Mijn Restaurant (VTM): Vlaanderen ontdekt de ‘fag hag’

Vlaanderen ontdekt het begrip ‘fag hag’, schrijft Katrien De Meyer in Het Laatste Nieuws. Mijn Restaurant-deelneemster Ann Peeters (Omnivoor, nu Bigarreaux) beschreef haar vriendschap met Tom Paumen als ‘fag hag’.

De ‘Fag Hag’ * (*de beste hetero-vriendin van homo’s), Katrien De Meyer, Het Laatste Nieuws, 07.03.2009.

Nul taboes, veel humor En samen naar Desperate Housewives kijken Ann en Tom Vlaanderen maakt kennis met

Ben je een hetero-vrouw, zijn je beste vrienden homo’s? Dan ben je officieel een ‘fag hag’ of ‘flikkerfeeks’. Het geheim van de vriendschap zit ‘m in interesses. En in de veiligheid van een seksloze, maar diepe kameraadschap . De Limburgse Ann – die met haar beste homovriend Tom deelneemt aan ‘Mijn restaurant!’ – is het prototype. «Tom is mijn beste vriendìn.»

«Ik ben een fag hag», lachte Ann Peeters in de nieuwe tv-reeks van ‘Mijn Restaurant!’. «Een wàt?», vroeg Vlaanderen zich af. De definitie van Wikipedia brengt raad. ‘Fag hags’ zijn sociale vrouwen die vooral homo’s als beste vrienden hebben. In zo’n vriendschap kunnen ze intimiteit en seksualiteit makkelijk scheiden, wat in vriendschappen tussen heteromannen en heterovrouwen wel eens moeilijker ligt. De film ‘Fame’ uit 1980 -die met de fluo beenwarmers en lycrabroekjes- introduceerde het woord en al snel drong de term door tot het brede Amerikaanse publiek, via tv-series en liedjes van bijvoorbeeld Lily Allen. ‘Fruitvliegjes’ is een synoniem. Elke taal – van Japans tot Portugees – heeft er intussen een vertaling voor, alleen in het Nederlands is het wat behelpen met ‘flikkerfeeks’.

Vaak single

«Ik noem ze de homo-moedertjes», zegt Ludo Smits, uitbater van dé homodisco van Antwerpen, de Red & Blue. «Het zijn heteromeisjes – geen seutjes, maar sterke meiden- die zich goed voelen tussen hun homovrienden. Vaak zijn ze single. Sinds een jaar laten we in onze disco trouwens ook vrouwen toe. We moesten wel, want we merkten dat sommige homo’s zonder hun beste vriendinnen gewoon niet meer wilden komen.»

In Sint-Truiden gaan de beste vrienden Ann Peeters (27) en Tom Paumen (26) geregeld naar de ‘Gay’s and Girlfriends’-parties in de club Belmondo. Enkel voor homo’s en hun vriendinnen. Sinds de homojongen en het heteromeisje samen op internaat zaten, zijn ze onafscheidelijk. Twaalf jaar later bellen ze nog gemiddeld drie uur per dag. De twee proberen momenteel in de tweede reeks van ‘Mijn Restaurant!’ hun eigen restaurant te winnen, in Sint-Truiden. De kern van hun vriendschap is volgens Ann «nul taboes, alles is bespreekbaar en veel humor.» Tom valt in: «En natuurlijk samen naar Desperate Housewives en Gooische Vrouwen kijken. »

Konten keuren

De Wikipedia-definitie stelt ook dat ‘fag hags’ vrouwen zijn die een vervangingsmiddel zoeken voor een ontbrekende hetero-relatie of in het geheim verliefd zijn op hun homovriend. «Dat ik Tom zou willen bekeren tot hetero? Nee, jàk. Kei-vies. Tom is een knappe man, maar voor mij is hij niet aantrekkelijk. Hij is als familie.» Ann is – zoals het een fag hag betaamt – single, maar haar toekomstige vriend zal niet enkel haar hart moeten winnen. Ook dat van Tom. «Als het tussen hem en Tom niet klikt, tja, dan zal het moeilijk worden.» De twee zitten geregeld samen op een Limburgs terrasje mannenkonten te keuren. «We vallen op andere types. Biseksuele mannen interesseren ons niet, dus verzeilen we nooit in elkaars vaarwater, gelukkig maar.»

Bekende Vlaamse ‘fag hags’ die graag met hun homovrienden optrekken zijn Natalia, Tanja Dexters, Katerine en Petra.

Eén reactie

  1. […] Benjamin In Mijn Restaurant loopt jonge kelner Pieter van Dell’Anno (Kortrijk) geil van Tom Paumen, van Bigarreaux in Kortrijk. “Ik loop megageil van Tom. Tom is een natte droom. Zijn ogen, zijn haar, zijn kleren, zijn […]

Plaats een reactie