Recensie: Nabucco (Music Hall Legendary Classics)

Donderdag zijn we gaan kijken naar Nabucco, de succesopera van Giuseppe Verdi, in een uitvoering van de Nationale Opera van Sofia of Plovdiv State Opera (brochure en website verschillen van mening). Statig, maar het verhaal hebben we gemist.

De zang zat goed, de kostuums en decor lekker kitch. Helaas ontbraken boventitels opdat het publiek had kunnen volgen. Operagezongen Italiaans is niet zo verstaanbaar voor de modale Vlaming, en een nogal statige choreografie (het verhaal is traag en weinig dynamisch), maakten Nabucco met momenten vrij moeilijk verteerbaar.

Benjamin

11 Reacties

  1. Verschrikkleijk slechte uitvoering van Nabucco. De zang zat geregeld ongelooflijk slecht, het samenspel tussen het orkest en de zangers sloeg echt nergens op ,het volume van het koor kon soms niet op tegen het geweld van het orkest. De volgspot was storend. Heeft het met het gezelschap dan wel met de zaal te maken die absoluut niet geschikt is voor opera voorstellingen?

  2. Gisteren Nabucco gezien in Vorst én gestorven…!
    Groots waren mijn verwachtingen,des te grootser mijn ontgoocheling!
    Vannacht nog toen ik thuiskwam mailde ik een boze reactie naar Music Hall :
    1. beschamend en ongeoorloofd vind ik het dat het publiek het moest stellen zonder enige vorm van programmaboekje : …géén namen van orkest,koor, dirigent,solisten,regie… en dus ook geen korte beschrijving van de inhoud van de bedrijven en scènes. Met ons waren ook andere toeschouwers erg teleurgesteld! Stel u voor dat je als jonge operabezoeker voor de eerste keer opera komt zien…wat voor demotiverende indruk laat dit niet na ??!!

    2. en nog erger : géén tekstbalk met ondertiteling !
    Velen zoals wij hadden hun Wikipedia mee met beschrijving van personages en inhoud om zodoende toch nog iets te kunnen volgen van de voorstelling…Zoiets kan niet anno 2008. Bedankt Music Hall!

    En dan de uitvoering zelf: ronduit GEBUISD !
    Van bij de ouverture had ik het al gevoeld : een lome dirigent voor een loom orkest die me in slaap zou wiegen.
    Een koor en solisten die het af en toe moeilijk hadden zowel in de hoogte als in de diepte.
    Een oerouderwetse en saaie regie waardoor ik meermaals de indruk had naar een concertante uitvoering te kijken : er werd nauwelijks geacteerd.
    Een rommelige op- en afbouw van decorstukken, erg storend voor de toeschouwer én voor de acteurs die staan te wachten op het podium; een stuk scène vloer dat kraakte telkens een solist over die bepaalde plek stapte…mijn vrouw waande zich in een parochiezaal anno jaren 60. Een volgspot die niet volgde, …je moet het maar meemaken.
    En dit alles voor de prijs van € 68 .
    Besluit : amateurisme ten top – snel deleten en terugdenken aan La Forza dell destino van Verdi én van Dirk Tanghe.

  3. Hallo,

    ik ben het eens met de punten 1 en 2 johan verselehet is ronduit beschamend voor de organisatoren! wij zijn ook zijn ontgoocheld, met punt 3 van dirk ben ik iets minder akkoord, decor = slecht, rommelig, veel acteurs keken gewoon wat rond in het publiek en waren niet echt geconcentreerd, ook de acteurs zag je achter het decor lopen…, het orkest en dirigent waren te doen maar wij zaten dan ook op de parterre.

  4. Zat ik dan ergens op een andere planeet ofzo??
    Ben ook in Vorst geweest…. het was de beste opvoering van de 4.
    Ik heb genoten van de eerste tot de laatste noot.

    Ok, er was geen programmaboekje, geen ondertiteling, geen gordijnen die de scène even aan het zicht van het publiek onttrokken, een krakend decorstuk…..

    Dit heeft me echt niet weerhouden om te genieten van de prachtige muziek, van de door merg en been gaande prachtige stemmen van bariton Kiril Manolov (Nabucco), bas Stefan Vladimirov (Zacharias), tenor Stoyan Daskalov (Ismaële), sopraan Elena Baramova (Fenena) en mezzosopraan Olga Mihailova (Abigaille).

