Yasmine: “Ik had geen nood aan lang aanvaardingsproces”

Hilde Rens (35) is veel meer bekend als zangeres en presentatrice Yasmine. Ze trouwde op 30 augustus 2003 met Marianne Dupon. Op 9 maart kwam hun dochtertje Ella-Louise ter wereld. In De Standaard spreekt ze over liefde, lesbisch zijn en relaties. “Pas op haar twintigste werd ze halsoverkop en meeslepend verliefd, en wel op een vrouw”, schrijft Veerle Beel in de reeks Zomer van liefde.

Als tiener had Yasmine een lieve en galante jongen als lief, maar van Grote Verliefdheid was geen sprake. Op haar 20ste werd ze smoorverliefd op een vrouw. “En weer dacht ik dat het voor altijd was. Maar het draaide op een mislukking uit, mee door de druk van de “mediamachine, die me overweldigde, en mijn pogingen om mijn privé-leven voor mezelf te houden. Ik gaf interviews die van een grote nietszeggendheid blijk gaven, omdat ik een schijnbaar relatie- en liefdeloos wezen was. Toen ik begreep dat het beter was om wel over haar te vertellen, was het al te laat. De schade was onherstelbaar.”

De eerste keer

De eerste keer met vrouw werd Hilde betrapt door haar toenmalig vriendje. “‘Godverdomme!’, zei mijn jeugdlief toen hij ons betrapte, ‘en ik kan niet eens op haar bakkes slaan want het is een vrouw.’ Natuurlijk was het voor hem een enorme schok. Als je je lief betrapt in de armen van een ander… leuk is anders. Al die verwachtingspatronen die we tot die tijd samen hadden gekoesterd, vielen in het water. Ja, we hadden het zelfs al even over trouwen en zo gehad. En toen gebeurde dit. Met een vrouw dan nog. Er vielen harde woorden.”

Ze had geen nood aan een lang en groot aanvaardingsproces. Ex-vriendjes ziet ze niet meer, ex-vriendinnen wel. Sporadisch. Maar ze maken niet deel uit van haar leven. “Seks gehad hebben met iemand verandert toch echt alles. Voor alle duidelijkheid: mijn beste vriendin is iemand met wie ik nooit iets heb gehad. Ze is heteroseksueel – heel erg zelfs!”

Verliefdheid overschat

Toen kwam Alexandra Potvin in the picture. Allebei werkten ze toen voor de radio. Potvin zit nu bij de concurrentie, bij Q-Music. “Met Alexandra, mijn tweede serieuze relatie – je ziet, ik heb de teller weer op nul gezet vanaf mijn eerste relatie met een vrouw – hebben we het anders aangepakt. We waren allebei bekend, dat hielp. Het leek alsof er een gewicht van duizend kilo van mijn schouders afviel. En ook, als je verliefd bent, wil je dat rondbazuinen. Niet dat ik mijn leven wil zien passeren in ‘de boekjes’ nee, daar pas ik voor. Maar dat we het niet stiekem hoefden te beleven, betekende een grote opluchting.”

Verliefdheid vind Yasmine niet zó leuk. Ze verkiest de periode nadien. “Je begint pas echt te genieten als je anderhalf of twee jaar verder bent. Ik heb die tijd ook nodig om mezelf open te stellen. Ik vrees dat ik nogal een ruwe bolster ben. Ik geef mezelf niet zo snel bloot. In die zin ben ik erg geschikt voor langere relaties (lacht).”

Niet haar lief, maar haar vrouw

“Er zijn nog altijd mensen die het hebben over mijn ‘vriendin’. Die corrigeer ik maar al te graag: ‘Nee, ze is mijn vrouw!’ Ik ben daar fier op, en ook dat zij het is. Getrouwd zijn betekent toch net dat ietsje meer. En we hebben samen een dochtertje, van bijna vier maanden, voor wie ik de adoptieprocedure ben begonnen. Hoeveel serieuzer kan het zijn?”

Als bekende Vlaming krijgt Yasmine nogal wat aandacht van vrouwen én mannen. En dat leidt tot roddels over ontrouw. “Ten onrechte hoor (lacht). Misschien komt het ook doordat ik nu veel opener en uitnodigender in het leven sta dan vroeger. Als jong meisje, met mijn lange haar, zag ik er weliswaar heel vrouwelijk uit, maar ik was vanbinnen erg mannelijk.”

Rolpatronen

Yasmine kan goed omgaan met man. “Ik ben onder mijn muzikanten echt one of the guys. Ik ben niet zo dol op hun typische mannendiscussies over techniek, gitaarversterkers en kabels. Maar als ik moet kiezen tussen dat, of eindeloze discussies over handtassen en schoenen onder vrouwen, om het nu ook eens clichématig voor te stellen, dan kies ik toch voor het eerste.”

