2008, jaar van gay advertising?

Wordt 2008 het jaar van advertenties gericht op holebi’s? Dat vraagt Buzzing Bees / Nicolas Chartier zich af. Hij is professioneel copywriter bij Wanabe. Gay marketing, waarbij ook mainstream merken adverteren in gespecialiseerde media, is niet nieuw. Wel gay ads in mainstream media.

Chartier toont enkele suggestieve voorbeelden. Ook op YouTube vind je heel wat homogerichte reclame. ’t Is dan ook niet nieuw. Maar werkt het?

Volgens de reclamejongens wel. Holebi’s vinden gerichte reclame sympathiek, zou uit allerlei studies blijken, zolang ze niet als melkkoe worden aanzien. D’uh! Het is noch in het voordeel van de adverteerders, noch in die van de gay media en holebibeweging om het doelpubliek als lompe kuddegeesten te beschouwen.

Immers, stellen dat je doelpubliek kritisch is, is een manier om je target audience te paaien. En doe er gerust een schepje bovenop: holebi’s consumeren graag en bewust, zijn trendy en avant-garde, opinion leaders en blablablabla. Allemaal trefwoorden om ondernemingen te overtuigen te investeren in het holebipubliek. Ieder vaart er wel bij: de onderneming, de communicatie-industrie, de gay media en de homobeweging. Want wie interessant is voor adverteerders, is belangrijk.

Maar, zijn wij wel zo avant-garde, opinion leader, trendy? Consumeren wij wel bewust? Zijn wij kritisch? Niet meer of niet minder dan de gemiddelde hetero. Uiteraard vertonen de meeste holebigezinnen (ook singles die alleen wonen zijn een ‘gezin’) een ander consumentengedrag dan een gemiddeld heterogezin. Maar zijn we meer immuun voor reclame? Neen, waarom zouden we?

Maar… dat adverteerders zich richten op holebi’s via kanalen die bestemd zijn voor het brede publiek getuigt wél van een zekere vooruitgang. Een vooruitgang in de ‘normalisering’ van het holebi-gegeven. Dat is goed voor de aanvaarding. De ironie wil dan natuurlijk dat wie normaal is, wie zich in de kudde bevindt, geen opinion leader meer is en dus minder interessant wordt voor adverteerders.

Benjamin

PS: Hartelijk dank aan Wondering Boy Mick voor de blogtip. Misschien had je niet verwacht dat mijn bijdrage deze richting zou uitgaan. Wel ik ook niet, it just happened.

13 Reacties

  1. Leuke en interessante feedback! Thanks voor de vermelding.

  2. Wel, het was een interessante vastelling die je deed, en ik geraakt een beetke op dreef 🙂

  3. Oei oei.. De theorie van de trendy, kritische homo, die massaal de overschotten van zijn kinderloze bestaan gaat opsouperen aan het bedrijf dat sympathieën voor hem heeft …

    Zou daar nog een bedrijf intrappen tegenwoordig? Ik hoop voor ze van niet.

  4. ps: Die “Gay Millionaires Club” is al niet meer. 😉

  5. @ Walter, ze zijn niet meer millionair 😛

  6. […] januari 9, 2008 bij 7:02 pm · Ingedeeld onder Informatie-website, Levensbeschouwing TotT:  Mister Gay Belgium 2008 gezocht   2008, jaar van gay advertising? […]

  7. Ik word toch zoooooooooooooooooooooooo moe van dat hele heholebi gedachtengoed!!!! Waarom is er nooit ËÉn goede reclamegoeroe er ooit op gekomen, dat MENSEN producten aanschaffen, omdat zij er als MENS behoefte aan hebben! Geaardheid heeft hier niets mee van doen! Ik ga geen hippe zonnebril kopen, omdat het door goed betaalde reclameboys wordt aangeprezen…ik koop een zonnebril, die mij past, binnen mijn budget valt en gewoon lekker zit! Heholebi’s eten allen boerenkool met rookworst….moet de rookwost dan aantrekkelijker gemaakt worden voor de homo’s??? Waar gaat dit over?? Wat is de indentifcatie van mensen
    tegenwoordig, als men alleen nog maar maar over sexuele onderscheid kan praten?? Reclame gericht op homo’s roept alleen maar segregaie op in dit koude kikkerland, waar alles zogenaamd kan! Wees reeël, wees jezelf!

  8. segregaie=segregratie…………….sorry!

  9. @ redant

    We lezen dat blijkbaar allemaal geheel verkeerd 🙄
    We moeten dat vanuit homo-Jezus christelijk oogpunt lezen ?
    Wat een homo koopt, is waardelijk ’t hoogst !

    Maar in ons huidige schoolsysteem en technologisch tijdperk, echt voorbij gestreven…
    Lang leve enquête !

  10. […] Maar… zijn homo’s wel zo vatbaar voor op hen gerichte reclame? […]

  11. […] die een grote invloed kunnen hebben op de ontwikkeling van een merk.” Alleen is de vraag of dat wel zo is. De winnaar krijgt een advertentie van Brandhome en merdiaruimte in […]

Plaats een reactie