

5 Reacties

  1. Staat ook nog op ons to-do-lijstje!

  2. Ik kan mij nauwelijks inbeelden dan de ontvangst hautain was “Genre, “wat doen die snotapen hier”” .
    Ik kom reeds in de Dôme van toen ik een jaar of 15/16 samen met mijn vriend die een jaar of drie ouder is. Dit is zo’n vier jaar geleden.
    Al vanaf de eerste keer werden wij ontzettend vriendelijk ontvangen, en het werd echt geapprecieerd dat jonge mensen er over de vloer kwamen uit liefde voor het culinaire.
    Na al die jaren is het alleen maar in stijgende lijn gegaan in mijn ogen, morgen opnieuw gereserveerd!
    Een aanrader voor al wie te vinden is voor fantastisch eten en superbe wijnen.

  3. van de week gaan eten.
    Personeel is vriendelijk maar niet hartelijk! niet warm.
    Eten is flauw, flets en kleurloos.
    Zijn geld echt niet waard!
    Prijs/kwaliteit zeker niet ok!

Plaats een reactie