Vroeger was ze meer zwart-wit, nu denkt ze steeds meer grijs. Met het ouder worden heeft ze ook haar vrouwelijkheid ontdekt. “Ik heb mijn vrouwelijke kant meer ontwikkeld en ben nu meer in evenwicht. Het maakt de wereld groter en interessanter. Onzekerder ook. Dan twijfel ik: ben ik nog wel goed bezig? Ik leef meer in het moment.”

“Ik ben erg geschikt voor lange relaties”, Veerle Beel, De Standaard, 17.08.2007.

20 Reacties

  1. Zelf zou ik indien ik een vaste relatie had,
    haar ook graag als men vrouw zien.

    Maar al die stomme grondWETTEN… en ceremonies enz…
    Doen mij op momenten meer misselijk worden ipv dat ik ernaar verlang.

    Indien ik m’n vrouw ontmoet… dat gaat dan nog moeilijk worden. 😯

  2. […] TotT: Yasmine: “Ik had geen nood aan lang aanvaardingsproces” […]

  3. […] en Felix zijn 8. De tweeling zijn niet onbekend. Ze zijn de zonen van Marion Oprel. Zij is de ex van Marianne Dupon, de huidige echtgenote van Yasmine. Maar Max en Felix hebben nu een officiële tweede mama, Pien. In de kerstvakantie organiseerden […]

  4. […] Potvin was jaren geleden nog samen met zangeres en presentatrice Yasmine. […]

  5. […] De laatste tijd had ze het door haar echtscheiding moeilijk en was ze opvallend vermagerd. De openlijk lesbische zangeres en presentatrice was een waar […]

  6. […] 2007; Talk of the Town: Yasmine en Marianne Dupon gaan scheiden door Benjamin van 28 april 2009 en Yasmine: “Ik had geen nood aan lang aanvaardingsproces” door Benjamin van 17 augustus 2007; Het Nieuwsblad Lifestyle: Biografie Yasmine; Les’ is […]

  7. Voor ons was je een licht
    voor vreemden duisternis
    Je markante persoonlijkheid en je vrolijke gezicht
    zullen wij ervaren als een groot gemis
    Want een dag zonder lach
    was voor jou geen dag
    Van vele dingen had je nooit genoeg
    je laatste reis kwam veel te vroeg

    Stef

  8. Zoals Yasmine een baken is voor vele mensen uit de holebiwereld, zo is Marianne Dupon een teken dat er ook in de holebiwereld er geen waarden en normen meer zijn.

    Het ga je goed, Yasmine.

  9. Ik wil gr aag mijn steun betuigen aan haar familie, vrienden collega’s enhaar prachtige dochter, wat spijtig dat ze haar mooie mama nooit echt zal gekend hebben, ze was een mooie vrouw altijd goedlachs en oprecht vriendelijk en sympathiek, het is ontzettend jammer dat ze geen andere uitweg meer zag tot rust, hopelijk ben je nu gelukkig en waak je vanuit de hemel als een engel over je dochtertje, rust zacht lieve mooie Hilde,
    Spinnekop

  10. Zo passioneel als je hebt geleefd, zo intens ben je ook gestorven. Je was een groot voorbeeld voor ons, madammen, verknocht aan de vrouwenliefde. En zoals alleen wij kunnen weten, is die veel intenser en gaat die veel dieper dan menig andere liefde. Met zoveel trots was je één van ons.
    Ik had je zo graag gracieus ouder zien worden, samen met Marianne en Ella Louise.
    Je afgepeigerde lichaam, je gebroken hart en je van verdriet verteerde geest hebben er je anders doen over beslissen.
    Een gigantisch verlies, een leegte die ons nog lang zal aanstaren.
    De tijd gaat het verdriet wat vervlakken, maar er gaat geen tijd genoeg zijn om alle antwoorden te vinden op de vraag “Waarom?”
    Marianne, slaag je er door, uit respect voor je vrouw en de wondere tijd die jullie samen hebben gekend. We houden van je, zij houdt nog steeds van je en ze zou je bovenal opnieuw gelukkig willen zien.

    xxx

  11. Lieve, mooie, tedere Yasmine, het werd je echt teveel de laatste maanden, dat je zelfs niet meer wilde leven voor je dochtertje, die jou zo graag moeke noemde.
    Yasmine, wij gaan je missen op alle manieren, als presentatrice, zangeres en zoveel die je in mars had, spijtig dat je alleen was toen je dit besluit nam, ik had het je afgeraden, want die marianne is het niet waard dat je daarvoor uit het leven stapt. Liefde schuilt om een klein hoekje, kijk maar naar je (gemene ex). Je wou nog vechten voor je huwelijk met haar maar je hebt besloten dat er niks meer was om voor te leven.
    Ik hoop dat die ex van je tot aan het einde van haar leven heel veel schuldgevoelens zal hebben die haar uiteindelijk zullen kraken. Rust in vrede, moeke en we zulle je nooit vergeten. Dag lieve schat xxx

    • hoe kunnen jullie nu zo hard zijn voor marianne? het is zeer spijtig wat yasmine overkomen is maar het verdriet en de teleurstelling mogen niet op marianne worden afgeschoven!!!