    Ik heb me laten onderdompelen… laten meevoeren… door ‘gevleugelde stemmen’.

    Karin

  5. beste Karin,als je de tekst van een aria niet kent,hoe kan je dan tenvolle genieten van de emoties die een acteur via zijn persoonlijke interpretatie vanuit zijn eigenste binnenkant , via zijn buitenkant ( = zingen & acteren)naar de overkant ( = publiek én mede-acteurs) brengt …?
    Een aria beluisteren zonder één woord te begrijpen kan inderdaad héél mooi zijn en je in vervoering brengen op zich, maar in opera zingt men teksten en niet enkel muzieknoten, ja toch?
    Wekelijks volg ik zangles individueel bij een leraar aan de academie die me leert hoe ik technisch moet zingen, en dat lukt me vrij goed,maar eenmaal hij me een lied laat zingen op een tekst van Grieg bvb. dan breng ik er helaas (nog) niet veel van terecht omdat het zingen nog veel te veel uit mijn hoofd komt en niet uit de buik, begrijp je? Zo waren er inderdaad mooie stukken te horen in Vorst, maar ze kwamen niet tot hun recht, enerzijds door het gemis aan ondertiteling en anderzijds omwille van de statische regie die lichaamstaal en mimiek aan banden legde, volgens mij althans.
    In elk geval respecteer en apprecieer ik jouw commentaar zeer zeker!

  6. Beste Johan,

    Ik begrijp jouw visie ook wel hoor.
    Maar ik hoef niet iedere letter te verstaan van een lied of een aria om te kunnen genieten tot in mijn kleine teen van prachtige stemmen en hemelse muziek.

    Ik kende het verhaal van Nabucco, had het opgezocht op internet (ook het libretto).
    Nu is het wel zo dat ik als ‘halve’ italiaanse redelijk veel kon begrijpen van wat er werd gezongen. Niet alles uiteraard, maar genoeg om de ‘rode draad’ te volgen.

    Ik ben ook al in de opera in Luik geweest, waar wel ondertiteling wordt gegeven, maar ik heb al gemerkt dat het mij afleidt van het gebeuren op de scène.
    Dus ik lig er echt niet wakker van of een opera al dan niet wordt ondertiteld.

    Zo zie je maar…. iedereen geniet op zijn manier ;o)
    Ik wens je nog veel succes met je zanglessen.

  7. hey Karin, ben blij dat we wat op dezelfde golflengte komen, …ja, ’t moet inderdaad geen woord-per-woord-vertaling worden want dan geraak je inderdaad wat afgeleid zoals je zegt; ’t is tof langs deze weg mensen te leren kennen die opera ( en klassieke muziek ?) appreciëren…
    Dankjewel voor je wensen naar mijn zanglessen toe, zing als tenor in koor Fa.Si.nant te Drongen, en volg nu ook eerste jaar notenleer in Gent + individuele zangles.
    Op Facebook jij ?
    Ik ben er alvast te vinden met heel wat info over mezelf.
    muzikale grtjs,
    johan

  8. Hey Johan,
    Ik ben inderdaad een liefhebber van klassieke muziek, en sinds kort (door toedoen van mijn vriend) ook van opera… en dan vooral Verdi.
    Hij figureerde trouwens in de 4 opvoeringen van Nabucco :o) … (mijn vriend hè ;o))
    Een heel unieke ervaring.
    In Vorst heb ik het voorrecht gehad om ook backstage de sfeer te mogen opsnuiven. Schitterend gewoon!!

    Binnenkort gaan we naar een concert van Haydn in Doel… “Die Schöpfung”.
    Mijn vriend houdt daar tegelijkertijd een fototenstoonstelling naar aanleiding van dat concert.
    Mocht je interesse hebben, wil ik je wel meer info bezorgen.
    Ben alleen geen voorstander om m’n e-mail adres hier zomaar te grabbel te gooien.

    Groetjes

  9. Wat een leuke verrassing …de Schöpfung !!!
    We zijn dat toch wel aan ’t repeteren zeker in ons koor Fa.Si.nant in Drongen….!! We brengen het in november 2009.
    Wil zeker concert in Doel meemaken, stuur aub info naar versele.johan@telenet.be

    héél wel bedankt al,
    johan

  10. Elena Baramova was Abigaille and Kiril Manolov – Nabucco.
    Both bulgarians, and both amazing. :)))

Plaats een reactie