Marion Oprel en Pien Savonije: “Twee mama’s hebben is heel gewoon”

De Standaard zocht Marion Oprel (47) en Pien Savonije (47) op naar aanleiding van het boek Samen mama – Zwangerschapsgids voor lesbiennes. Samen voeden ze de tweeling Max en Felix (8), die geboren werd uit de relatie die Oprel had met Marianne Dupon. Dupon is dan weer de echtgenote van Yasmine.

‘Twee mama’s is heel gewoon’, Lennie Stinissen, De Standaard, 20.10.2008.
‘Vroeger was Pien ook al mijn mama’, legt Max uit. ‘Maar na de adoptie is ze dat helemaal.’

‘Ik voel me sinds het adoptieritueel niet ineens méér mama’, zegt Pien. ‘Mijn gevoelens voor onze jongens zijn even groot gebleven. Maar ik ben mij nog bewuster geworden van mijn liefde en sta nu juridisch sterker.’

Ook voor Marion heeft de adoptie de gevoelens die er al waren nog versterkt. ‘Die juridische bedding geeft een gerust en vrij gevoel. Ik ben niet langer de enige die officiële papieren voor de kinderen mag tekenen. Pien is nu voor de buitenwereld even belangrijk.’

‘Voor de adoptie gebruikte ik het woord meemoeder’, vertelt Pien. ‘Ik belde naar school: “Hallo, met Pien, de meemama van Felix en Max,. Maar dat doe ik nu niet meer. Nu zeg ik: “Hallo, met Pien, de mama van Felix en Max,.’

Het proces van samen mama worden verliep geleidelijk. ‘Onbewust was er voor de adoptie een soort rangorde tussen ons’, geeft Marion toe. ‘Ik was de echte, biologische mama en Pien de meemama. We wilden de band tussen Pien en de jongens op een organische manier laten groeien en niets forceren. De jongens waren al gek op Pien, maar ik heb hun band elk jaar steviger zien worden. Sinds we officieel samen mama zijn, staan we echt op gelijke voet. Dat voelt veel steviger, en daar heb ik ook een bewuste stap in genomen.’

Het hele verhaal lees je hier. Marion Oprel getuigde eerder al over haar ouderschap.

5 Reacties

  1. Waar zijn de papa’s ❓

    Wat ga je zeggen, die is carriére aan het maken en heeft nu bakken met geld en zit in Honolulu in de bar met zijne vriend?

    Waar praat men hier over draagmoeders… voor homo’s?

  2. […] Marion Oprel en Pien Savonije: “Twee mama’s hebben is heel gewoon” […]

  3. Misschien kom ik wat roet in het eten gooien, maar bij dergelijke verhaaltjes hou ik mijn hart even vast.

    Wat als het misloopt?

    Marian Dupon telt dus niet meer in het verhaal, zomaar gewoon opzij geschoven. Plots geen grootse romantische verhalen meer. Wat de mens zelf maakt kan hij ook zelf ongedaan maken…..
    Jammer voor de tweeling maar hun foto’s in de dag allemaals en de story’s van Vlaanderen zullen hen later blijven achtervolgen.

    Zal parent alienation meer voorkomen bij verbroken homo-relaties met kinderen?
    Nog enkele vragen: beschouwen zij ella-louise als hun halfzus of is dat ook allemaal gedaan? Heeft Marian bezoekrecht, wil ze dat wel, beseft ze dat ze heeft bijgedragen tot de geboorte van de tweeling en dat ze eigenlijk levenslang verantwoordelijkheid draagt, die nu zomaar aan Pien wordt overgedragen?

    allemaal vragen die ik mij stel bij dergelijke verhalen, ….. en dan van ricky martin nog gezwegen………..

  4. hallo ik ben max.
    ik vind het gewoon heel erg fijn met twee mamas.
    het is altijd gezelig thuis en we maken grapen,we werken inde tuin,
    met drie honden en twee paarden en een konijn en twee poesen en een zwembad in de grond.
    geweldig!!!dit was gewoon mijn droom!!

    max oprel(10)

  5. Mijn Ex is terug, deze lovespreuk is geweldig , 💁

    Krijg mijn ex-liefde terug.

    Win man/vrouw terug.

    Krijg vriend/vriendin terug.

    Bedankt ……. R.buc k le r 1 1 ( g ma i l… c o m)…….💁👌😍

Plaats een reactie