  12. Waarschijnlijk omdat ze makkelijk een einde maakt aan een relatie voor een ander en dat terwijl ze nog maar net een gezin hadden gesticht in relaties moet je investeren en onderhouden. Er zijn nu eenmaal mensen die net zo makkelijk van relatie wisselen als van … en daar zit de boosheid van sommige schrijvers denk ik. Verliefdheid is iets wat je overkomt maar in een relatie is het ook iets wat je kunt vermijden , dat is haar keus blijkbaar niet geweest . Maar ondanks dat heeft zij in die zin geen schuld aan…. het is hilde die een besluit nam terwijl er velen aan alle kanten haar hebben proberen te steunen en troosten heeft hilde besloten dat het voor haar geen zin meer had en nogmaals daar is marianne niet verantwoordelijk voor te houden.

  13. Wat er ook gebeurt in het leven, zelfmoord is het ergste wat men kan doen, want de problemen worden niet opgelost. Spiritueel gezien kan men zichzelf niet doden. De ziel/geest blijft leven in het hiernamaals.
    De problemen bij zelfmoord worden dan pas serieuze problemen; het is niet mijn bedoeling om u af te schrikken. Maar de kwestie is zo prangend en zo belangrijk dat het hierbij moet medegedeeld worden.
    Met alle respect wil ik verwijzen naar het boek van Jozef Rulof “De kringloop der Ziel” (website http://www.theageofchrist.com)

    • sorry maar wie heeft in tijden van zo’n verdriet nu boodschap wat er met de ziel van iemand die zelfmoord pleegt gebeurt,
      praat toch niemand geen schuldgevoel aan, dit is een beslissing die yasmine genomen heeft, en ooit zullen ze die mss kunnen respecteren en een plaats geven, voor de rest zoek veel steun bij elkaar, want alleen geraak je hier niet door.

  14. Liefste Marianne,

    Dit is mijn boodschap voor jou…. jouw immens verdriet moet onmeetbaar zijn. Geen enkel woord of gebaar is genoeg om jouw pijn nog maar een stukje weg te nemen. Hou je vast aan mensen die je onvoorwaardelijk steunen en laat de oppervlakkige mensen achterwege die je “veroordelen”…

    Koester jullie prachtige momenten samen… er komt ook voor jou een moment dat je hier in alle rust kan aan terug denken. En voor nu…. laat dit immens verdriet een deken zijn waar je lichaam op ligt, verzet je niet…. onderga en ooit komt er een moment dat jouw ziel en lichaam terug één zijn met elkaar…

    Ik wens je heel veel sterkte toe in deze donkere dagen… als je ooit een vriendin nodig hebt dan sta ik voor je klaar….

    Lieve Hilde…. rust zacht… ik hoop dat je eindelijk vrede en rust met jezelf hebt gevonden.

    Marijke

  15. Beste Martine
    Je verdient ook ongelooflijk veel respect,want ik had zulke mooie afscheidswoorden niet over mn lippen gekregen,en ik ben zeker dat jij het nu ook heel moeilijk hebt,het gemis zal voor jou ook ondraaglijk worden.
    Je bent een grote steun voor Marianne..ik vind het verschrikkelijk dat mensen,haar de schuld geven…hoe moet ze nu verder?? gruwelijk om dragen,maar gelukkig zijn het maar domme mensen die zo oordelen over een ander…Ik hoop dat Marianne zich nu niet zal blijven wegsteken,want daar is totaal geen rede toe,dat ze de zin vh leven begrijpt,want Ella-Lou heeft haar nodig.Ik hoop dat ze toch de moed zal opbrengen van deze reacties eens te lezen…zodat ze zich toch wat beter begint te voelen.Sterkte Marianne…

    • Wat bedoel je “Hoe moet ze nu verder'” ??? Marianne was het wel al afgetrapt, hé, dus ze wilde al een leven zonder Yasmine. Ze had duidelijk toch geen toekomstplannen meer met Yasmine.

      “Gruwelijk om te dragen”? Hoe? ik dacht dat Marianne geen schuld had aan Yasmine’s beslissing???

Plaats een reactie